۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آیا جمهوری خواهان از ترامپ فاصله می‌گیرند؟/ پیشگیری از نابودی سیاسی حزب

۲۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۱
کد خبر: 473575
آیا جمهوری خواهان از ترامپ فاصله می‌گیرند؟/ پیشگیری از نابودی سیاسی حزب

هر روز جمهوری‌خواهان بیشتری در حال فاصله گرفتن از ترامپ هستند زیرا فهمیده‌اند که هزینه حمایت از ترامپ می‌تواند از هم پاشیدن این حزب باشد.

اقتصادآنلاین صبا نوبری؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان برای پیشگیری از نابودی سیاسی در حال فاصله گرفتن از ترامپ هستند.

این نظرات زمانی قوت گرفت که سناتور آریزونا که همواره به تمجید ترامپ مشغول بود، طی مناظره‌اش با مارک کلی دموکرات از پاسخ دادن به این سوال که آیا به حمایت از ترامپ مفتخر است طفره می‌رفت و مدام تکرار می‌کرد من به جنگ برای آریزونا مفتخرم.

البته این کار زیرکانه نبود اما استراتژیک بود. حمایت سفت و سخت از ترامپ در ایالت بنفش آریزونا ( ایالتی که رای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برابر است) مسئولیت بزرگی دارد. مستقلان در این ایالت 32درصد آرا را برای خود ثبت کردند و این درحالیست که ترامپ در سطح ملی تنها 37درصد آرای مستقلان را برای خود دارد.

همچنین توهین‌های مکرر ترامپ به جان مک کین سناتور جمهوری‌خواه محبوب این ایالت که دو سال پیش فوت کرد، هم مزید بر علت شده است زیرا همسر وی اخیرا اعلام کرده که از جو بایدن، نامزد حزب دموکرات حمایت خواهد کرد.

بی‌احترامی‌های مداوم ترامپ به مک‌کین باعث شد همسر وی مستقیما خطاب به رییس جمهور بگوید که کارهای وی او را آزار می‌دهد.

البته این مشکل فقط در آریزونا به چشم نمی‌خورد. در تگزاس هم نظرسنجی‌ها خبر از رقابتی سخت بین بایدن و ترامپ را می‌دهند. خصوصا پس از اینکه سناتور جمهوری‌خواه این ایالت از واکنش ترامپ به بیماری کرونا انتقاد کرد و گفت: من فکر می‌کنم بزرگترین اشتباه افراد این است که حقیقت را نگویند خصوصا زمانی مثل الان که پای منافع عمومی در خطر است.

در لوا، ایالتی که ترامپ در سال  2016 آن را با آمار بالایی برده بود اخیرا سناتور جمهوری‌خواه کاهش 5درصدی آرا را در مقابل رقیب دموکرات خود تجربه کرده است.

استراتژیست کمپین مبارزاتی جمهوری‌خواهان اخیرا گفته است که می‌ترسد رقابت به پایان رسیده باشد و او پیشنهاد داده است که اگر از کاندیداها درباره حمایت از ترامپ سوال شد بگویند زمانی از وی حمایت می‌کنند که به نفع مردم ایالتشان باشند و هر زمان که منافع ایالت در خطر باشد دیگر از او حمایت نخواهند کرد.

وی همچنین گفته است که پس از اولین مناظره انتخاباتی وضعیت در سنا هم به نفع جمهوری‌خواهان نبوده است و ممکن است این حزب نه تنها ریاست جمهوری بلکه سنا را هم از دست بدهد.

شاید این موضوع که ممکن است لینسی گراهام، سناتور جمهوریخواه سنا ایالت کارولینای جنوبی را از دست بدهد مضحک به نظر برسد اما این اتفاق پس از حمله ترامپ به مک‌کین در حال رخ دادن است.

نشانه‌های یاس و ناامیدی در هفته گذشته پس از عملکرد فاجعه‌آمیز ترامپ در اولین مناظره انتخاباتی‌اش قوت گرفت.

البته نگرانی‌های دیگری هم وجود دارد از جمله شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای سال 2018. جمهوری‌خواهان در این انتخابات نه با یک موج آبی بلکه با سونامی آبی دموکرات‌ها رو به رو شدند. البته می‌توان گفت اوباما و کلینتون هم انتخابات میان‌دوره‌ای را از دست دادند ولی در پایان موفق شدند البته به نظر نمی‌رسد این سناریو برای ترامپ هم محتمل باشد.

علاوه بر آن ترامپ به در تاریخ ایالات متحده هم از منفورترین روسای جمهور بوده است که هیچ گاه درصد محبوبیت وی در نظرسنجی‌ها بالای 50درصد نبوده است؛ البته تا قبل از کاهش چشمگیر بیکاری پیش از بحران کرونا.

پیش از این دیده شده بود که ترامپ همه نظرسنجی‌ها را دور زده است و برخی فکر می‌کنند که این سرنوشتی است که بار دیگر رقم خواهد خورد.

در دنیای سیاست یک هفته زمان زیادی به حساب می‌آید. خصوصا در شرایطی که ترامپ درحال پرتاب بمب است؛ پس ممکن است هر اتفاقی بیفتد چون به هرحال در سال 2020 قرار داریم که پر از اتفاقات عجیب بوده است.

اما از آنجایی که ترامپ با رفتارهای خود هنجارهای دموکراتیک را تهدید می‌کند ممکن است هر لحظه جمهوری‌خواهان بیشتری از خواب بیدار شده و بفهمند که در رابطه با ترامپ، وفاداری خیابانی یک طرفه است.

مواجهه با شکست ممکن است آن‌ها را متوجه این موضوع بکند که برداشت اولیه‌شان از ترامپ درست بوده است و باید هزینه انتخاب وی برای به قدرت رسیدن را با کنارگذاشتن مرام و اصولشان بدهند. همانطور که لیندسی گراهام در سال 2016 توییت کرد و گفت:« اگر ما ترامپ را نامزد حزب خود بکنیم نابود خواهیم شد و سزاوار آن هم هستیم».