۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیشگامان تجارت الکترونیک در سنگاپور/ ارزان‌ترین الزاما محبوب‌ترین نیست

۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۹
کد خبر: 475167
پیشگامان تجارت الکترونیک در سنگاپور/ ارزان‌ترین الزاما محبوب‌ترین نیست

همزمان با بروز اپیدمی کووید 19 و گسترش شیوه‌های آنلاین خرید و فروش، بسیاری از وبسایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین در اقصی نقاط جهان در تلاش هستند تا با ارائه انواع مشوق‌های قیمتی، در جهت نفوذ هر چه بیشتر در این بازار گام بردارند. در همین رابطه، بررسی‌های صورت گرفته در مورد پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در سنگاپور حاکی از آن است که ارائه قیمت‌های پایین‌تر الزاما به معنای جذب مشتریان بیشتر نیست.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ بروز اپیدمی کووید 19 و اعمال محدودیت‌های مرتبط با تردد، منجر به تغییر اساسی شیوه‌های خرید و فروش کالا در اقصی نقاط جهان شده است. در همین رابطه، بسیاری از فروشگاه‌ها و شرکت‌ها با تغییر رویکرد و تقویت ظرفیت‌های خود در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، در جهت انطباق هر چه بیشتر خود با فضای جدید گام برداشته‌اند. در همین زمینه، قیمت‌های ارزان‌تر همواره به عنوان یکی از مهمترین مزیت‌های رقابتی بنگاه‌های اقتصادی در مواجهه با رقبای خود مطرح بوده است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که آیا این مزیت الزاما در مورد پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین نیز صادق است یا خیر. در همین راستا، در ادامه به بررسی و مقایسه جایگاه و قیمت‌های پیشنهادی چهار وبسایت اصلی تجارت الکترونیک (Lazada، Shopee، Qoo10 و Amazon) سنگاپور در مورد 73 کالای منتخب خواهیم پرداخت. 

پلتفرم‌هایی با ارزان‌ترین قیمت‌

بر خلاف تصورات اولیه، شواهد موجود حاکی از آن است که ارائه بهترین قیمت‌ها از سوی شرکت‌های Qoo10 و Amazon صورت می‌گیرد و این در حالی است که وبسایت‌های Shopee و Lazada، محبوب‌ترین پلتفرم‌‌های فروش آنلاین در میان شهروندان سنگاپور هستند. در همین رابطه، وبسایت Qoo10 ارائه دهنده ارزان‌ترین قیمت در مورد 35 قلم از 73 کالای مورد بررسی است و از این حیث، ارزانترین وبسایت در میان چهار پلتفرم مورد بررسی محسوب می‌شود (قیمت‌های مندرج در Qoo10 به طور متوسط 10.97 درصد ارزان‌تر از سه پلتفرم دیگر است). قیمت‌های Amazon به عنوان دومین فروشگاه ارزان‌ نیز در 30 قلم از کالاهای مورد بررسی، پایین‌تر از سایر وبسایت‌ها است. به طور کلی، وبسایت Qoo10 در حوزه‌های الکترونیک، بهداشت، سرگرمی و آموزش دارای مزیت رقابتی است و این در حالی است که مناسب‌ترین قیمت‌ها در حوزه لوازم خانگی و مواد خوراکی توسط شرکت Amazon ارائه می‌شود. در همین رابطه، قیمت کالاهای موجود در وبسایت Lazada به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین در سنگاپور، به طور متوسط 15.97 درصد گران‌تر از سایر پلتفرم‌هاست.

پیشگامان تجارت الکترونیک در سنگاپور

در حال حاضر وبسایت‌های Shopee و Lazada به ترتیب با بازدید ماهانه 10 و 8 میلیون نفر را می‌توان به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین در سنگاپور محسوب کرد. با این حال، روند حرکت شرکت Amazon در این کشور می‌تواند زنگ خطری برای رقبای بومی آن باشد. افزایش 61 درصدی بازدیدکنندگان وبسایت این شرکت از ماه مارس سال 2020 به این سو را در همین راستا می‌توان تفسیر کرد. از جمله مزیت‌های رقابتی Amazon نسبت به پلتفرم‌های سنگاپوری، علاوه بر قیمت مناسب (در برخی کالاها) می‌توان به شبکه حمل و نقل فوق پیشرفته و سیستم اطلاع‌رسانی و تبلیغات بسیار کارآمد آن اشاره کرد.