۰ نفر

پامپئو چین و روسیه را به تحریم‌ تهدید کرد

۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۱۷
کد خبر: 468942
پامپئو چین و روسیه را به تحریم‌ تهدید کرد

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سلسله مصاحبه‌های اخیرش بعد از ادعای واشنگتن درباره احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، این بار روسیه و چین را به تحریم‌های ایران در صورت نادیده گرفتن مواضع واشنگتن تهدید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه جدید بدون توجه به انتقادهای بین‌المللی درباره مواضع غیرقانونی این کشور در قبال ایران و نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، چین و روسیه را به اعمال تحریم‌ها تهدید کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سلسله مصاحبه‌های اخیرش بعد از ادعای واشنگتن درباره احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، این بار در مصاحبه با رسانه نزدیک به جمهوری‌خواهان به چین و روسیه درباره معاملات تسلیحاتی با ایران هشدار داد.

مایک پامپئو در مصاحبه با «واشنگتن اگزمینر» هشدار داد، دولت آمریکا در صورت اقدام چین در فروش سلاح به ایران، این کشور شرق آسیا را تحریم می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تصریح کرد: «ما به سراغ تک تک نقض (تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و محدودیت تسلیحاتی این کشور) می‌رویم و اگر تخطی از این موضوع توسط چینی‌ها باشد یا توسط روس‌ها چه در زمینه فروش تسلیحات و چه در زمینه تبادلات اقتصادی، این موضوع مصداق خواهد داشت (احتمال تحریم چین و روسیه وجود خواهد داشت) چرا که مسائل مربوط به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، موضوعاتی جدی هستند».

تهدید پامپئو علیه روسیه و چین بابت «بی‌توجهی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل» در شرایطی مطرح شده که آمریکا با خارج شدن غیرقانونی از توافق هسته‌ای برجام، قطعنامه 2231 را نقض کرد و اخیرا هم در یک اقدام غیرقانونی دیگر مدعی احیای تحریم‌های سازمان ملل و قطعنامه‌های پیشین لغو شده علیه ایران شده است.

او در این مصاحبه از مواضع قدرت‌های بزرگ اروپایی درباره برجام و ادامه حمایت آنها از این توافق به شدت انتقاد کرد و گفت که آنها اجازه دادند که «جام مقدس برجام در ذهنشان یک چیز با ارزش جلوه کند» و با مواضع آمریکا همراهی نکنند.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «حضور تانک‌های چینی یا سامانه‌های پدافند هوایی چینی یا سامانه‌های موشکی چینی در ایران، اول از همه تهدیدی برای مردم ایران است و در درجه دوم، مردم خاورمیانه و در درجه بعدی مردم ساکن اروپا را تهدید می‌کند و این سامانه‌های پدافندی تهدیدی واقعی برای امنیت ملی اروپا هستند».

خبرنگار واشنگتن اگزمینر از وزیر خارجه آمریکا سوال کرد که با توجه به اینکه رهبران اروپایی حتی حاضر با پذیرش استلال قانونی شما در خصوص مکانیسم ماشه و احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نیستند، آیا احتمال همکاری آن با شما برای مجازات و تنبیه کردن فروش تسلیحاتی چین به ایران وجود دارد؟

پامپئو در پاسخ به این سوال مدعی شد: «به نظر من، مردم اروپا این را خواهند دید که اگر چینی‌ها چنین سامانه‌های تسلیحاتی را به ایران بدهند، چنین موضوعی چیزی نیست که حکومت‌هایشان باید از آن حمایت کنند بلکه آنها باید دوشادوش ایالات متحده برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل همکاری کنند».

تهدید وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ علیه روسیه و چین در حالی مطرح شده که این دو کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و همچنین عضو برجام، بارها مواضع واشنگتن را رد کرده‌اند.

بر همین اساس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه گفت، تحریم‌های آمریکا تأثیری بر همکاری ایران و روسیه نخواهد داشت.

تکرار ادعای مقام‌های آمریکایی درباره بازگشت قطعنامه‌های پیشین ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تحریم‌های سازمان ملل در شرایطی صورت گرفته که دیگر کشورهای عضو برجام و به ویژه اعضای شورای امنیت سازمان ملل این ادعای آمریکا را رد کرده و غیرقانونی خوانده‌اند.

کار به جایی رسیده که حتی انگلیس به عنوان نزدیک‌ترین دوست اروپایی و متحد سنتی آمریکا هم ضمن مخالفت با ادعای احیای تحریم‌های سازمان ملل، از برجام اعلام حمایت کرده است.