۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پاییز سیاه اقتصاد بریتانیا/ کاهش هزینه‌های خانوار با شیوع دوباره کرونا

۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۳
کد خبر: 469739
پاییز سیاه اقتصاد بریتانیا/ کاهش هزینه‌های خانوار با شیوع دوباره کرونا

رکود بی‌سابقه‌ اقتصاد بریتانیا را تهدید می‌کند. با افزایش موارد ابتلا به کرونا در بریتانیا، فعالیت‌های اجتماعی مردم کاهش یافته که کاهش هزینه‌های خانوار در ماه سپتامبر نیز آن را تایید می‌کند. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود اقتصاد بریتانیا تضعیف شود و رشد تولید ناخالص داخلی در زمستان 2020 نسبت به زمستان 2019، 6درصد کمتر باشد.

اقتصادآنلاینصبا نوبری؛ اقتصاد بریتانیا در ماه سپتامبر وارد آب‌های متلاطم شده است و آمارها هم نشان می‌دهد که جهش رشد فعالیت‌ها در تابستان حتی قبل از اینکه بوریس جانسون محدودیت‌های اجتماعی را تشدید کند پایان یافته است.

در این زمینه بخوانید

شکست برگزیت سه‌برابر بیشتر از کرونا به اقتصاد بریتانیا ضربه خواهد زد

رییس بانک انگلستان روز سه شنبه هشدار داد که حتی اگر تعداد مبتلایان به کرونا دوباره افزایش نیابد باز هم مسیر سختی پیش روی انگلستان است و مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری انگلستان نگران یک اقتصاد خیلی ضعیف در سه‌ماهه چهارم سال هستند.

دو دلیل عمده کاهش فعالیت‌ها در انگلیس افزایش تعداد مبتلایان کووید ۱۹ و به پایان رسیدن برنامه‌های ویژه وزیردارایی این کشور است.

نشانه‌های اینکه اقتصاد انگلیس با رکود بی‌سابقه‌ مقابله می‌کند، در جولای و آگوست دیده شد. زمانی که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال حدود ۱۵درصد افزایش یافت که تنها ۱۰درصد کمتر از نقطه اوجش در پایان سال ۲۰۱۹ بود.

همچنین هزینه‌های مصرفه‌کننده هم در هفته منتهی به سپتامبر ۴.۸درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

توقف روند رشد هزینه خانوار در سپتامبر

4

اما با گذشت دو هفته از ماه سپتامبر هزینه خانوار تنها نصف آن مقداری که در دو هفته پایانی آگوست افزایش یافته بود بالا رفت.

داده‌های هفته اخیر هم نشان می‌دهد که رفت‌وآمدها در مراکز خرید و خرده‌فروشی‌ها کاهش یافته با توجه به اینکه با افزایش موارد ابتلا به کرونا اعتماد مصرف‌کنندگان کمتر شده است.

مقایسه روند خرید از خرده‌فروشی‌ها پس از بازگشایی مراکز خرید در ۱۵ ژوین با ماه سپتامبر

5

مقامات رسمی هم این روند کاهشی را تایید کردند برای مثال مرکز ملی آمار گفته است که بریتانیایی‌ها در هفته منتهی به ۱۳سپتامبر بسیار کمتر برای خوردن و آشامیدن از خانه بیرون می‌روند در حالی که این آمار در تابستان افزایش سریعی داشت.

آمارها نشان می‌دهد که با اینکه رستوران‌ها پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند اما هنوز تعداد کسانی که بیرون از رستوران غذا می‌خورند بسیار بیشتر از کسانی است که در رستوران می‌نشینند و نسبت به اواخر ماه آگوست رزرو سینما هم بسیار کاهش یافته است.

کاهش میزان فعالیت‌های اجتماعی و حضور مردم اماکن عمومی پس از افزایش در تابستان

6

اقتصاددان ارشد شرکت مشاوره  KPMG گفته است؛ کاهش‌ها در پاییز به این معنی است که تا پایان سال ۲۰۲۰ اقتصاد بریتانیا نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ بسیار ضعیف‌تر خواهد شد و پیش‌بینی کرده است که رشد تولید ناخالص داخلی در زمستان امسال ۶ درصد کمتر از زمستان ۲۰۱۹ خواهد بود.

یک اقتصاددان بریتانیایی دیگر می‌گوید که اقتصاد بریتانیا در وضعیتی خیلی بهتر از آن چه مردم از آن می‌ترسیدند  قرار دارد ولی به این معنی نیست که بهبود از شرایط کرونا به قوت بیشین خود درحال انجام است.

وی ادامه داد: با به پایان رسیدن تعطیلی‌ها چشم‌انداز وضعیت اشتغال مبهم است و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی پس از یک جهش سریع به کندی حرکت کند.

کاهش حضور مردم بریتانیا در رستوران‌ها و اماکن عمومی

7

یک اقتصاددان دیگری که بر روی اقتصاد کلان کار می‌کند گفته است که با افزایش تعداد ابتلا به کرونا ممکن است دولت مراکز و رستوران‌های غیرضروری را تعطیل کند که می‌تواند اثرات مخربی بر روی سلامت اقتصاد تا پایان سال بگذارد.

وی افزود: حتی اگر مدارس هم باز شوند تعطیلی مراکز ارایه دهنده خدمات به مصرف‌کنندگان می‌تواند تولید ناخالص داخلی را تا ۱۵درصد کمتر از زمان بیشاکرونا کاهش دهد.

یک اقتصاددان دیگر در بارکینز هشدار داد که باوجود مشکلاتی که برگزیت ممکن است ایجاد کند این یک موقعیت حیاتی برای بریتانیا است که با شروع موج دوم کرونا محدودیت‌های اضطراری را جایگزین کند یا گسترش دهد.