۰ نفر

در نشست خبری؛

خطیب‌زاده: پولی از ایران در چین بلوکه نیست

۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵
کد خبر: 475143
خطیب‌زاده: پولی از ایران در چین بلوکه نیست

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که ایران در سال‌های گذشته نه برنامه نظامی، و نه توسعه برنامه موشکی و نه سیاست منطقه‌ای خود را تغییر نداده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

خطیب زاده در  ابتدا و در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره روابط ایران و چین گفت: درباره چین برخی اخبار نادرست منتشر می‌شود که جای سوال دارد. بسیاری اخباری که گفته می‌شود درست نیست. ما همواره با چینی‌ها گفتگو داریم. پولی در چین بلوکه نیست.

وی در ادامه درباره سفرهای خارجی وزیر امور خارجه گفت: سفر دکتر ظریف به کشورهای خارجی تابع یک سیاست خاصی است. قرار بود که آقای مونسان در مسکو باشند که به دلیل گسترش کرونا در روسیه این سفر انجام نشد.

با هر دو طرف درگیر در مناقشه قره‌باغ در ارتباطیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات قره‌باغ و درگیری نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: ما بسیار نگران تحولات هستیم و با دو طرف هم در ارتباط هستیم. آنها نباید اجازه دهند که کار از دست خارج شود. به شهرها حمله نکنند. ما هم مثل سایر کشورهای منطقه سعی کرده‌ایم که کمک حال آنها باشیم. آنچه ما دیده‌ایم بسیار نگران کننده است.

ایران در سال‌های گذشته سیاست منطقه‌ای خود را تغییر نداده است

خطیب‌زاده با اشاره به لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در روز گذشته گفت: آنچه که دیروز اتفاق افتاد یک پیروزی بزرگ برای مقاومت و ملت ایران بود. آنچه دیروز ملغی شد 13 سال تحریم تسلیحاتی بود. روایت مذاکرات هسته‌ای روایتی ماندنی از شکوه ملت ایران است.

اساسا طرف غربی و آمریکایی حاضر نبود درباره این موضوع صحبت کند، چون می‌گفت که موضوعات نظامی به هسته‌ای ارتباطی ندارد.

آخرین موضوعی که شب آخر درباره آن بحث شد مربوط به همین موصوع بود. خانم شرمن در آن جلسه به خاطر جدیت آقای ظریف از دیگران خواست که جلسه را ترک کنند.

ایران در سال‌های گذشته نه برنامه نظامی، و نه توسعه برنامه موشکی و نه سیاست منطقه‌ای خود را تغییر نداده است.

90 درصد نیازهای دفاعی ایران طبق گفته وزیر دفاع در داخل تولید می‌شود. البته ایران مثل آمریکا نیست که سلاح‌ها برای کشتار مردم یمن را نمایش دهد.

آمار و ارقامی که از هزینه‌های نظامی در منطقه است اصلا و ابدا به گونه‌ای نیست که ایران یک دهم کشورهای دیگر هزینه نظامی داشته باشد. خرید نظامی ما که سال‌ها صفر بوده است.
آن روزی که ایران قدرت خود را از مردم نگیرد به سمت سلاح خواهد رفت که چنین روزی اتفاق نخواهد افتاد.

ما از بدنه همین مردمیم. ما از آسمان می‌آمدیم که ندانیم درد ملت چیست. اگر عزیزان به خلوت هر کدام بروند می‌بینند که این درد در هر گوشه‌ای هست.فشارهای آمریکا که به طرز جنون آمیزی وارد می‌شود به خاطر شکست‌های مکرری است که متحمل می‌شود.

آنچه دیروز برداشته شد یکی از دستاوردهاست. ما به خاطر نقض عهد کشورهای دیگر عضو به ویژه اروپایی‌ها با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم.

پامپئو هم باور ندارد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا موفق بوده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعاهای اخیر پمپئو مبنی بر تحریم کشورهایی که با ایران تجارت اسلحه کنند، ابراز داشت: این اظهارات مهمترین نشانه است که ایشان هم باور ندارد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا موفق بوده است.

