۰ نفر

تلاش‌های نافرجام برای توقف جنگ در قره باغ

۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۵
کد خبر: 470849
تلاش‌های نافرجام برای توقف جنگ در قره باغ

آذربایجان و ارمنستان به ادامه جنگ برای تعیین تکلیف منطقه مورد مناقشه قره‌باغ اصرار دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ همزمان با ادامه درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان برسر منطقه «ناگورنو قره‌باغ»، تلاش‌های بین‌المللی برای اعلام آتش‌بس و آغاز مذاکرات نیز ادامه دارد؛ تلاش‌هایی که تا به اینجا ناکام مانده است.

درگیری میان نیروهای نظامی 2 کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دیروز در سومین روز پیاپی ادامه پیدا کرد تا مردم منطقه قره‌باغ، بار دیگر یک جنگ خونین را تجربه کنند. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، شمار تلفات در دوسوی میدان از 100نفر گذشته است. هر 2 کشور مدعی تحمیل تلفات سنگین به طرف مقابل شده‌اند. وزارت دفاع ارمنستان دیروز اعلام کرد، نیروهای جدایی طلب در قره‌باغ موفق شده‌اند حملات نیروهای آذربایجانی را در خطوط درگیری دفع کرده و آنها را عقب بزنند. طبق ادعای این وزارتخانه، تعداد زیادی از نیروهای آذربایجان در درگیری‌های روز سوم کشته شده‌اند. بر این اساس، نیروهای ارمنی موفق شده‌اند 50هواپیمای بدون سرنشین، 4هلی‌کوپتر و دست‌کم 80تانک ارتش آذربایجان را در مناطق درگیری منهدم کنند. در سمت مقابل، وزارت دفاع آذربایجان این ادعاها را رد کرده است. به ادعای آذربایجان، نیروهای این کشور حوالی نخستین ساعات بامداد توانسته‌اند حمله غافلگیرانه نیروهای ارمنی را دفع کنند. وزارت دفاع آذربایجان همچنین ادعای ارمنستان مبنی بر بازپس‌‌گیری ارتفاعات استراتژیک از نیروهای آذری را رد کرده است. آذربایجان روز دوشنبه اعلام کرده بود موفق شده یکی از مهم‌ترین ارتفاعات منطقه قره‌باغ را تحت کنترل خود در آورد. تسلط بر این ارتفاعات کمک می‌کند جاده متصل‌کننده ایروان، پایتخت ارمنستان، به استپاناکرت، مرکز قره‌باغ، زیر آتش نیروهای آذربایجان قرار گیرد. آذربایجان برخلاف ارمنستان، تعداد تلفات خود را اعلام نکرده است. نیروهای جدایی طلب ارمنی در قره‌باغ اعلام کرده‌اند دست‌کم 85نیروی خود را در درگیری‌ها از دست داده‌اند. بیش از 200نفر هم زخمی شده‌اند. گفته می‌شود در دوسوی مرز، دست‌کم 11غیرنظامی نیز کشته‌شده‌اند؛ 9نفر در سمت آذربایجان و 2نفر در سمت ارمنی‌های قره‌باغ.

درگیری‌ها در مناطق جنوبی قره‌باغ، یعنی مناطق فضولی و جبرائیل شدت بیشتری دارد. طرفین با استفاده از آتش‌باری سنگین توپخانه، مشغول حمله به مواضع یکدیگر هستند. همزمان ستون‌های زرهی دوطرف در پست‌های مرزی موضع گرفته و آماده پیشروی در مناطق تحت کنترل طرف مقابل هستند. در درگیری‌های روزهای اخیر برای نخستین بار در 3دهه تنش میان 2کشور، به شکل گسترده از پهپادهای تهاجمی و شناسایی استفاده شده است.

جدی شدن تلاش‌های بین‌المللی

ارمنستان و آذربایجان دیروز برای نخستین بار اعلام کرده‌اند که تعدادی گلوله توپ به عمق خاک آنها اصابت کرده‌ است. ارمنستان اعلام کرده که یکی از گلوله‌ها یک اتوبوس را هدف قرار داده اما این حمله تلفات جانی نداشته است. طبق اعلام وزارت دفاع ارمنستان، یک نفر نیز در حمله پهپادی آذربایجان در شهر واردنیس در عمق خاک ارمنستان کشته شده است. با توجه به نزدیکی مناطق درگیری به خاک ایران، تعدادی گلوله توپ و خمپاره نیز در مناطقی از استان اردبیل فرود آمده است. کشیده شدن درگیری‌ها به داخل خاک آذربایجان و ارمنستان، نگرانی‌های بین‌المللی برای ادامه جنگ را افزایش داده است. شورای امنیت سازمان ملل در نخستین ساعات بامداد امروز به وقت تهران (ساعت 17سه‌شنبه به وقت نیویورک) به درخواست رسمی بلژیک برای بررسی وضعیت جنگ قره‌باغ تشکیل جلسه فوق‌العاده داد. موضوع با اعمال فشار آلمان و فرانسه در دستور کار شورای امنیت قرار گرفته است. آلمان و فرانسه از نخستین روز آغاز درگیری‌ها خواستار پایان دادن به این رویارویی و اعلام آتش‌بس فوری شده بودند. فرانسه در کنار روسیه و آمریکا عضو «گروه مینسک» است که طی 2دهه گذشته میانجیگری بین 2همسایه را برعهده داشته است؛ اقدامی که البته تاکنون نافرجام بوده است. دولت فرانسه دیروز اعلام کرد قصد دارد گروه مینسک را برای پایان دادن به بحران باردیگر فعال کند. 

بازی متفاوت ترکیه

ارمنستان در حلقه امنیتی روسیه قرار دارد و به همین دلیل از حمایت مسکو برخوردار است. ولادیمیر پوتین خواستار توقف درگیری‌ها و آغاز مذاکرات شده است. در سمت مقابل، ترکیه حامی اصلی آذربایجان است. آنکارا اما به‌دنبال فروکش کردن درگیری‌ها نیست و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در تماسی تلفنی با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، به او پیشنهاد داده از فرصت پیش آمده استفاده کند و یک‌بار برای همیشه مناقشه قره‌باغ را به پایان برساند. مسکو به آنکارا توصیه کرده است در جهت توقف درگیری‌ها عمل کند. ارمنستان روز دوشنبه دولت ترکیه را متهم کرد که حدود 4هزار مزدور سوریه‌ای را برای کمک به ارتش آذربایجان به مناطق درگیری منتقل کرده است؛ ادعایی که از سوی ترکیه رد شد. دیروز هم وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که جت جنگنده اف-16متعلق به ترکیه، جت جنگنده سوخو-25ارمنستان را بر فراز آسمان ارمنستان، ساقط کرده است. ترکیه و آذربایجان این ادعا را رد کرده‌اند. اردوغان دیروز هم اعلام کرد که کشورش آماده حمایت از آذربایجان برای آزادی «مناطق اشغالی» تحت کنترل ارمنستان است.