بر اساس آمار ارائه شده در خصوص کشورهایی که بیشترین سهم را در فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات دارند، تونس با آمار بیش از 43درصدی در جایگاه نخست قرار گرفت و ایران با بیش از ۳۰ درصد فارغ‌التحصیل در رشته‌های STEM از جمله کشورهای دارای بیشترین فارغ التحصیل در این رشته‌ها است.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ بر اساس ارقام جمع‌آوری شده توسط موسسه آمار یونسکو، دانشجویان در عمان و تونس بیشتر در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) فارغ‌التحصیل می‌شوند و بین 43 تا 46 درصد از دانشجویان، مدرک این رشته‌ها را اخذ می‌کنند.

هند نیز با آمار تقریبا 32درصدی سهم بالایی را در دانشجویان رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات به خود اختصاص داده و طبق داده‌ها، با 2.7میلیون نفر، بیشترین فارغ‌التحصیل در این رشته‌ها در سال 2018 را داشته است.

براساس این گزارش، یونسکو آمار چین را منتشر نکرد. در سال 2016، مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد که چین در واقع سالانه 4.7میلیون دانشجو را در رشته‌های STEM فارغ‌التحصیل می‌کند که میزان آن با اختلاف زیاد از هند بالاتر خواهد بود.

با این حال، طبق آمار بنیاد ملی علوم، چین رشته‌های مهندسی و علوم را به صورت گسترده طبقه‌بندی می‌کند که سبب عدم قابلیت مقایسه در داده‌ها می‌شود. آژانس دولتی ایالات متحده در سال 2014، شمار دانشجویان فارغ‌التحصیل در رشته‌های علوم و مهندسی را 1.6میلیون نفر اعلام کرد.

کشورهای دیگر با آمار بالای فارغ‌التحصیلان در این رشته‌ها، آلمان، سنگاپور، مالزی، الجزایر، ایران، میانمار و بلاروس بودند که همگی بیش از 30درصد فارغ‌التحصیل در رشته‌های STEM دارند.

در مقایسه، بریتانیا 26درصد، فرانسه 25درصد، اسپانیا 23درصد و ایالات متحده و برزیل 18درصد در این رشته‌ها فارغ‌التحصیل داشته‌اند.

در نمودار ارائه شده، کشورهایی که بالاترین سهم فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم و مهندسی را دارند، مشاهده می‌کنید؛

رشته های مهندسی