۰ نفر

در پی مناقشات قره‌باغ؛

باکو: آتش‌بس موقتی خواهد بود

۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۲۲:۲۵
کد خبر: 473171
باکو: آتش‌بس موقتی خواهد بود

درگیری‌ها در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» علیرغم آتش‌بس ادامه داشته است اما وزیر خارجه جمهوری‌ آذربایجان از موقتی بودن آتش‌بس بشردوستانه خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جیهون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری‌ آذربایجان امروز شنبه گفت که آتش‌بس بشردوستانه که درباره آن در مسکو در مذاکرات با طرف ارمنستانی توافق شد،  تنها تا زمانی ادامه خواهد یافت که صلیب سرخ مبادله کشته‌شدگان را ترتیب می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وی که در جلسه‌ای در باکو صحبت می‌کرد افزود وضع موجود در منطقه قره‌باغ کوهستانی مطلوب کشورش نیست و  باکو امیدوار بود و انتظار داشت بتواند سرزمین‌های بیشتری را بدست آورد.

او همچنین موضع فرانسه در خصوص مناقشات قره‌باغ را جهت‌دار توصیف کرد و گفت فرانسه اصل بی‌طرفی را نقض کرده ، در حالی که چنین چیزی در میانجیگری طرف روس دیده نشده است.

علیرغم اعلام توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز، شنبه اعلام کرد که تنش‌ها نیمه‌شب گذشته (جمعه) در قره‌باغ همچنان ادامه داشته است.

در عین حال، یکی از خبرنگاران اسپوتنیک مستقر در محل گزارش کرد که  صدای آژیرهای خطر صبح امروز در سراسر شهر «استپاناکرت» مرکز قره باغ کوهستانی شنیده می‌شد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در جدیدترین به روزرسانی خود از اخبار مربوط به تحولات قره‌باغ گزارش کرد که مقام‌های جمهوری آذربایجان مدعی شده‌اند که ارمنستان در آستانه اجرای آتش‌بس، به شدت مناطق پرجمعیت جمهوری آذربایجان را مورد حملات خمپاره‌ای قرار داده است.

این در حالی است که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه بعد از نشست سه‌جانبه روز جمعه در مسکو که ۱۰ ساعت به طول انجامید، با قرائت بیانیه مشترک این نشست گفت بر اساس توافق طرفین، آتش‌بس در قره‌باغ از ۱۲ ظهر امروز (شنبه) دهم اکتبر آغاز می‌شود.

بر این اساس، این آتش‌بس با اهداف بشردوستانه از جمله تبادل اسرا، جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان در مناطق درگیری و کمک به غیرنظامیان آسیب‌دیده در این درگیری‌ها انجام شده است.

دور جدیدی از تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی از ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) آغاز شد و طرفین یکدیگر را به حملات خمپاره‌ای به قلمروهایشان متهم کردند و در نهایت شامگاه پنجشنبه (۱۷ مهرماه) بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان را برای گفت‌وگو بر سر مناقشه قره‌باغ به مسکو دعوت کرد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف این منطقه مورد مناقشه و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند.