۰ نفر

در سپتامبر صورت گرفته است؛

تورم منفی ۰.۳درصد در ژاپن

۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۴۲
کد خبر: 476166
تورم منفی ۰.۳درصد در ژاپن

اطلاعات دولتی نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ژاپن به اضافه انرژی و غیر از مواد غذایی تازه، ۰.۳ درصد در سپتامبر نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، قیمت مصرف کننده در ژاپن در ماه سپتامبر برای دومین ماه پیاپی کاهش یافته که نشانه افزایش تورم منفی در این کشور به خاطر همه‌گیری ویروس کروناست. بحران کرونا مدتهاست سومین اقتصاد بزرگ دنیا را وارد رکود کرده است.

 این اطلاعات انتظار از بانک مرکزی ژاپن برای ادامه برنامه بزرگ محرک اقتصادی جهت مقابله با ضربه اقتصادی وارد شده از همه‌گیری ویروس کرونا را بالا میبرد.

ولی تحلیلگران مقصر این شرایط را کاهش کمپین دولتی با هدف تشویق سفرهای داخلی می‌دانند و بر وظیفه حساس حمایت از اقتصاد بدون پایین آوردن تورم از هدف 2 درصد بانک مرکزی تاکید می‌کنند.

تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد ژاپن در موسسه تحقیقاتی نورینچوکین می‌گوید:« کاهش تورم در ماههای اوت و سپتامبر تا حد زیادی به خاطر کمپین دولت برای تسهیل سفر صورت گرفته است».

« تقاضای پایین در بخش خدمات تا زمان مهار ویروس کرونا، فشار بیشتری بر قیمت‌ها می‌آورد».

 اطلاعات دولتی نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ژاپن به اضافه انرژی و غیر از مواد غذایی تازه، 0.3 درصد در سپتامبر نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

اقتصاد ژاپن درسه ماهه دوم سال جاری میلادی بزرگترین رکود را پس از جنگ تجربه کرده و تحلیلگران انتظار دارند روند بهبود اقتصاد این کشور به خاطر کاهش مصرف و هزینه های سرمایه‌ای، آهسته باشد.

 درحالی که تقاضا برای کالاهای بادوام رو به افزایش است، سیاست‌ فاصله‌گذاری اجتماعی و ترس از اوج دوباره همه‌گیری ویروس کرونا بر مصرف در بخش خدمات تاثیر می‌گذارد.

 دولت ژاپن در تلاش برای نجات صنعت بیمار گردشگری در این کشور در ماه جولای کمپینی را برای ارائه تخفیف جهت مسافرت های داخلی ارائه داد که قرار است تا پایان ژانویه سال آینده میلادی ادامه داشته باشد.