۰ نفر

برنامه‌های اقتصادی بایدن و ترامپ

۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۱۲
کد خبر: 475976
برنامه‌های اقتصادی بایدن و ترامپ

کمتر از دو هفته دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا برگزار خواهد شد و مدت‌هاست درباره نتیجه آن و اثرات پیروزی هر یک از دو نامزد بر اقتصاد آمریکا و جهان دیدگاه‌های مختلف مطرح می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ برنامه‌های اقتصادی بایدن که به «بایدنومیکس» مشهور است، شامل افزایش مالیات شرکت‌ها و ثروتمندان برای تامین مالی برنامه‌های عظیم توسعه‌ای و کاستن از نابرابری‌هاست.

کارشناسان معتقدند اقتصاد آمریکا اکنون با بحران‌های گوناگون از جمله اقتصادی، سلامت عمومی، نابرابری و... مواجه است و هر کس در کاخ‌سفید مستقر شود، باید رفع این بحران‌ها را در اولویت قرار دهد.

اگر ترامپ پیروز شود انتظار می‌رود برنامه‌هایی که در چهار سال اخیر اجرا شده یعنی حمایت از بخش‌خصوصی و بخش عرضه در اقتصاد، ادامه پیدا کند. همچنین او به اعمال فشار بر چین و اجرای سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه ادامه خواهد داد. در حالی‌که پیروزی بایدن به معنای معکوس شدن این سیاست‌هاست. تحلیلگران معتقدند معکوس شدن برنامه‌های ترامپ در حوزه تجارت به رونق اقتصاد آمریکا کمک خواهد کرد. هر دو نامزد قصد دارند هزاران میلیارد دلار صرف توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد کنند و نکته جالب توجه این است که تحلیل‌ها نشان می‌دهد اثر برنامه‌های آنها در بلندمدت فرق زیادی با هم ندارد.

موسسه مودیز آنالیتیکس با مدل‌هایی که از سوی بانک‌مرکزی آمریکا و کمیته بودجه کنگره استفاده شده تحلیلی فراگیر درباره اثرات پیروزی بایدن و ترامپ بر اقتصاد، بدهی و کسری بودجه در سال‌های آینده ارائه داده است. این تحلیل از بسیاری جهات جالب توجه است.

در مطالب حاضر به دیدگاه‌های مثبت و منفی درباره برنامه‌های اقتصادی بایدن، سناریوهای پیش روی اقتصاد آمریکا در صورت پیروزی هر یک از دو نامزد، تحلیل موسسه مودیز درباره آینده و... اشاره شده است.