۰ نفر

لیبرال‌ها از بایدن عصبانی شده‌اند

۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴
کد خبر: 468854
لیبرال‌ها از بایدن عصبانی شده‌اند

لیبرال‌ها عصبانی هستند و از جو بایدن می‌خواهند که با استفاده از همه اهرم‌های موجود مسیر انتصاب یک قاضی محافظه‌کار از سوی دونالد ترامپ را در دیوان عالی کشور بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ جو بایدن روز یکشنبه کار دیگری انجام داد و اظهارات بیشتری را پس از مرگ روث بیدر گینزبرگ، در مورد انتصابات در دیوان عالی کشور آمریکا ابراز کرد و آن را پایه کارزار انتخاباتی‌اش کرد: احترام به سابقه، رویکرد عقلانی، دو حزبی بودن و تاکید بر تعادل. به گزارش وبگاه پولیتیکو، عجز و لابه بایدن در برابر تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه که در چهار سال اخیر، سومین نامزد ترامپ را برای دیوان عالی این کشور قرار است تایید کنند، انتقادات را از معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا افزایش داده و برخی حتی او را ساده‌لوح و از رده خارج معرفی کرده‌اند. این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که آنها به بایدن پاداشی فراتر از انتظار دادند و وی را نامزد حزب دموکرات برای انتخابات سوم نوامبر سال جاری میلادی کردند.

جای تعجب ندارد که بایدن فهرست آرزوهای پیشروهای حزب از جمله انتصابات در دیوان عالی آمریکا را نادیده بگیرد و آن چیزی را که یک سال پیش گفته بود، جامه عمل بپوشاند. در حالی که برخی از دموکرات‌ها از بایدن می‌خواهند با قدرت بیشتری درباره انتصاب قاضی جدید در دیوان عالی این کشور وارد عمل شود، یک مقام آگاه در کارزار انتخاباتی با رویت متن سخنرانی بایدن گفت که او فقط قرار است در مورد چیزی که اتفاق افتاده سخنرانی کند، نه چیزی که قرار است بشود.  معاون پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌رغم اینکه در نظرسنجی‌های ملی و همچنین ایالت‌های چرخشی از ترامپ پیش است، با این حال از فشار زیاد به کارزار انتخاباتی ترامپ خودداری کرده است. بایدن صراحتا درخواست‌ها مبنی بر انتشار لیست نامزدهای مدنظرش برای جانشینی گینزبرگ را رد کرد و گفت این کار می‌تواند تصمیمات آنها را تحت‌تاثیر قرار دهد و کارزار را با فشار بی‌سابقه‌ای روبه‌رو کند. او پیشتر چنین فشار و حملاتی را تجربه کرده بود، یعنی زمانی که وی قصد داشت معاون خود را انتخاب کند.

بایدن که تجربه بیش از سه دهه‌ای در سنای آمریکا را دارد، مدت‌هاست می‌گوید که ترامپ از مسیر هنجارهای معمول خارج شده است و در این شرایط هر دو حزب باید برای بازگرداندن همه چیز به نقطه عادی با یکدیگر همکاری کنند. اما تا پیش از روز یکشنبه، او هرگز توانایی‌های خود را برای متقاعد کردن افراد به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری اصلح  به این روش صریح نیازموده بود.  بایدن روز گذشته گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه را که هنوز در شش و بش رای دادن به نامزد مورد نظر ترامپ به سر می‌برند، مورد خطاب قرار داد و گفت: «به ندای وجدانتان گوش فرا بدهید. وارد این بازی خطرناک نشوید. وظیفه قانونی خود را انجام دهید و اجازه دهید مردم در این‌باره تصمیم‌گیری کنند.» او افزود: «ما نمی‌توانیم تاریخ را دوباره بنویسیم و نباید هنجارها، تعادل و کنترل در سیستم مورد ستایش قرارگرفته‌مان را نادیده بگیریم.»

به گفته برخی به‌نظر می‌رسد رویکرد میانه‌روی بایدن تاکنون کارساز بوده است. برخی از رای‌دهندگان مجذوب نجابت و رویکرد دو حزبی بایدن شده‌اند. بایدن شدیدترین سخنان خود را برای ترامپ و رهبر سنا نگه داشت، هر چند که از لیندسی گراهام نیز  یاد کرد. او گفت: «برای ترامپ همه اینها یک بازی است؛ یک بازی برای ایجاد تنش‌های احساسی و عصبی. مک‌کانل نیز با ترامپ قصد دارد یک مانور سیاسی بدهد.» بایدن تصریح کرد: «فکر نمی‌کنم مردم کشورم با این ایده کنار بیایند؛ روی آوردن به نفاق به جای طلب ارزش‌های جمهوری‌خواهانه.»

