۰ نفر

آخرین مناظره بایدن و ترامپ؛

بایدن: آمریکایی‌ها یاد گرفته‌اند که با کرونا بمیرند/ ترامپ: خانواده بایدن مثل جاروبرقی‌ پول را می‌بلعند

۲ آبان ۱۳۹۹، ۹:۲۷
کد خبر: 476083
بایدن: آمریکایی‌ها یاد گرفته‌اند که با کرونا بمیرند/ ترامپ: خانواده بایدن مثل جاروبرقی‌ پول را می‌بلعند

دومین و آخرین مناظره دو نامزد جمهوری خواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پنجشنبه شب به وقت واشنگتن برگزار شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مناظره نهایی نامزدهای دو حزب عمده سیاسی ایالات متحده برای انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (سیزدهم آبان) امسال در فضایی متفاوت‌تر از مناظره اول آغاز شده است.

طبق مقررات تازه‌ای که برای آخرین مناظره تلویزیونی دونالد ترامپ و جو بایدن وضع شده است، میکروفون آنها در بخش‌هایی از این مناظره خاموش خواهد بود.

برگزارکنندگان مناظره ریاست جمهوری آینده با خاموش کردن میکروفن‌های دونالد ترامپ و جو بایدن، هر بار به طرف مقابل دو دقیقه کامل فرصت صحبت داده‌اند؛ تا دیگری نتواند سخنان رقیبش را قطع کند.

این تغییر به دنبال انتقادات گسترده از نحوه برگزاری اولین مناظره تلویزیونی که در آن بارها دو طرف به خصوص دونالد ترامپ، حرف دیگری را قطع می‌کردند، صورت گرفته است. 

آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای دو حزب عمده سیاسی ایالات متحده که راس ساعت چهار و نیم صبح جمعه (دوم آبان) به وقت تهران آغاز شده، در دانشگاه بلمونت در نَشویل ایالت تنسی برگزار شده است.

این مناظره با مجری‌گری «کریستن ولکر» یک ساعت و نیم (90 دقیقه) به طول انجامیده، به شش بخش پانزده دقیقه‌ای تقسیم شد که هر بخش آن به موضوع خاصی اختصاص یافته است.

قرار است در این مناظره، ترامپ و بایدن در زمینه مقابله با کرونا، و چگونگی رسیدگی به خانواده‌های آمریکایی، روابط نژادی، تغییرات اقلیمی، امنیت ملی و رهبری کشور نظرات خود را بیان کنند.

جو بایدن , دونالد ترامپ , انتخابات 2020 آمریکا ,

دونالد ترامپ به عنوان آغازگر مناظره از کرونا سخن گفت و در دفاع از عملکرد دولتش اعلام کرد: ما بزرگترین اقتصاد دنیا را بستیم تا با بیماری ترسناکی که از چین آمده مبارزه کنیم، 85 درصد مرگ میر پایین آمده و به مراتب از کشورهای دیگر کمتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: واکسن طی هفته‌های آینده تکمیل و توزیع خواهد شد، من گرفتار بیماری بودم و درمان پیدا کردم.

سپس جو بایدن با انتقاد از نحوه مدیریت بحران کرونا از سوی دولت ترامپ گفت: روشی که این رییس جمهور به بحران رسیدگی کرده، فاجعه آمیز بوده است، اما مردم آمریکا بدانند که من این را پایان می‌دهم.

نامزد حزب دموکرات‌ها افزود: مردم دارند یاد می‌گیرند که چطور بمیرند، این در حالی است که ما داریم یاد می‌گیریم چطور زندگی کنیم.

نامزد حزب دموکرات‌ها در پاسخ به این سوال که چگونه آمریکا را از بحران کرونا نجات خواهد داد، گفت: اکنون بیش از 220 هزار نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند و کسی که مسئول این اتفاق است نباید رئیس‌جمهور آمریکا باشد. آمریکا «زمستان تاریکی» پیش رو خواهد داشت.

ترامپ گفت: ما نمی‌تونیم خودمان را در زیرزمین پنهان کنیم، بایدن دوست داره خودش را پنهان کند، من در هر نشست و ملاقات نمی‌توانستم بهم بزنم، چیزهای زیادی یاد گرفتم، پزشکان خوبی داشتم، ما باید شفا پیدا کنیم نه اینکه کشور را تعطیل کنیم.

رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: دموکرات‌ها می‌گویند که همه چیز را باید تعطیل می‎کردم و وقتی هم تعطیل کردم، گفتند کار بدی است و خارج ستیزی حالا می‌گویند باید زودتر تعطیل می‌کردی.

