۰ نفر

زیر سایه سنگین کرونا صورت گرفت؛

هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

۲ مهر ۱۳۹۹، ۲:۵۱
کد خبر: 469064
هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل سه شنبه بیست و دوم سپتامبر (یکم مهرماه) در حالی هفتاد و پنجمین اجلاس خود را زیر سایه سنگین شیوع کرونا و هراس رهبران جهان از ابتلا به این بیماری با ویدئو کنفرانس آغاز کرد که از زمان برپایی نخستین اجلاس این مجمع در ۱۹۴۶در کلیسای متدیست لندن تاکنون چنین نشستی بی سابقه بوده است. رهبرانی که ویروس کرونا شهامت حضور را در ساختمان مجلل منهتن نیویورک از آنان ربوده بود برای جهانیان خط مشی ترسیم کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ساختمان برپایی اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برخلاف سنوات گذشته میزبان بدون میهمانانی بوده که البته این میزبانی مجازی در روزهای آتی ادامه می یابد و شاهد سخنرانی از راه دور رهبران دیگر کشورهایی خواهد بود اما در نخستین روز جمعی از رهبران و روسای دولت های ۱۹۳ عضو سازمان ملل در زمینه های مختلف از جمله اهمیت صلح جهانی ، ضرورت تقابل با جنگ افروزی ، قلدرمآبی و یکه تازی دولت مستقر آمریکا، کاهش فقر و بیکاری ،‌ فرصت های برابر اقتصادی ، خطر فقر و جنگ افروزی،‌ حل مسالمت آمیز بحرانی بین المللی و مبارزه با ویروس کووید ۱۹ (بیماری کرونا) سخن راندند.‌ ‌   

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی نیز یکی از روسای جمهور کشورهای عضو سازمان ملل در نخستین روز هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که گفته است: در حالی کشور های استکباری از حقوق بشر سخن می‌گویند که با فشار حداکثری، معیشت ،  سلامت و حتی حق حیات همه ایرانیان را هدف قرار داده اند.

وی افزود: آنها خود و دست نشاندگانشان در هرچه جنگ و اشغال و تجاوز در فلسطین، افغانستان، یمن، سوریه، عراق، لبنان، لیبی، سودان و سومالی است، به طور مستقیم به آتش افروزی مشغول هستند ولی ایران را مسئول شکست‌های محتوم‌شان برابر اراده مردم منطقه می‌دانند.

رییس جمهوری ایران می افزاید: با فروش صدها میلیارد دلار سلاح به منطقه ما، آن را به انبار باروت بدل کرده‌اند ولی برخلاف همه قواعد حقوقی و اجماع جهانی، بیهوده می‌کوشند تا ایران را از حداقل نیازهای دفاعی محروم ساخته و محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را به رغم نص صریح قطعنامه ۲۲۳۱ تمدید کنند.

وی با تقبیح سیاست های دوگانه و قانون گریزانه دولت مستقر آمریکا،‌تصریح می کند: کجا سابقه دارد دولتی نتیجه ۱۳ سال مذاکره جهانی با حضور دولت سلف خود را بدون هیچ دلیلی زیر پا گذارد، قطعنامه شورای امنیت را با وقاحت نقض کند و حتی دیگران را به دلیل اجرای قطعنامه شورای امنیت تحریم و تنبیه کند و در همان حال مدعی مذاکره و معامله بزرگ باشد؟

رییس جمهوری ایران می گوید: برای جهان نیز امروز زمان " نه " گفتن به زورگویی و قلدرمآبی است. دوران سلطه و هژمونی به سر آمده است. ملت‌ها و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر، امن‌تر و قانون‌ مدارترند امروز زمان تصمیمِ صحیح و درست است.

در این زمینه بخوانید

ملت ایران شایسته تحریم نیست

آمریکا: ایران تلاش برای سیطره بر لبنان را متوقف نمی‌کند

روحانی: ملت ایران بهای رهایی از سلطه را پرداخت کردند

امریکا با ترویج جنگ تجاری به دنبال باج خواهی است

« میگل دیاز کانل برمودز» رئیس‌ جمهوری کوبا از کشورهای مستقل آمریکای لاتین نیز یکی دیگر از سخنرانان روز سه شنبه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود را به خودبینی بی سابقه متهم کرد و گفت: واشنگتن با ترویج جنگ های تجاری و قطع کمک مالی به نهادهای سازمان ملل، از آنچه کانل برمودز «باج خواهی مالی» نام برد، استفاده می کند.

