۰ نفر

از سوی یکی از مشاوران نامزد حزب دموکرات؛

سیاست‌های بایدن در قبال ایران اعلام شد

۱ آبان ۱۳۹۹، ۲۲:۵۲
کد خبر: 476068
سیاست‌های بایدن در قبال ایران اعلام شد

یکی از مشاوران نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته او در صورت پیروزی در انتخابات با متحدان آمریکا درباره برنامه موشکی ایران رایزنی خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، آرون کیاک، یکی از مشاوران «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به تشریح سیاست‌های او در قبال ایران در صورت پیروزی در انتخابات پرداخته است.

«کیاک» که مشاور بایدن در امور مربوط به تعامل با جامعه یهودیان است در گفت‌وگو با روزنامه جروزالم‌پست ضمن انتقاد از سیاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از برجام، گفته بایدن در صورت پیروزی در انتخابات با متحدان آمریکا درباره مسائلی فراتر از برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

وی گفت: «در نتیجه سیاست بی‌پروای دونالد ترامپ در خروج از این توافق بین‌المللی ایران ذخائر اورانیوم ایران به معنای واقعی کلمه، ۱۰ برابر شده است. این، تصمیمی بی‌پروا بود.»

وی اضافه کرد: «دولت جو بایدن، عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و اطمینان از آن را در صدر اولویت‌های خود قرار خواهد داد و ما همزمان با حفظ همه گزینه‌ها روی میز، با متحدانمان همکاری خواهیم کرد تا تضمین کنیم که این امر محقق خواهد شد.»

کیاک اضافه کرد: «در آن گفت‌وگو، او فقط درباره برنامه تسلیحات اتمی ایران گفت‌وگو نخواهد کرد. ما درباره سامانه‌های پرتاب مانند سامانه‌های موشک‌های بالیستیک و سرکوبگری داخلی در ایران و سایر اقدامات مخرب این کشور در منطقه هم [با متحدان خود] گفت‌وگو می‌کنیم.»

این مشاور بایدن تصریح کرد: «دولت جو بایدن هنگام مقابله با ایران نیروی جامعه بین‌المللی را به کار خواهد گرفت. ترامپ کارهایی که انجام می‌دهد را در انزوا و از موضع ضعیف‌تر انجام می‌دهد. جو بایدن رهبری آمریکا در خارج از مرزها را احیا خواهد کرد و جامعه بین‌المللی را همراه خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند.»

بازگشت دولت احتمالی بایدن به برجام، در ماه‌های گذشته همواره یکی از سوژه‌های بحث در میان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای بوده است. یکی از دلایل اختلافات بر سر این موضوع، استفاده جو بایدن و مشاورانش از لحن مبهم و غیرشفاف برای توضیح درباره سیاست خود در قبال برجام بوده است.

تیم بایدن تا به حال به صراحت از بازگشت به برجام، به شکلی که در حال حاضر هست، سخن نگفته؛ با این حال، مشاوران برجام چندین بار گفته‌اند که چارچوب‌های زمانی برجام به هم ریخته و لازم است بر سر آن مذاکراتی انجام شود.

آنتونی بلینکن»، مشاور بایدن بارها در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهایش اعلام کرده که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود.

او به عنوان مثال ۲۹ خردادماه گفت چنانچه بایدن در انتخابات ماه نوامبر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» را حفظ خواهد کرد.

این مقام سابق آمریکایی گفت: «ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت- و تا زمانی که [ایران] این کار را انجام دهد- واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.»

بلینکن در ادامه گفته که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی [به برجام] برگردیم از این مسئله به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم.»

توافق «طولانی مدت» و «قوی‌تر» از جمله اصلی‌ترین خواسته مخالفان توافق هسته‌ای برجام از جمله دونالد ترامپ بود. ترامپ دو سال پیش با بیان اینکه برخی از مفاد توافق هسته‌ای برجام منقضی می‌شوند به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و گفت به دنبال دستیابی به توافقی قوی با محدودیت‌های هسته‌ای دائمی علیه ایران است.  

بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل اختلافات میان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در سیاست‌گذاری در خصوص ایران را صرفاً تاکتیکی می‌دانند و معتقدند دو حزب در هدف راهبردی ضدیت با ایران اشتراک‌نظر دارند.