وی درباره ادعای ترامپ درباره مذاکره با ایران و سخت‌تر شدن مذاکرات یادآور شد: مادامی که آمریکا به این عقلانیت نرسد که سیاست‌هایش علیه ایران شکست خورده، تفاوتی ایجاد نمی‌کند. انتخاباتی در پیش است و باید دید چه می‌شود. بسیاری از این ادعاها برای مصرف داخلی است. ایران ملت صبوری است و در موقع لازم پاسخ می‌دهیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه سفر هفته قبل رییس کل بانک مرکزی به عراق را موفقیت آمیز عنوان کرد و گفت: این سفر و مذاکرات در چارچوب توافقات بانک‌های مرکزی دو کشور انجام شد و جزییات آن اعلام خواهد شد.

ورود هیات اوکراینی به تهران

سخنگوی وزارت خارجه درباره ورود هیات اوکراینی گفت: هیات اوکراینی وارد تهران شده است و جلسه خود با معاون حقوقی و بین‌المللی را شروع کرده‌اند.

ادبیات سخیف و کلمات دور از ادب و رفتار غیردیپلماتیک وزیر خارجه کانادا چیزی نیست که شما پشت درهای بسته دیده باشید. پشت درهای بسته مودب هستند و می‌دانند که حرف‌هایشان مبنای حقوقی ندارد. من متاسفم که ملت کانادا چنین ادبیاتی را از وزیر خارجه خود بشنوند. دایره ادب اجازه نمی‌دهد که ما هم مثل وزیر خارجه کانادا صحبت کنیم.

واکنش به عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی

سخنگو در ادامه با اشاره به توافقات صورت گرفته بین رژیم‌های عربی و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط گفت: فروکاستن اتفاقی که بین معدودی از حکام عربی با اسرائیل این روزها می‌بینید، فقط موضوع داخلی آمریکا و ترامپ نیست. فکر می‌کنند که آینده سیاسی خود را می‌توانند در آمریکا بازتعریف کنند. امنیت، کالای خریدنی نیست و به صورت بومی تولید می‌شود.

شما تظاهرات در رژیم صهیونیستی را می‌بینید. فاسدترین نخست وزیر رژیم صهیونیستی سرکار است. جالب است که سیاستمداران بد و فاسد همدیگر را خوب پیدا می‌کنند.

روزانه‌ ده‌ها حمله سایبری به سامانه‌های ایران انجام می‌شود

روزانه ده‌ها حمله بسیار وسیع به نهادها، سایت‌ها و سامانه‌های ایران در زمینه سایبری و هزاران حمله سایبری علیه ایران انجام می‌شود. ما در زمینه سایبری ناتوان نیستیم و می‌توانیم جواب دهیم.

بایدن یا ترامپ؟

خطیب زاده در پاسخ به این سئوال که از منظر ایران ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواهد شد یا بایدن گفت: واقعیت این است که برای ایران به خاطر استقلالی که دارد تفاوتی نخواهد کرد که ترامپ انتخاب شود یا بایدن.

مسلم است که ما از نزدیک دنبال می‌کنیم. اما به این مفهوم نیست که ترجیحی باشد که این ببرد یا آن ببرد.

واکنش به ادعاهای منافقین

وی در پاسخ به این سوال که واکنش وزارت خارجه به برگزاری جلسه و ادعاهای منافقین چیست، گفت: خنده. این گروهک که زمانی نوکری صدام را کردند الان نوکری ارباب بزرگ خود را می‌کنند.

واقعا ما نگران کسانی هستیم که توسط این گروهک فریب می‌خورند و دامان ما به روی تواب باز است.

سخنگو درباره پیگیری وزارت خارجه برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده از کره جنوبی گفت: وزارت بهداشت ما بطور منظم و روزانه در حال رایزنی با طرف کره‌ای است و این کندی اذیت کننده است.