بایدن هم در پاسخ به اظهارات ترامپ درباره درخوسات دموکرات‌ها برای تعطیلی کشور آمریکا گفت: ما می‌خواهیم جلوی ویروس را بگیرم نه اینکه کشور را تعطیل کنیم و آن را ببندیم. ترامپ به جای اینکه بره توی زمین گلفش، باید مذاکره می‌کرد تا ببیند چه باید بکند، ما نیاز به معیار و استاندارد داریم، نرخ تولید باید بالا باشد، سالن ورزشی و میکده باز نشود، اگر باز شد، ایمن باشد.

ترامپ گفت: من می‌خواهم مدارس باز شود، در عین حال ویروس کرونا به معلم‌ها و دانش‌آموزان کمتر سرایت می‌کند. ما نمی‌توانیم کشور را ببنیدیم، چون با بستن آن مردم آمریکا شغل خود را از دست می‌دهند.

در همین حال بایدن عنوان کرد که باید با رعایت مسایل ایمنی و بهداشتی باز کنیم. در یک رستوران دیوار پلاستیکی باشد، ردیابی بکنیم، آزمایش انجام دهیم. معلمانی که بیرون هستید ما اجازه نخواهیم داد تا خیلی از شما جان خود را به دلیل کرونا از دست بدهید.

ترامپ ادامه داد: نباید اجازه دهید این وضعیت ادامه یابد، باید کشور را باز کنید، باید از سالمندان حمایت کنیم. آنتونی فاوچی اول گفت به صورت ماسک زنید، او اجازه داره ماسک نپوشه و جایز الخطا است.

بایدن گفت: ترامپ در جریان بود این موضوع چقدر خطرناک است اما اطلاع نداد، دوستان او به وال استریت رفتند و گفتند سهام بفروشید. ترامپ هم در پاسخ گفت: شما کسی هستید که پول وال استریت را می‌گیرید نه من، ما به پول آنجا نیازی نداریم، پول زیادی داریم.

جو بایدن , دونالد ترامپ , انتخابات 2020 آمریکا ,

بایدن در ادامه در پاسخ به سوال مربوط به ادعای دخالت احتمالی ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: هر کشوری که در انتخابات آمریکا مداخله کند، بهایش را خواهد پرداخت، مداخله در حاکمیت ایالات متحده آمریکا بها دارد. ولی نمی‌دانم چرا ترامپ در این زمینه علاقه‌ای به مقابله با پوتین ندارد.

ترامپ هم در پاسخ گفته که هیچ‌کس با روسیه سخت‌گیرتر از وی نبوده است و ایران و روسیه می‌خواهند او در انتخابات بازنده شود. بایدن سه و نیم میلیون دلار از روسیه گرفت، یک بار توضیح دهید، من از پولی از روسیه نگرفته و نخواهم گرفت.

نامزد حزب جمهوری‌خواهان افزود: هیچ کس مثل من برخورد سخت‌تری با روسیه نکرده است. بایدن زمانی که داشت ملحفه و بالشت می‌فروخت، من با تانک مقابله می‌کردم.

بایدن به ترامپ گفت: من در کل زندگیم حتی یک سنت هم از هیچ منبع خارجی دریافت نکرده‌ام، من 22 سال سابقه مالیاتی خود را منتشر کردم، اما شما یک سال را هم منتشر نکردید، چهار سال است که می‌گویی می‌خواهم (اظهارنامه مالیاتی) منتشر کنم، پس چرا منتشر نمیکنی؟ چین و روسیه به تو خیلی پول می‌دهند نه به من.

نامزد دموکرات‌ها افزودک ما مطلع شدیم که این رئیس جمهور 50 بار در چین به خاطر یک حساب بانکی مخفیانه، مالیات پرداخت کرده است. ما همچنین مطلع شدیم که او در چین تجارت می کند.

ترامپ در جواب بایدن گفت: من طی سالهای اخیر دهها میلیون دلار مالیات داده‌ام، همه‌اش از 750 دلار می‌گویند، چین به من پول نمی‌دهد، به شما پول می‌دهد، این شما هستند که از اوکراین پول دریافت می‌کنید.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: 48 میلیون دلار خرج کردند تا مدارکم را بررسی کنند، اما هیچ سند دال بر تبانی من پیدا نکردند. آقای بایدن این برادر شما بود که از ایران پول دریافت کرد.

ترامپ ادامه داد: من حساب‌های بانکی زیادی دارم، لیست آنها موجود است، حساب بانکی من در چین در موجود است که در سال 2015 بسته شد، من دوست داشتم معاملاتی در چین کنم، اما تصمیم گرفتم این کار را نکنم، برخلاف بایدن که آن زمان معاون باراک اوباما بود.

معاون اوباما گفت: من کاری خواهم کرد که چین مجبور شود از مقررات بین المللی پیروی کند، در واقع باید کاری کرد اراذل و اوباشی که در کره شمالی هستند و رییس جمهوری چین و روسیه تسلیم شوند.