رییس جمهوری کوبا تصریح کرد: آمریکا از بیان وافر و کنترل نشده نفرت، نژادپرستی و بی رحمی پلیس برخوردار است و از طرفی دولت ترامپ به طور ظالمانه ای محدودیت ها علیه کوبا را در قالب سیاست خصمانه اش طی دو سال گذشته تشدید کرده و تحریم اقتصادی واشنگتن حتی با وجود شیوع ویروس کرونا به قوت خود باقی است.

وی تاکید کرد که آمریکا هر هفته کوبا را هدف قرار می دهد و تحریم های جدیدی اعمال می کند و با وجود انتقادهای بین المللی، آمریکا، تحریم اقتصادی کوبا را از سال ۱۹۶۲ حفظ کرده است.

دیاز کانال با اشاره به تلاش های رژیم صهیونیستی برای الحاق قلمروهای بیشتری از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی از فلسطینی ها حمایت کرد و ضمن رد این طرح اسرائیلی گفت که هاوانا در کنار کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی می ایستد.

وی همچنین به همه گیری کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: هر چند که این بیماری زندگی هر روزه ملت ها را تغییر داده است، اما حق انسانیت برای زندگی در صلح و امنیت توام با عدالت و آزادی، اساس اتحاد در میان ملت هاست که دائما مورد تهدید قرار می گیرد.

 ایجاد فرصت های اقتصادی برای مردم جهان ضروری است  

سیریل راماپوسا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز در هفتاد و پنجمین نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد بر دستیابی به اهداف سند توسعه پایدار تاکید کرد و افزود: در گام نخست باید هر گونه فقر در هر جایی برطرف شود. ما باید فرصت‌های اقتصادی را برای همه مردم سراسر جهان به ویژه جوانان، زنان و اقشار آسیب‌پذیر گسترش دهیم.

راماپوسا افزود: ما باید با فساد مبارزه کنیم و با همدیگر آرزوی مشترک خود را برای آینده‌ای بهتر برای همه برآورده سازیم. سال ۲۰۲۰ باید یادآوری شود که موج خروشان مقابله با مرزبندی نژادی تحت چتر هشتگ جنبش «جان سیاهان مهم است» به راه افتاد.

وی گفت: آفریقای جنوبی خواستار پایان دادن فوری به نژادپرستی از ناحیه مقامات شرکت‌های خصوصی یا دولتی است. من از سازمان ملل متحد می‌خواهم برای پایان دادن به تعصب و نابردباری به هر شکلی و در هر جایی که باشد، تلاش کند.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی با اشاره به مساله اشغالگری رژیم صهیونیستی گفت: همانگونه که ما پایه‌گذاری یک سازمانی را که نمایانگر آزادی و برابر است را جشن می‌گیریم، مردم فلسطین و صحرای غربی به زندگی تحت اشغالگری ادامه می‌دهند.

راماپوسا تاکید کرد: ما بار دیگر درخواست خود را برای پایان اشغالگری غیرقانونی صحرای غربی و حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود تکرار می‌کنیم.

هشدار گوترش از رشد فقر و خطر جنگ در جهان  

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز جزو نخستین سخنرانان هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان بود که گفته است: « اکنون زمان آن است که هر طور شده صلح را در جهان حکمفرما کنیم و هر طور شده تا پایان امسال که ۱۰۰ روز به آن مانده است، باید در جهان یک صلح سراسری ایجاد کنیم.»

گوترش افزود: جهان نمی تواند بپذیرد که هر یکی از اقتصادهای بزرگ جهان در مسیر خود حرکت کنند. این امر مخاطرات و هزینه های سنگینی دارد و اگر درگیری های نظامی هم وجود داشته باشد اوضاع وخیم تر می شود.

وی با اشاره تلویحی به اختلافات خطرناک میان چین و آمریکا گفت: نمی توان تصور کرد که دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان در دو جهت مختلف و مخالف حرکت کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین با اشاره به آثار و عواقب زیان بار شیوع ویروس کرونا در جهان، هشدار داد که برای نخستین بار در سه دهه اخیر، فقر در جهان در حال رشد است.

با مشکلات دیگر کشورها نمی توان برای خود ثبات ایجاد کرد

«شی جین پینگ»  رئیس جمهوری چین در سخنرانی ویدئویی خود در هفتاد و پنجمین نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد با بیان اینکه هیچ کشوری نمی تواند با استفاده از مشکلات دیگران، ثبات خود را حفظ کند، اظهار داشت: باید به انتخاب مسیر رشد و شکوفایی مستقل کشورها احترام گذاشته شود.

