۰ نفر

حمله ترامپ به اعضای دولتش

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۲۰:۳۶
کد خبر: 475028
حمله ترامپ به اعضای دولتش

«دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری آمریکا در حالی که کمتر از ۲۰ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مانده، به‌ طور علنی برخی از متحدان جمهوریخواه کلیدی خود را گوشمالی داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ترامپ پیشتر در ماه جاری نسبت به وفادارترین اعضای کابینه اش یعنی «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه این کشور ابراز یاس و سرخوردگی کرد و دلیل آن را شکست این دو در درگیر کردن دشمنان سیاسی رئیس جمهوری در عملی نادرست برشمرد.

حال نوک پیکان خشم و غضب رئیس جمهوری، «استیون منوچین» وزیر خزانه داری را نشانه گرفته که چرا این وزیر پس از هفته ها مذاکره با «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مورد مساله کرونا به نتیجه دلخواه دست نیافته است.

پمپئو و منوچین هر دو از اوایل دوره ریاست جمهوری ترامپ در کابینه خدمت کرده و جزو معدود مقام های ارشد دولت هستند که تاکنون دوام آورده اند.

ترامپ خشم و دلسردی خود را در حالی متوجه اعضای کابینه می کند که با کارزار سختی برای انتخاب مجدد در مقابل «جو بایدن» دموکرات روبروست.

در حالی که رئیس جمهوری آمریکا اصرار دارد موضع قوی خود در این رقابت انتخاباتی را حفظ می کند، بررسی ها حاکی است که با آغاز رای گیری در بسیاری از ایالت ها، وی در میدان های حساس نبرد عقب افتاده است.

ترامپ همچنین از جمهوریخواهان سنا دلسرد شده، نظر به اینکه در تلاش است یک بسته جبران کرونایی را به تصویب رساند، بسته ای که «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا با آن مخالف است.

تارنمای خبری نشریه هیل در گزارشی دراین باره نوشت: سرزنش علنی اعضای کابینه از سوی ترامپ، قابل توجه است، اگرچه شگفت انگیز نیست، زیرا وی اغلب از کارشناسان بخش بهداشت و درمان خود انتقاد کرده و مقام هایی که از عملکردشان ناخشنوده بوده را کنار گذاشته است.

ترامپ در هفته های اخیر بارها «کریستوفر ری» مدیر اداره پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) را هدف قرار داده که دلیل آن، سخنان تناقض آمیز وی با ادعای ترامپ درمورد تقلب بالقوه در رای گیری پستی بوده است.

انتقاد ترامپ از وزیر خزانه داری نیز که تقریبا بی سابقه است، درحالی روی داده که توافقی بین کاخ سفید و کنگره در مورد بسته محرک اقتصادی به دست نیامده است.

درحالی که برخی متحدان رئیس جمهوری در مخالفت با توافقی که افزون بر یک تریلیون دلار ارزش دارد، بحث و دلیل آورده اند، ترامپ بر دستیابی به توافقی محکم اصرار دارد.

تازه ترین انتقادهای ترامپ از متحدان ارشد خود هفته گذشته آغاز شد، زمانی که وی از ویلیام بار خواست مقام های دوره باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا را به دلیل نقش آفرینی در پرونده تحقیقاتی  روسیه، متهم برشمرد.

ویلیام بار، «جان دورهام» دادستان فدرال را مسئول تحقیق از پرونده تیمی کرده که به بررسی روابط ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه پرداختند.

ترامپ به دفعات تحقیقات مربوط به تبانی ستاد انتخاباتی اش با روسیه را به باد انتقاد و استهزا گرفته و ادعا می کند که کارزار نخست ریاست جمهوری اش هدف جاسوسی دولت اوباما قرار گرفته است.

مساله تبانی تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که از سال ۲۰۱۶ مطرح بوده است. این موضوع پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری، از سال ۲۰۱۷ به مدت ۲ سال در کمیته ویژه ‌ای مورد تحقیق قرار گرفت اما به دلیل نفوذ وزیر دادگستری بر جریان انتشار و همچنین اعلام جرم علیه رئیس جمهوری مستقر، ره به جایی نبرد.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان اما ترامپ را به خاطر این اتهام مورد استیضاح قرار دادند و معتقد بودند که حمایت روسیه در هک کردن ایمیل‌های «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات ترامپ در انتخاباتی ۲۰۱۶ و همچنین دستگاه‌های کامپیوتری کمیته ملی دموکرات‌ها باعث شده تا ترامپ به پیروزی برسد.

ویلیام بار در سطحی گسترده به دلیل آنچه مقام های سابق آمریکا، سیاسی کردن وزارت دادگستری آمریکا خوانده اند به ویژه با انجام تحقیقاتی که خوشایند ترامپ بوده، مورد انتقاد قرار گرفته است.

مدافعان دادستان کل در عین حال اینگونه دلیل و برهان می آورند که وی روی لبه ای بین اعتمادسازی با ترامپ و محافظت از وزارت دادگستری در برابر نفوذ سیاسی قدم برداشته است.

ترامپ علاوه بر ویلیام بار، پمپئو را هدف انتقادهای خود قرار داده است. ترامپ نسبت به ناکامی پمپئو در کشف و انتشار ایمیل های هیلاری کلینتون در زمانی که وی در وزارت امور خارجه بوده، ابراز نارضایتی کرده است.

ترامپ بارها و بارها در جریان کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ بر جنجال ایمیل های هیلاری کلینتون متمرکز شد و وی را «هیلاری شیاد» نامید.

وزارت امور خارجه آمریکا در حال حاضر ۳۵ هزار ایمیل کلینتون را از سرور خصوصی اش منتشر کرده است.  

رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی انتخاباتی برای تضعیف رقیب دموکرات خود، مجوز خروج از طبقه‌بندی محرمانه اسناد مربوط به ایمیل های هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ را نیز صادر کرد.

ترامپ در یادداشت توئیتری خود در این مورد نوشت که من به طور کامل خروج از طبقه بندی محرمانه از همه اسناد مربوط به بزرگترین جرم سیاسی در تاریخ آمریکا  یعنی فریب روسیه را مجاز می‌شمارم. به همین ترتیب، مجوز رسوایی ایمیل هیلاری کلینتون را صادر می‌کنم. بدون هیچ ویرایشی!

طبق قانون از سال ۱۸۴۵ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر چهار سال یکبار در سه شنبه اول ماه نوامبر برگزار می شود که این روز در تقویم امسال سوم نوامبر(۱۳ آبان) است.