۰ نفر

ظریف در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک؛

آمریکا در صورت بازگشت به برجام باید خسارت پرداخت کند

۴ مهر ۱۳۹۹، ۹:۳۱
کد خبر: 469532
آمریکا در صورت بازگشت به برجام باید خسارت پرداخت کند

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اگر آمریکا می‌خواهد به توافق اتمی بازگردد باید خسارات وارده به ملت ایران را پرداخت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اگر آمریکا می‌خواهد به توافق اتمی بازگردد باید خسارات وارده به ملت ایران را پرداخت کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی اسپوتنیک، ظریف گفت: "بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای اولین اقدامی است که آن‌ها باید انجام دهند. برای این بازگشت، آمریکا باید خساراتی را که به ملت ایران وارد کرده و همچنین اقداماتی را که در جهت تضعیف توافق هسته‌ای انجام داده است جبران کند."
وی درباره استفاده از انرژی اتمی گفت: ما معتقدیم همه کشور‌ها حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای از جمله غنی سازی اورانیوم را دارند و این حق باید به روشی شفاف و مطابق با مقررات صادر شده توسط آژانس انرژی هسته‌ای اعمال شود. کشور‌های غربی برخوردی دوجانبه با این موضوع دارند.
ظریف گفت: اگر کنترل مشابهی که در مورد ایران انجام می‌شود، بر سایر کشور‌هایی که می‌خواهند برنامه هسته‌ای پیشرفته داشته باشند، برقرار شود، جامعه بین المللی در صلح خواهد بود.
وزیر خارجه ایران درباره توافق اخیر بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی گفت: آنچه در کاخ سفید اتفاق افتاد یک پیشرفت مهم نبود، بلکه فرصتی برای عکس گرفتن و رونمایی از روابطی که طی ۱۵ یا ۲۰ سال بین کشور‌های عربی در امتداد ساحل جنوبی خلیج فارس با رژیم صهیونیستی وجود داشته است، بود.
ظریف گفت: شعار‌هایی که این کشور‌ها در حمایت از مردم فلسطین ابراز کرده اند خلاف واقع است، اما در واقع خنجر زدن به آرمان فلسطین است. به همین دلیل ما معتقدیم این روابط برای منطقه و مردم آن هزینه به همراه دارد.
وی درباره روابط بین ایران و همسایگانش گفت: روابط ایران با کشور‌های همسایه مبتنی بر احترام متقابل است و سیاست جمهوری اسلامی بر اساس سیاست همسایگی بنا شده است و تا زمانی که این کشور‌ها بخواهند روابط خوبی با ایران ایجاد کنند، این روابط همچنان ادامه خواهد داشت. ظریف توضیح داد، متأسفانه برخی از کشور‌ها در بخش جنوبی خلیج فارس مانند امارات، عربستان و بحرین وجود دارند که مایل به برقراری روابط پایدار با ایران نیستند.