۰ نفر

معادلاتی که می‌تواند ترامپ را پیروز کند

۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۲
کد خبر: 475749
معادلاتی که می‌تواند ترامپ را پیروز کند

کمتر از دو هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده و در حال حاضر با هر معیاری می‌توان انتظار داشت که «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات برنده انتخابات سوم نوامبر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، اما هنوز یک مناظره در راه است و در این روزهای منتهی به انتخابات ممکن است اتفاقات غیرمنتظره‌ای رقم بخورد و «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری‌خواهش را در کاخ سفید ماندنی کند. به گزارش وب‌سایت پولیتیکو، با تجربه انتخابات 2016 باید پذیرفت که در شرایط فعلی، پیروزدانستن بایدن از هر زمان دیگری دشوارتر است و بر همین اساس دموکرات‌ها در تلاش‌اند تا متغیرهای پنهانی را که هنوز هم می‌تواند نامزد آنها را به سرنوشت «هیلاری کلینتون» دچار کند، نادیده نگیرند.

در روزها و هفته‌های گذشته ثبت‌نام رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در ایالت‌های مهم افزایش یافته است و هم‌زمان با این آمادگی جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها ظاهرا در خواب زمستانی به سر می‌برند. با اینکه انتظار می‌رود در روزهای پیش‌رو مشارکت رأی‌دهندگان دموکرات افزایش یابد اما هنوز مشخص نیست که آیا این شتاب دموکرات‌ها می‌تواند هجوم قابل انتظار جمهوری‌خواهان به صندوق‌های رأی در روز سوم نوامبر را جبران کند یا نه. درباره صحت و سلامت رأی‌گیری در برخی ایالت‌ها که ترامپ و بایدن رقابت می‌کنند، تردید وجود دارد. در کنار آن، اثر تلاش‌های رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه برای تأثیرگذاری بر رأی دیگران و جوسازی در روز انتخابات و نیز تعداد رأی‌های معتبری که از طریق پست ارسال می‌شوند، از دیگر عوامل تأثیرگذار بر نتیجه انتخابات سوم نوامبر محسوب می‌شوند. «تام بوینر» مدیرعامل شرکت داده‌پردازی TargetSmart به پولیتیکو می‌گوید: «در حال حاضر ما شناخت بیشتری نسبت به عوامل و متغیرهای ناشناخته تأثیرگذار بر انتخابات پیدا کرده‌ایم. ابزارهایی که ما باید برای شناخت بهتر این رقابت در نظر داشته باشیم، شامل نظرسنجی و مدل‌های پیش‌بینی‌کننده است. اما مشکل این است که همه این ابزارها در مورد انتخابات عادی کاربرد دارد و انتخابات امسال اصلا انتخاباتی عادی نیست». بوینر یک چشم‌انداز مثبت برای جو بایدن در انتخابات پیش‌رو ترسیم می‌کند اما هم‌زمان هشدار می‌دهد که حتی تغییرات کوچک می‌تواند تأثیری اساسی بر نتیجه انتخابات داشته باشد. «مت بنت» از اعضای گروه مطالعاتی «راه سوم» که متمایل به چپ‌گرایان حزب دموکرات است هم می‌گوید: «نسبت به دو هفته پیش‌رو باید بسیار هوشیار باشیم. ترامپ هر لحظه می‌تواند کاری کند که ورق برگردد. در سال 2016 این موضوع را تجربه کردیم».

روزهای خوب دموکرات‌ها

از میان تمام عواملی که باعث تردید و نگرانی دموکرات‌ها نسبت به نتیجه انتخابات می‌شود، نگران‌کننده‌ترین موضوع این است که در حال حاضر همه چیز برای آنها بسیار خوب پیش می‌رود: میزان مشارکت فراتر از انتظار دموکرات‌هاست. بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از سوی مؤسسه «پروژه انتخابات ایالات ‌متحده» بیش از 27 میلیون نفر تا روز یکشنبه در سراسر آمریکا رأی داده بودند و در برخی حوزه‌ها رأی‌دهندگان ساعت‌ها در صف ایستادند. هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تأیید کرده‌اند که تاکنون رأی‌دهندگان اولیه بیشتر به سمت حزب دموکرات گرایش داشته‌اند. اما تحلیلگران سیاسی هنوز نمی‌دانند که دموکرات‌ها در رأی‌گیری زودهنگام تا چه اندازه می‌توانند نسبت به جمهوری‌خواهان مزیت ایجاد کنند. آیا برتری احتمالی بایدن در رأی‌گیری زودهنگام می‌تواند موج هواداران ترامپ در روز رأی‌گیری را مهار کند؟ این سؤال یکی از تردیدهای بزرگ دموکرات‌ها به شمار می‌آید. یکی از استراتژیست‌های برجسته انتخاباتی در گزارشی که اوایل اکتبر برای مقام‌های ارشد حزب دموکرات نوشت، هشدار داد که «علائم واضح و روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد در این دوره تعداد رأی‌دهندگان سفیدپوست و فاقد مدرک دانشگاهی در ایالت‌های میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین افزایش قابل توجهی خواهد یافت و این قشر دقیقا همان پایگاه اصلی رأی دونالد ترامپ محسوب می‌شود». سه ایالت ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا هم ایالت‌هایی هستند که بایدن و ترامپ رقابت نزدیکی در آنها دارند. این استراتژیست در انتها هشدار می‌دهد: «با وجود اینکه تاکنون هیچ سابقه‌ای از جبران این اختلاف رأی در نظرسنجی‌ها وجود ندارد اما نمی‌توان با اطمینان گفت که بایدن پیروز انتخابات است».