ترامپ افزود: وقتی با اوباما در کاخ سفید صحبت کردم ، گفت بزرگترین معضل کره شمالی است، من با رهبر کره شمالی رابطه خوبی داریم و جنگی در کار نیست، کیم جون اون آدم متفاوتی است. بایدن گفت: ترامپ با مذاکره به کره شمالی مشروعیت داد، و به یک اوباش گفت دوست خوب من. ولی من اگر رئیس جمهور شوم تنها به این شرط مذاکره می‌کنم که توانایی هسته‌ای کره شمالی کاهش یابد.

ترامپ در ادامه به بیمه مردم آمریکا اشاره کرد و گفت: مراقبت پزشکی اوباما به هیچ وجه خوب نیست. بایدن می‌خواهد بیمه خصوصی رو باطل کند، بایدن می‌خواهد پزشکی سوسیالیستی وارد کند، اما کاری که من می‌خواهم بکنم برنامه بهتری برای درمان است. بایدن 47 سال در کارهای مختلف بود اما هیچ کاری نکرد، برنی سندرز و دموکرات‌ها پزشکی سوسیالیستی را می‌خواهند.

جو بایدن اظهار داشت: من می‌خواهم بیمه خصوصی را حذف کنم، نه اینکه بیمه خدمات درمانی خصوصی را لغو کنم. این حرف احمقانه‌ای است که بگویند حق برخورداری همه مردم از بیمه کامل، سوسیالیستی است. مردم حق دارند بیمه مقرون به صرفه داشته باشند. من افتخار می‌کنم بیمه من را همه سندیکاها و افرادی که در زمینه پزشکی فعال هستند، حمایت می‌کنند.

جو بایدن گفت: 525 کودک در آمریکا از خانواده خود در مرز جدا شده اند و حالا نمی‌توانند خانواده‌هایشان را پیدا کنند، اما ترامپ این مساله را به گردان بایدن انداخت و گفت که طرح و اجرای قفس (جداسازی کودکان از والدین) از اول کار خودت بود!

جو بایدن , دونالد ترامپ , انتخابات 2020 آمریکا ,

بایدن گفت: ترامپ با سیاستهایی که در زمینه مهاجرت اجرا کرده، باعث شده تا کودکان مهاجر از خانواده‌هایشان در مرز جدا شوند. ترامپ خلافکار و مجرم است.

ترامپ گفت: بایدن به جامعه سیاه پوستان صدمه زد و به آنها گفت که آنها ابر متجاوز هستند، هیچ کس به اندازه من برای سیاه پوستان کار نکرده، بایدن و اوباما تلاشی نکردند.

بایدن در پاسخ به ترامپ گفت: من هرگز چنین چیزی نگفتم، بلکه این ترامپ بود که به آتش نژاد پرستی در این کشور هیزم ریخت. در سال 2000 بعد از تصویب قانون جرایم این ترامپ بود که گفت به اندازه کافی آدم در زندان نیست، این بود که گفت چند جوان سیاه پوست باید اعدام بشوند. شما می‌دانید من چه کسی هستم، اعتبار من برای حقیقت گویی را می‌شناسید، درباره شخصیت کشور ما دارد انتخابات برگزار می‌شود.

رئیس جمهور امریکا خطاب به نامزد دموکرات‌ها گفت:جوری حرف می‎زنی انگار یک نوزاد معصوم هستی. برای من قیافه آدم‌های معصوم را نگیر، جو! مردم می‌دانند که تو یک سیاستمدار فاسد هستی.

ترامپ درباره برنامه زیست محیطی اعلام کرد: معاهده پاریس بسیار ناعادلانه بود. من عاشق محیط زیست هستم، می‌خواهم تمیز‌ترین دریا را داشته باشیم، ما پایین‌ترین میزان گاز کربن را داریم، با صنایع چقدر تمیز کار می‌کنیم، از توافقنامه پاریس خارج شدم، چون منصفانه نبود. به چین نگاه کنید چقدر کثیف است. به روسیه و هند نگاه کنید.

بایدن هم در این باره گفت که تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین تهدید آینده برای بشریت است و ما وظیفه اخلاقی برای مقابله با آن داریم، طی هشت تا 10 سال آینده از نقطه بدون بازگشت عبور می‌کنیم.

جو بایدن , دونالد ترامپ , انتخابات 2020 آمریکا ,

نامز حزب دموکرات‌ تصریح کرد: ما می‌خواهیم میلیون‌ها شغل جدید با دستمزد خوب داشته باشیم. وال استریت گفته طرح من بیش از 18 میلیون شغل ایجاد می‌کند و رشد اقتصادی آن بالا است.

ترامپ گفت: ما باید کشور را به قبل از دئوران کرونا بازگردانیم، ما کمترین میزان بیکاری را در میان سیاه‌پوستان، اسپانیای‌تباران و آسیایی‌تباران داشتیم که اگر بایدن انتخاب شود شما یک دوران سخت را تجربه خواهید کرد.