۰ نفر

در گفت و گو با رسانه روسی؛

جلالی: ایران تجاوز به مرزهای خود را تحمل نمی‌کند

۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۳۵
کد خبر: 476141
جلالی: ایران تجاوز به مرزهای خود را تحمل نمی‌کند

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه گفت: ایران به دقت اقدامات نظامی در منطقه قره باغ را زیر نظر دارد و تجاوز به مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جلالی در مورد مناقشه قره باغ گفت: تحرکات در مناطق مرزی همجوار کشور ما جدی است و جمهوری اسلامی ایران آن را زیر نظر دارد و در این رابطه با غیرقابل قبول خواندن هر گونه تجاوز از سوی طرف های مناقشه در منطقه به خاک کشور ما، به طور جدی در مورد ضرورت احتیاط به آنها هشدار می دهیم.

 وی با بیان اینکه ایران در تماس نزدیک و جدی با همه طرف ها است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تجاوز به مرزها و خاک خود را تحمل نخواهد کرد.

سفیر ایران گفت: ما در جریان رویدادهای اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دو طرف اعلام کردیم که هرکس این اصل را نپذیرد برای ایران مطلوب نخواهد بود.

اوضاع در منطقه قره باغ از ششم مهر (۲۷ سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.
وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز ۱۱ ماه اکتبر(۲۰ مهر) در مذاکراتی طولانی که با وساطت وزیر خارجه روسیه در مسکو برگزار شد، به توافق برای آتش‌بس در قره باغ دست یافتند اما این آتش‌بس بارها از سوی طرف‌های درگیر نقض شده و دو طرف یکدیگر را به نقض آن متهم کرده‌اند.

جلالی در بخش دیگر مصاحبه گفت: ایران در برخی عرصه های دفاعی به خودکفایی رسیده و حتی امکان صادرات تسلیحات دارد. اگر احساس نیاز کنیم حتما تدابیر لازم را اتخاذ می کنیم.

وی افزود: تهران پس از لغو نظام ویژه برای ارسال تسلیحات قصد ندارد وارد مسابقه تسلیحاتی در منطقه شود و باتوجه به نیازهای دفاعی معقولانه خود اقدام خواهد کرد.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران قصد ورود به رقابت تسلیحاتی در منطقه ندارد و در این مورد هیچ برنامه ای ندارد.

جلالی در پاسخ به این پرسش که ایران آماده است تا کدام نوع از تسلیحات را صادر کند و آیا با کشوری در مورد خرید تسلیحات پس از لغو محدودیت ها مذاکره می کند، اظهار داشت: ما زمانی که این را لازم ببینیم و باتوجه به نیازهای دفاعی معقولانه خود اقدام خواهیم کرد.
بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، از ۲۷ مهر ماه گذشته همه محدودیت‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت‌-های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی شهروندان و مسئولین نظامی ایران تحمیل شده بودند، به صورت خودکار خاتمه یافت.