۰ نفر

روحانی در تماس تلفنی با رییس جمهور ترکیه؛

بحران قره باغ باید از طریق مذاکره حل شود/ تاکید بر اجرای توافق‌های تجاری-بانکی ایران و ترکیه

۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۹:۰۲
کد خبر: 476045
بحران قره باغ باید از طریق مذاکره حل شود/ تاکید بر اجرای توافق‌های تجاری-بانکی ایران و ترکیه

رییس جمهور با اشاره به بحران قره باغ، گفت: موضع ما در این زمینه کاملاً روشن است و معتقدیم جنگ راه حل نیست و باید از طریق گفت و گو و مذاکره مشکل حل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسن روحانی عصر پنج شنبه در تماس تلفنی "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه با اشاره به برگزاری نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور در تهران به صورت ویدئو کنفرانس، بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر توافقات دو کشور بویژه در زمینه همکاری‌های تجاری و بانکی تاکید کرد.

روحانی با اشاره به تأثیر منفی تحریم‌های غیر قانونی آمریکا و همینطور شیوع ویروس کرونا بر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، ابراز امیدواری کرد که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تردد کامیون‌ها و تعداد پروازها سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور دوباره افزایش یابد.

رئیس جمهور در ادامه مبارزه با تروریسم در منطقه را موضوعی مهم عنوان کرد و افزود: گروه‌های تروریستی می‌توانند خطر بزرگی برای منطقه باشند.

روحانی همچنین برای همکاری با ترکیه در زمینه مقابله با ویروس کرونا و اشتراک تجربیات در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به بحران قره باغ و ضرورت حفظ امنیت شهرهای مرزی ایران با کشورهای آذربایجان و ارمنستان، گفت: موضع ما در این زمینه کاملاً روشن است و معتقدیم جنگ راه حل نیست و باید از طریق گفت و گو و مذاکره مشکل حل شود.

روحانی افزود: معتقدم ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند در منطقه و همچنین کشور روسیه می‌توانند برای استقرار صلح و ثبات در منطقه کمک کنند و شاهد استقرار صلح و آرامش در منطقه با اجرای حقوق بین الملل و تمامیت ارضی باشیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به همکاری ایران، ترکیه و روسیه برای کمک به حل مشکلات سوریه در قالب روند آستانه، ابراز امیدواری کرد که ادامه این همکاری‌ها منجر به حل مشکلات سوریه، پایان فعالیت تروریسم در منطقه و حفظ تمامیت ارضی سوریه شود.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی از ایران به عنوان دوست و همسایه خوب ترکیه نام برد و بر توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور در قالب اجرای توافقات شورای عالی همکاری‌های دو کشور تاکید کرد.

رجب طیب اردوغان تاکید کرد: به حمایت از ایران در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا ادامه خواهیم داد و برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی همچون گذشته همه تلاش خود را انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور ترکیه همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم را عامل مهمی در برقراری صلح و امنیت در منطقه دانست و بر ادامه این همکاری‌ها تاکید کرد.

اردوغان همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاری ایران و ترکیه در زمینه بحران قره باغ، منجر به حل این بحران از طریق گفت و گو و بازگشت آرامش و صلح به منطقه شود.