۰ نفر

شوی انتخاباتی ترامپ با کرونا

۱۵ مهر ۱۳۹۹، ۷:۰۸
کد خبر: 472129
شوی انتخاباتی ترامپ با کرونا

دونالد ترامپ به‌دنبال راهی بود تا نشان دهد هیچ ضعف جسمانی در او وجود ندارد. این نکته‌ای است که مری ترامپ، برادرزاده وی نیز اخیرا به آن اشاره داشته و گفته است که ترامپ و خانواده‌اش بیماری را یک امر نابخشودنی می‌دانند و به همین منظور او به طرفداران خود وعده یک «سورپرایز کوچک» داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، رئیس‌جمهوری آمریکا با حضور ناگهانی خود سوار بر خودرو، هوادارانی که بیرون از بیمارستان «والتر رید» جمع شده بودند را  غافلگیر کرد. پزشکان او پیام‌های متناقضی از شدت بیماری او ارسال می‌کنند. دونالد ترامپ ۷۴ ساله که ماسک به صورت داشت، روی صندلی عقب خودروی شاسی‌بلند سیاه‌‌رنگی نشسته بود و به میان کاروانی از ماشین‌ها رفت که مقابل مرکز درمانی نظامی والتر رید در نزدیکی واشنگتن جمع شده بودند و با تکان دادن پرچم‌های «ترامپ ۲۰۲۰» شعار «آمریکا، آمریکا» سر می‌دادند.

ترامپ که صبح جمعه گفت به کرونا مبتلا شده است، به سرعت بابت به خطر انداختن جان کادر درمانی مورد انتقاد قرار گرفت. این اولین حضور ترامپ در ملأعام از زمان بستری شدن او در بیمارستان به شمار می‌رود. دکتر جیمز فیلیپس، پزشک معالج ترامپ در مرکز درمانی والتر رید گفت، حضور ترامپ جان افرادی که با او درون یک خودرو بودند، به خطر انداخت.

این پزشک در پیامی توییتری نوشت: «خودرویی که ترامپ داخل آن قرار داشت، مقابل حمله شیمیایی غیرقابل‌نفوذ است و همین، خطر ابتلای تمام سرنشینان آن خودرو به کووید-۱۹ را به وجود آورد. تمام کسانی که در آن خودرو حضور داشتند و در ماشین‌سواری کاملا غیرضروری ترامپ کنارش بودند، ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند. این کار دیوانگی بود.» اما ترامپ اندکی پیش از آن با ارسال پیامی ویدئویی در توییتر گفت: «این سفر بسیار هیجان‌انگیزی است. من درباره کووید چیزهای بسیاری آموختم. با رفتن به مدرسه یاد گرفتم. این مدرسه واقعی است و من متوجهم. چیز خیلی جالبی است و به شما درباره‌اش خواهم گفت.» ترامپ دقایقی قبل از این حضور اعلام ‌نشده خود همچنین گفته بود برای هوادارانش که بیرون بیمارستان جمع شده‌اند یک سورپرایز کوچک دارد. پزشکان می‌گویند حال رئیس‌جمهوری آمریکا رو به بهبود است و آنها وضعیت ریه‌های او را که پیش‌تر اکسیژن مکمل دریافت کرده بررسی می‌کنند. آنها گفتند که ممکن است او تا روز دوشنبه به کاخ سفید بازگردد. دکترها می‌گویند او دوبار سطح اکسیژن خونش پایین آمد و نیاز به مداخله دارویی پیدا کرد. همین نشان می‌دهد شرایط وی حساس‌تر از آن چیزی است که تاکنون توصیف شده است. اما آنها اصرار دارند که بگویند اوضاع ترامپ رو بهبود است و او اوایل صبح دوشنبه به وقت محلی در آمریکا مرخص خواهد شد.

