۰ نفر

تخلیه بزرگ‌ترین اردوگاه داعش در سوریه

۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۴
کد خبر: 472530
تخلیه بزرگ‌ترین اردوگاه داعش در سوریه

شبه‌نظامیان کرد سوریه از تصمیم خود برای تخلیه اردوگاه الهول در استان حسکه خبر داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  روز گذشته سازمان نیروهای دمکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا) اعلام کرد به‌زودی اردوگاه الهول در استان حسکه را تخلیه خواهد کرد. این اردوگاه که یکی از بزرگ‌ترین کمپ‌های آوارگان جنگی در سطح جهان به شمار می‌رود، نزدیک به 30هزار نفر (عمدتاً خانواده‌های داعشی) را در خود جای داده است.

الهام احمد، از رهبران نیروهای دمکراتیک روز گذشته با اعلام این خبر در پیامی ویدئویی، گفت: حکم تخلیه اردوگاه الهول به‌زودی صادر خواهد شد و سازمان در قبال کسانی که همچنان مایل به باقی ماندن در اردوگاه باشند، مسئولیتی را نمی‌پذیرد. این در حالی است که برخی منابع از آغاز فرایند تخلیه تدریجی اردوگاه طی هفته اخیر خبر می‌دهند. در این زمینه، بدران جیا کرد، از فرماندهان نظامی سازمان دمکراتیک سوریه به شبکه الجزیره گفت: برخی از آوارگان به‌طور داوطلبانه ترک اردوگاه را آغاز کرده‌اند و این فرایند با صدور حکم تخلیه سرعت بیشتری به‌خود خواهد گرفت. به گفته او، اداره و تامین امنیت اردوگاه الهول بار سنگینی بر دوش شبه‌نظامیان کرد تحمیل کرده و با توجه به ثبات نسبی در تمام جبهه‌های درگیری در سوریه، دیگر نیازی به تداوم شرایط پیشین وجود ندارد.

سرنوشت آوارگان اردوگاه الهول طی سال‌های گذشته به یکی از بحران‌های سیاسی-امنیتی در منطقه تبدیل شده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، نیروهای کرد سوریه بدون حمایت مستقیم نیروهای آمریکا با مشکلات متعدد در کنترل محیط داخلی و خارجی اردوگاه دست و پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، با توجه به‌وجود کانون‌های مخفی داعش در چنین مجموعه‌هایی، رها کردن وضعیت اردوگاه نیز می‌تواند به بحران‌های امنیتی در سوریه و عراق منجر شود.

برخی تحلیلگران نظیر عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم، این اردوگاه و سایر زندان‌های میزبان نیروهای داعشی را به اهرمی در دست نیروهای کرد برای امتیازگیری از آمریکا، روسیه، ترکیه و سوریه تشبیه کرده‌اند. از سوی دیگر بخشی از آوارگان حاضر در این اردوگاه، نیروهای جهادی اروپایی هستند که هم‌اکنون عملا مجوز ورود به هیچ کشوری را نداشته و در بسیاری از موارد، از آنان سلب تابعیت شده است.

همزمان با انتشار خبر تصمیم کردهای سوریه برای تخلیه اردوگاه الهول، ترکیه هم از برنامه خود برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان خبر داده است. یاوور سلیم قیران، معاون وزیر خارجه ترکیه با اشاره به این برنامه در مصاحبه با شبکه تی‌آرتی گفت: ترکیه در میان کشورهای جهان، بیشترین تعداد آوارگان سوریه را میزبانی می‌کند؛ امری که بار سنگینی بر اقتصاد این کشور تحمیل کرده است. به گفته سلیم قیران، اتحادیه اروپا به بخش عمده تعهدات خود در قبال مسئله پناهجویان عمل نکرده و بر این اساس، دولت ترکیه قصد دارد به‌طور تدریجی زمینه را برای بازگشت آوارگان به مناطق شمالی آزاد شده در سوریه فراهم کند. منظور سلیم قیران از مناطق آزاد شده، روستاها و شهرهای شمالی استان ادلب است که زیرنظر ارتش ترکیه یا شبه‌نظامیان تحریرالشام قرار دارند.

سهم ترکیه از آوارگان سوریه

براساس گزارش‌هایی که از سوی نهادهای وابسته به سازمان ملل منتشر شده، ترکیه دست‌کم از 3میلیون و 600هزار شهروند جنگ‌زده سوری میزبانی می‌کند. از این بین، حدود 3میلیون و 500هزار نفر به‌طور عادی در شهرهای مختلف ترکیه زندگی کرده و نزدیک به 100هزار آواره در اردوگاه‌های مرزی میان ترکیه و سوریه حضور دارند.

اصلی‌ترین پایگاه شهروندان سوریه نیز شهر استانبول به شمار‌ می‌رود. به نوشته بی‌بی‌سی، بیش از 540هزار شهروند سوری، یعنی معادل 4درصد از کل ساکنان استانبول، در این شهر ساکن هستند. شهرهای غازی عینتاب، هاتای و الفا نیز به‌ترتیب دیگر مراکز اصلی اقامت سوری‌ها در ترکیه به‌حساب می‌روند. سیاست دولت اسلامگرای ترکیه طی سال‌های گذشته در زمینه‌سازی برای اعطای اقامت آسان، اشتغال و حتی جذب سرمایه‌گذاری سوری‌ها به‌تدریج حساسیت مخالفان دولت و بخشی از جامعه ترکیه را برانگیخته است؛ به‌گونه‌ای که مسئله تعیین تکلیف اتباع سوریه به یکی از محورهای اصلی در انتخابات اخیر شهرداری‌ها در ترکیه تبدیل شد.