چالش آرای پستی

از نقطه نظر دموکرات‌ها، عدم اطمینان در مورد اینکه چه کسانی در انتخابات شرکت می‌کنند، تنها بخشی از یک معادله است. در حال حاضر مشخص نیست که در نهایت چه تعداد رأی و از کدام ایالت‌ها، رد یا تأیید می‌شوند. این موضوع کوچکی نیست. ماه گذشته دادگاه عالی پنسیلوانیا رأی داد که آرای برهنه (آرای بدون پاکت) هیچ اعتباری ندارند و در شمارش محسوب نمی‌شوند. با این رأی انتظار می‌رود حدود 100 هزار رأی بدون پاکت در این ایالت باطل شود. رقم 100 هزار رأی دقیقا دو برابر اختلاف آرای ترامپ و هیلاری کلینتون رقیب دموکراتش در سال 2016 در پنسیلوانیا بود. جمهوری‌خواهان در سایر ایالت‌ها هم برای جلوگیری از شمارش آرای پستی که پس از روز انتخابات به مقصد می‌رسند، موفقیت‌هایی در دادگاه‌های ایالتی کسب کردند و این امر نمی‌تواند خبر خوشی برای بایدن باشد. مسیر پیروزی برای بایدن تنها زمانی میسر می‌شود که دموکرات‌ها روند رأی‌دادن را در دو هفته پیش‌رو هم با صحیح‌ترین روش‌های ممکن انجام دهند. «مایکل مک دونالد» تحلیلگر مؤسسه «پروژه انتخاباتی» می‌گوید: «نسل جوان حزب دموکرات یکی از چالش‌های این حزب در انتخابات امسال به شمار می‌آیند. معمولا جوانان با سرعت و دقت کمتری آرای پستی را ارسال می‌کنند و برخی آرای آنها بعد از سوم نوامبر به مقصد می‌رسد و این به ضرر دموکرات‌ها خواهد بود. بنابراین پیش‌بینی می‌کنم که در هفته‌های آینده روایت پیروزمندانه دموکرات‌ها کمی تغییر کند و با نگرانی همراه شود. چراکه این نگرانی وجود دارد که تعداد زیادی از رأی‌دهندگان جوان برگه‌های رأی‌گیری خود را ارسال نکرده باشند».

در هر زمان دیگری دموکرات‌ها برای رفع این نگرانی خود، می‌توانستند هزاران داوطلب و سازمان‌دهنده را روانه آدرس‌های رأی‌دهندگان کنند تا از آنها بخواهند پاکت‌های رأی خود را زودتر پس دهند اما بایدن به دلیل نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا این حربه را کنار گذاشت و فعلا میدان را به رقیب جمهوری‌خواه واگذار کرده است. اما این احتمال هنوز وجود دارد که جمهوری‌خواهان در چندین ایالت از جمله فلوریدا موفق به کسب برتری بر دموکرات‌ها قبل از روز انتخابات شوند. «نیک ترینر» یکی از مدیران کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ می‌گوید: «یک عامل ناشناخته اما بسیار مهم برای کمپین ما این است که چه تعداد دموکرات آرای پستی خود را پس می‌دهند. در مورد رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه ما کمتر از دموکرات‌ها نگرانی بازگرداندن برگه‌های رأی را داریم». البته بسیاری از دموکرات‌ها به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. اما در این صورت هم نگرانی دیگری بروز می‌کند. دموکرات‌ها میلیون‌ها دلار صرف آموزش رأی‌دهندگان و برنامه‌های حمایت از رأی‌دهندگان می‌کنند. اما ترامپ در مناظره اول خود با بایدن از هوادارانش خواست تا «پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و با دقت همه چیز را زیر نظر بگیرند». این فراخوان ترامپ با استقبال پارتیزان‌های طرفدار رئیس‌جمهور آمریکا روبه‌رو شد. «متیو لیتمن» نویسنده پیشین سخنرانی‌های بایدن به همین نکته اشاره می‌کند و می‌گوید: «من نگران مشارکت مردم هستم. نگران تهدیدشدن مردم هنگام مراجعه به صندوق‌های رأی هستم. این گروه‌های شبه‌نظامی و پارتیزان‌ها می‌توانند در روز رأی‌گیری یا در روزهای بعد از آن، برای مردم دردسر درست کنند».

یک دلیل که باعث شده تا استراتژیست‌های سیاسی به شدت بر مکانیسم انتخابات - از جمله مشارکت در انتخابات و شمارش آرا - متمرکز شوند این است که در خارج از این روند عوامل بسیار کمی هستند که می‌توانند باعث تغییر روند کارزار انتخاباتی رقبا شوند.

جمهوری‌خواهان همه امید خود را برای یک تغییر چشمگیر پس از همه‌گیری ویروس کرونا یا برای انتشار خبرهای اقتصادی خوب رها کرده و تمام تمرکز خود را بر انتخابات گذاشته‌اند. انتخابات سوم نوامبر رفراندومی حیاتی برای ترامپ و جمهوری‌خواهان است. اگر شش ماه پیش انتخابات برگزار می‌شد ترامپ بدون تردید بازنده بود اما امروز آنها نمی‌خواهند امید خود برای حفظ کاخ سفید را از دست بدهند.