این تحولات حالا سوالات تازه‌ای را درباره اعتبار گفته‌های دکترهای ترامپ به‌وجود می‌آورد. در حالی که ترامپ به بیماری کرونا که جان ۲۹۰ هزار آمریکایی را گرفته، دچار شده است، حالا دکترها قصد دارند در حالی که کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، وضعیت او را باثبات و رو به بهبود نشان دهند. به همین منظور ناگهان از بیمارستان بیرون می‌آید و خودی در برابر طرفدارانش نشان می‌دهد. این در حالی است که فارغ از وضعیتی که ترامپ قصد داشته است با یک «دیدار غیرمنتظره» اوضاع را عادی جلوه دهد، او از سوی دکترها دگزامتازون دریافت کرده است و کسانی این دارو را دریافت می‌کنند که شرایط بیماری‌شان حاد باشد. دکتر شان کانلی، دکتر کاخ سفید روز یکشنبه به رویترز گفت که شرایط ترامپ بدتر از آن چیزی بود که شرح داده شد. کانلی تصریح کرد که ترامپ صبح جمعه تب شدیدی را تجربه و داروهای مکمل اکسیژن خون دریافت کرد اما حتی برخی دکترها می‌گویند اوضاع ترامپ احتمالا وخیم‌تر از آن چیزی است که کانلی توضیح می‌دهد.

افزون بر این، منتقدان می‌گویند خروج ترامپ از اتاق ایزوله شده‌اش در بیمارستان والتر رید غیر از به خطر انداختن جان محافظ و راننده‌اش، جان کادر درمانی را هم به خطر انداخته است. حالا دکتر فیلیپس می‌گوید که با خروج ترامپ از بیمارستان این سوال پیش می‌آید که آیا ترامپ در حال هدایت کردن دکترهایش است؟ او می‌گوید وقتی فیلم را می‌دیده، ابتدا فکر کرده است که او را به یک بیمارستان دیگر منتقل می‌کنند اما از اینکه برای دیدار با دوستدارانش بیرون آمده، بسیار تعجب کرده است.

جاد دیری، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که این اقدام ترامپ با هماهنگی دکترها و در میان تدابیر شدید بهداشتی صورت گرفته است. این در حالی است که منتقدان می‌گویند همین اقدام ترامپ نشان می‌دهد که وی چگونه در کشور بیماری مهلک کووید-۱۹ را مدیریت می‌کند.

کتی توماس و رونی کارین رابین در گزارش یکشنبه چهارم اکتبر خود نوشتند: در ویدئوهایی که در این روز از ترامپ منتشر شد، کمترین اثر بیماری دیده می‌شد اما مدارک موجود در زمینه داروهایی که ترامپ مصرف کرده است نشان می‌دهد ترامپ با افت اکسیژن مواجه شده و همین نشان می‌دهد که ریه‌های ترامپ درگیر این ویروس شده است. این یکی از مهم‌ترین نشانه‌های حاد شدن این ویروس است. همچنین ترامپ روز شنبه دگزامتازون دریافت کرده است. دکتر توماس مک‌گین، مدیر مرکز بهداشت تورث‌وال به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «دگزامتازون یکی از رازآلودترین داروهایی است که در درمان رئیس‌جمهوری استفاده شده است.» این دارو معمولا استفاده نمی‌شود، مگر شرایط بیمار حاد باشد. این متخصص می‌گوید: اینجا دو سوال پیش می‌آید: آیا ترامپ مریض‌تر از آن چیزی است که نشان می‌دهند؟ یا اینکه چون او رئیس‌جمهور است از روش‌های درمانی تهاجمی استفاده می‌کنند که در عین حال بسیار می‌تواند خطرناک باشد.» دکتر ایستر چو، استاد خدمات اورژانسی در دانشکده پزشکی پورتلند می‌گوید: «هیچ چیز مثبتی در این رویه دیده نمی‌‌شود و چیزهایی که ما مشاهده می‌کنیم فراتر از چند هشدار ساده است.»

برخی می‌گویند شاید ترامپ خود در روند درمانی‌اش مداخله می‌کند و به‌رغم ریسک‌هایی که وجود دارد خواستار درمان حداکثری است. این الگو حتی نام هم دارد: «سندروم وی‌آی‌پی» که شخصیت‌های برجسته زمانی که درمان می‌شوند، زیرا پزشکان در درمان آنها تلاش و توجه بیشتری نشان می‌دهند یا به دستورات فرد برجسته به راحتی احترام می‌گذارند.