وی افزود: ما در یک دهکده جهانی بهم پیوسته با سرنوشت مشترک زندگی می کنیم و  کرونا آخرین بحران برای مقابله با بشریت نخواهد بود بنابر این ما باید دست به دست هم دهیم و آماده مقابله با چالش های جهانی بیشتری باشیم.

مرزهای ۱۹۶۷ معیار تشکیل کشور فلسطین است

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز از دیگر سخنرانان نخستین روز مجمع عمومی سازمان ملل گفت: حل اختلاف میان فلسطین و اسرائیل تنها از طریق تشکیل کشور فلسطینی دارای حاکمیت در مرزهای ۱۹۶۷ امکان‌ پذیر است.

وی با بیان اینکه فلسطین در سایه ادامه سیاست‌های خشونت‌ بار اسرائیلی پیوسته در این سال‌ها زخم خورده است، تاکید کرد: حل اختلاف میان فلسطین و اسرائیل تنها از طریق تشکیل کشور فلسطینی دارای حاکمیت در مرزهای ۱۹۶۷ امکان ‌پذیر است.

رئیس‌ جمهوری ترکیه درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: مسئله برنامه هسته‌ای ایران باید از طریق گفت‌وگو و با دیپلماسی و طبق قوانین بین‌المللی حل شود، ضمن اینکه با توجه به ناکارآمدی و از بین رفتن اثر بخشی سازمان‌های بین‌المللی، باید درخصوص نهادها و قوانین خود تجدیدنظر کنیم.

 افتخار ترامپ به ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را از افتخارات دولت خود بر شمرد و مدعی شد « از توافق هسته‌ای بسیار بد ایران » خارج شده است و تحریم‌های فلج کننده را بر آنچه که او « دولت شماره یک حامی تروریسم» خواند، اعمال کرده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد «از توافق هسته‌ای بسیار بد ایران» خارج شده است و تحریم‌های فلج کننده را بر آنچه که او «دولت شماره یک حامی تروریسم»خواند، اعمال کرده‌اند.

اظهارات ترامپ علیه توافق هسته‌ای در شرایطی است که اکثر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با قاطعیت از برجام حمایت کردند و با اقدامات یکجانبه و خلاف مقررات بین‌المللی آمریکا به شدت مخالفت ورزیدند.

جنگ یمن تهدیدی برای منطقه است  

امیر قطر در این نشست از جنگ یمن نیز به عنوان تهدیدی برای منطقه یاد کرد و گفت: جنگ در یمن همچنان منطقه را تهدید می کند و راه حل آن تنها با گفت و گو میان یمنی ها و تضمین تمامیت ارضی کشورشان امکان پذیر است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی برقراری صلح عادلانه در منطقه را منوط به پایبندی رژیم صهیونیستی به ابتکار صلح عربی و حل فصل موضوع فلسطین دانست و بر ایجاد کشور مستقل فلسطینی تاکید کرد.

وی گفت: از جامعه جهانی و شورای امنیت می خواهیم، مسئولیت خود را نسبت به پایبندی اسرائیل به لغو محاصره  نوار غزه انجام دهند و ما نیز با هماهنگی با شرکای بین المللی خود برای حمایت فوری و طولانی مدت از مردم غزه ادامه می دهیم.

ضرورت حل مسالمت آمیز بحران های منطقه ای و جهانی

رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: روسیه خواستار حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مسائل و بحران های منطقه ای و جهانی در فضایی مسالمت آمیز است.

ولادیمیر پوتین افزود: دهه های گذشته حاکی از آن است که سازمان ملل رسالت اصلی خود را به شایستگی انجام داده است و به عقیده ما منشور سازمان ملل متحد همچنان منبع اصلی قوانین بین المللی است.

وی در ادامه با اشاره به کشف واکسن کرونا در روسیه اعلام کرد: مسکو آماده هرگونه مشارکت در زمینه مبارزه با کرونا است، پیشنهاد می کنیم یک کنفرانس آنلاین در رابطه با واکسن کرونا هم برگزار شود، ضمن اینکه واکسن کرونا در آینده نزدیک در دسترس همه جهان قرار می گیرد.

کاهش رشد اقتصاد جهانی، فقر و بیکاری دستاورد شیوع ویروس کرونا در جهان

درهفتاد وپنجمین نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد بیشتر رهبران جهان با اشاره به عواقب بروز بحران شیوع ویروس کرونا در جهان، کاهش رشد اقتصاد و افزایش فقر و بیکاری در جهان را حاصل این بحران دانستند.

شایان ذکر است که به علت شیوع ویروس خطرناک کرونا درکشورهای مختلف جهان هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ بدون حضور رهبران و روسای جمهوری کشورهای عضو این سازمان، امسال به صورت مجازی برگزارمی شود.