۰ نفر

آکادمی نوبل دلیل انتخاب دو اقتصاددان را اعلام کرد؛

تاثیر همه‌جانبه «نظریه حراج» بر زندگی ما/ پاسخ به مهم‌ترین پرسش اقتصاد

۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۰
کد خبر: 473970
تاثیر همه‌جانبه «نظریه حراج» بر زندگی ما/ پاسخ به مهم‌ترین پرسش اقتصاد

دوتن از اقتصاددانان آمریکایی و طراحان «نظریه حراج» جایزه نوبل اقتصادی را بردند و آکادمی نوبل دلیل این انتخاب را این اعلام کرده است که حراج‌ها در تمام جنبه‌های زندگی ما تاثیر می‌گذارد و این دو اقتصاددان به مهمترین پرسش اقتصاد؛ چه کسی و با چه قیمتی باید کالاها را بخرد؟ پاسخ داده اند.

اقتصادآنلاین صبانوبری؛ هفته اول اکتبر معمولا برای دانشمندان بادستاوردهای جدی پر از استرس است زیرا هرلحظه ممکن است تلفنی از استکهلم به آن‌ها زنگ بزند.

در این بین اقتصاددانان معمولا به خود به عنوان ریاضیدان نگاه می‌کنند یا اگر متواضع تر باشند فیزیکدان. اما نوبلیست‌های امسال بیشتر به مهندسین شبیه اند. پاول میلگرام و رابرت ویلسون متخصصین طراحی بازار هستند، درست مثل نوبلیست‌های سال 2012 که رویکردی مهندسی داشتند.

پاول میلگرام، متولد 20 آوریل 1948 یک اقتصاددان آمریکایی است که از سال 1987در دانشگاه استنفورد مشغول تدریس است. وی کارشناس "نظریه بازی" خصوصاً در حوزه "نظریه حراج" و استراتژیست در قیمت گذاری است.

رابرت ویلسون هم در 16می 1937 در آمریکا متولد شد. وی اقتصاددان و پروفسور برجسته و بازنشسته در علوم مدیریت و اقتصاد بازرگانی در دانشگاه استنفورد است. پژوهش های ویلسون در مورد قیمتگذاری غیرخطی بر سیاست‌های شرکت‌های بزرگ، به ویژه در صنعت انرژی و خصوصاً در بخش برق تأثیرات فراوانی گذاشته است.

این دو روز گذشته جایزه نوبل اقتصاد سال 2020 را به پاس بهبود نظریه حراج و ابداع قالب‌های جدید در این نظریه و قیمت‌گذاری از آن خود کردند.

صفحه رسمی جازه نوبل در توییتر نوشت: «حراج‌ها همه جا هستند و بر زندگی ما تاثیر می‌گذارند. برندگان جایزه نوبل امسال، پاول میلگرام و رابرت ویلسون، نظریه حراج را بهبود بخشیدند و قالب‌های جدیدی را طراحی کردند که به خریداران، فروشندگان و مالیات دهندگان سراسر جهان نفع خواهد رساند.»

ویلسون در نظریات و تحقیقات خودش نشان داده است که خریداران منطقی بخاطر ترس از پرداخت بیش از حد، معمولا پیشنهادات خود را کمتر از آنچه بهترین تخمین برایشان است قرار می‌دهند. 

میلگرام هم این نظریه را با مدل ارزش خصوصی تکمیل کرد که بر اساس آن ارزش تخمین زده شده یک کالا بین خریداران متفاوت است.

او ثابت کرد که اگر خریداران در جریان حراج، اطلاعاتی درباره ارزشی که دیگر خریداران برای یک کالا تخمین زدند داشته باشند، درآمد بیشتری نصیب فروشنده خواهد شد.

پس از اعلام این دو اقتصاددان به عنوان برندگان جایزه نوبل امسال، ویلسون ضمن اظهار خوشحالی از دریافت جایزه نوبل به خبرنگاران گفت:  تجربه من از شرکت‌ در حراج‌ها بسیار کم است و تا حالا در هیچ حراجی شرکت نکرده است. البته همسرم اشاره می‌کند که یکبار از ebay یک کفش خریدم که گمان میکنم حراج محسوب می‌شد.

پلگرام به رویترز گفته است که نیمه شب ویلسون که تقریبا همسایه او است به در خانه‌اش رفته تا این خبر که به طور مشترک جایزه نوبل را بردند را به او بدهد، چون جواب تماس‌های وی را نداده است.

یکی از شاگردان سابق ویلسون که امروز اقتصاددان و استاد دانشگاه در مریلند است گفته که کاری این دو اقتصاددان انجام دادند دستورالعمل مفصلی برای چگونگی قیمت گذاری و تخصیص کالاهای کمیاب به دست ما می‌دهد. از جمله اوراق بهادار مالی، الکتریسیته و چیزهایی بسیار بیشتر از یک حراج ساده. همچنین به مهم‌ترین سوال بنیادی در اقتصاد پاسخ می‌دهند که چه کسی باید کالا را به دست بیاورد و در چه قیمتی.