بایدن خاطرنشان کرد: وقتی باراک اوباما برای نامزدی مریک گارلند چنین درخواست مشابهی را ارائه کرد، مک‌کانل و دوستان جمهوری‌خواهش به شدت در برابر این خواسته مقاومت کردند و راه را برای ریاست‌جمهور پیشین آمریکا بستند. برای این منظور مک‌کانل توانسته است حتی نظر فردی مانند سناتور لامار الکساندر که نامزد  یک ایالت چرخشی است، جلب کند. این در حالی است که عمدتا سناتورهای حاضر در ایالت‌های چرخشی ترجیح می‌دهند در آستانه انتخابات ریسک نکنند.

به نظر می‌رسد بایدن در سخنرانی‌اش، عمده جمهوری‌خواهان را مد نظر قرار نداده است و قصد هدف قرار دادن گروه اندکی همچون میت رامنی را دارد. تاکنون دو تن از جمهوری‌خواهان پیش از سخنرانی بایدن گفته‌اند مخالف هر نوع انتصابی در این شرایط هستند: سناتور سوزان کالینز از مین و سناتور لیزا مورکوفسکی از آلاسکا.

برخی از جمهوری‌خواهان به استدلال بایدن خرده می‌گیرند. اسکات جنینگز می‌گوید: «اگر دیدگاه او این است که چون سناتورها در برابر اوباما سخیف رفتار کردند، پس باید در برابر ترامپ هم چنین باشند، باید گفت که نامزد حزب دموکرات هنوز به بلوغ نرسیده است.» او تصریح کرد که در سال ۲۰۱۶ همین رهبر اقلیت سنا، یعنی چاک شومر خواسته بود اوباما نامزد خود را معرفی کند.  این در حالی است که دموکرات‌ها، به‌ویژه پیشروها نگران این هستند که با تعلل بایدن، نامزد حزب دموکرات، میراث گینزبرگ در این نهاد عالی آمریکا از بین برود. الجزیره در گزارشی نوشت: حالا با مرگ گینزبرگ، فوریت موضوع سقط جنین دوباره در صدر مسائل انتخاباتی آمریکا قرار گرفت.

جوزف استپانسکی، گزارشگر الجزیره نوشت: مرگ یکی از قضات دیوان عالی آمریکا، موضوعات اجتماعی را مجددا در آستانه انتخابات وارد کارزارها خواهد کرد: از قوانین مربوط به حمل اسلحه تا قانون خدمات درمانی همگانی مربوط به عصر اوباما. به‌ویژه اینکه مبحث اخیر به دلیل بیماری پاندمی ویروس کرونا دوباره قوت گرفته است. حالا اما با مرگ گینزبرگ، اسطوره لیبرال‌ها، موضوعات حساس اجتماعی در آستانه انتخابات دوباره جان گرفته است. به همین منظور سناتورها گفته‌اند که باید جانشین گینزبرگ تا پیش از سوم نوامبر انتخاب شود. با انتخاب نفر جدید از ۹ قاضی فعال در دیوان عالی این کشور، ۶ تن محافظه‌کار و ۳ تن لیبرال خواهند بود و این وزن بالایی به ایده‌های محافظه‌کارانه خواهد داد. ملانی سوزان، دادستان پیشین فدرالی به الجزیره می‌گوید: «تمامی نامزدهای مدنظر ترامپ جزو سرسخت‌ترین مخالفان سقط جنین هستند.» از میان فهرست ۴۰ نفره‌ای که گفته می‌شود، نامزد این پست هستند، ۵ تن از برترین‌هایشان جزو سرسخت‌ترین مخالفان حق سقط جنین هستند. ملانی تصریح می‌کند: حضور یک قاضی مخالف سقط جنین در دیوان عالی این کشور می‌تواند میراث گینزبرگ را از بین ببرد.

روز جمعه در یک بیانیه، سوزان بی آنتونی، از رهبران برجسته در مخالفت با سقط جنین گفت که انتصاب قاضی جدید می‌تواند نقطه عطفی برای مبارزه با طرفداران حق سقط جنین باشد. در همین حال، داگ کالنیز، نماینده جمهوری‌خواه از مجلس نمایندگان در یک توییت به طعنه نوشت: «روح ۳۰ میلیون کودک به دنیا نیامده شاد است که توسط اولیای خود به قتل رسیدند.» او همچنین این نکته را گوشزد کرد که ترامپ کسی را جانشین خواهد کرد که به ارزش‌های زندگی بها می‌دهد. با این حال طرفداران حق سقط جنین در بیانیه‌ای گفتند که آنها اجازه نخواهند داد میراث گینزبرگ از بین برود و به مبارزه خود ادامه خواهند داد.