۰ نفر

در شبکه الجزیره قطر مطرح شد؛

ادعای مقام آمریکایی مبنی بر قانونی بودن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران

۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱:۲۲
کد خبر: 468499
ادعای مقام آمریکایی مبنی بر قانونی بودن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران

درحالی که ساعاتی پیش"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد که به دلیل "عدم قطعیت"، نمی‌تواند در زمینه اقدام آمریکا در بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی سازمان ملل اقدامی انجام دهد، سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده مدعی شد که بازگشت تحریم‌های ایران قانونی است و ما حق چنین کاری را داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا یکشنبه شب به شبکه الجزیره قطر گفت: تمامی اقدامات لازم برای حمایت از خود و متحدانمان در منطقه [خاورمیانه] را انجام خواهیم داد.

با وجود مخالفت قاطعانه تروئیکای اروپایی برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد متحد علیه ایران، اورتگاس مدعی شد: در خصوص خطری که ایران در منطقه دارد، موافق با اروپایی‌ها هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درحالی مدعی توافق واشنگتن با اروپا شده است که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کردند که تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها فاقد «تأثیر قانونی» است و تعلیق تحریم‌ها پس از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) نیز ادامه خواهد یافت.

این سه کشور که از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی (برجام) هستند، با وجود مقاومت‌ها و مخالفت‌های ابرازشده از آمریکا خواسته‌اند، تحریم‌هایی که علیه ایران در چارچوب برجام به تعلیق درآمده‌اند، از امروز به بعد (روز شنبه) نیز همچنان معلق بمانند.

آنها در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرده‌اند، هر گونه گام و تصمیم به منظور بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی فاقد "وجاهت قانونی" است.

آلمان، فرانسه و انگلیس در نامه خود به شورای امنیت تأکید کرده‌اند که در حفظ توافق هسته‌ای نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند و همچنان به این توافق پایبند هستند.

"جوسپ بورل" مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام نیر روز یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ با انتشار بیانیه‌ای ادعای آمریکا مبنی بر از سرگیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را رد و تصریح کرد که تعهدات طرف‌های باقی‌مانده در این توافق به رفع تحریم‌ها ادامه دارد.

وی بر همین اساس تصریح کرد: آمریکا نمی‌تواند به عنوان عضو مشارکت کننده برجام تلقی شود و قادر به فعال کردن سازوکار بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل [علیه ایران] ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست.  

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد که در کسوت هماهنگ کننده برجام؛ تمام تلاش خود را برای حفظ و اجرای کامل این توافق توسط تمام طرف‌ها به کار خواهد بست.