۰ نفر

با صدور بیانیه‌ای؛

انگلستان مقامات روس را تحریم کرد

۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۷
کد خبر: 474489
انگلستان مقامات روس را تحریم کرد

وزارت امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ با صدور بیانیه‌ای، از تحریم ۶ مقام بلند پایه و یک سازمان روس به دلیل آنچه دست داشتن در مسمومیت الکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه نامید، خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر،  معاون اول و رئیس امور سیاست داخلی نهاد ریاست جمهوری، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان امنیتی دولت فدرال روسیه از جمله مقام‌های نام برده در فهرست تحریم‌های انگلیس هستند.

بر این اساس، اموال افراد یادشده در انگلیس مسدود و قادر به انجام سفر به این کشور نخواهند بود. پیشتر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز تحریم مشابهی را علیه روسیه وضع کردند. 

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده است که دولت لندن و شرکا درباره غیرقابل توجیه بودن مسمومیت آقای ناوالنی جز از طریق دخالت روسیه، اشتراک نظر دارند. 

انگلیس بر همین اساس از مسکو خواسته تا «در خصوص مسمومیت یکی از شهروندانش در خاک این کشور توسط ماده شیمیایی منع شده تحقیقات کامل و شفافی انجام دهد.»

بیانیه یادشده حاکیست: تحریم‌هایی که اینک به اجرا درآمده، پیام محکمی را به مسکو ارسال می‌کند که استفاده از تسلیحات شیمیایی پیامدهایی را در پی دارد و تهدیدی علیه حاکمیت نظام بین‌الملل است.

دومینیک راب وزیر امور خارجه هم در این رابطه گفت: ما مصمم هستیم تا از آنهایی که در این پرونده مسئول هستند حساب بکشیم.

این درحالیست که وزیر خارجه روسیه تهدید کرده بود که در صورت اعمال تحریم‌ها، تماس‌های دیپلماتیک با کشورهای غربی را متوقف خواهد کرد.سرگئی لاوروف روز سه شنبه در کنفرانس سیاست خارجی گفت: ما احتمالاً مجبوریم به طور موقت تماس با کسانی که در غرب مسئول سیاست خارجی هستند و نیازی به گفت‌وگو با احترام متقابل ندارند را متوقف کنیم.  

ناوالنی که یکی از اصلی‌ترین منتقدان ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه است، بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد.

وی پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری ادعا کردند نشانه‌هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

تمام ابعاد  وضعیت پیرامون مسمومیت ناوالنی حاکی از استفاده کشورهای غربی بویژه آمریکا از این مساله برای اهداف خود است و مقام‌های روس نیز بارها در این مورد نارضایتی خود را اعلام کرده و خواستار همکاری آلمان برای حل این مساله و نتیجه گرفتن از تحقیقات شده‌اند.