۰ نفر

دشمنان جمهوری‌خواه ترامپ

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۲۶
کد خبر: 468063
دشمنان جمهوری‌خواه ترامپ

رییس‌جمهور امریکا در ماه‌های اخیر با یک معضل ویژه در رقابت‌های ریاست‌جمهوری مواجه بوده است؛ کارگزاران سابقی که اکنون از دولت او خارج شده‌اند و با آگاهی از آنچه در کاخ سفید رخ داده به مردم می‌گویند دونالد ترامپ فرد مناسبی برای ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد؛ پنجشنبه شب یکی دیگر از مقامات ارشد دولت امریکا که در ماه آگوست استعفا داده بود علیه رییس‌جمهور موضع گرفت و اعلام کرد در انتخابات پیش رو از جو بایدن حمایت خواهد کرد. به نوشته واشنگتن پست، اولیویا تروی از کارکنان ارشد وزارت امنیت داخلی امریکا که مشاور مایک پنس، معاون اول رییس‌جمهور در حوزه مقابله با کرونا بود، گفته است واکنش دولت ترامپ به مساله کرونا باعث شد هزاران نفر از شهروندان امریکایی کشته شوند و او به دلیل تجربه‌ای که مستقیما در کاخ سفید به دست آورده در پاییز امسال از جوزف بایدن حمایت خواهد کرد. به گفته تروی، «اظهارات رییس‌جمهور و حملات متعدد و بی‌وقفه او علیه کارشناسان بهداشتی و همچنین اطلاعات غلطی که از سوی او به مردم امریکا داده شده، باعث شده است تا تلاش‌ها برای مقابله با ویروس کرونا و کنترل شیوع بیماری کووید 19 ناکام بماند.»

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای تلاش کرده تا اولیویا تروی را فردی دارای مسوولیت ناچیز نشان دهد که اطلاعات دقیقی از عملکرد دولت نداشته و می‌خواهد به کارزار انتخاباتی رییس‌جمهور امریکا آسیب برساند. در بیانیه کاخ سفید آمده است: «خانم تروی کارمندی بود که نمی‌توانست وظایف روزانه خود را به درستی انجام دهد و اطلاعاتی را که مقامات ارشد خواستار رویت آن بودند، آماده کند.» در این بیانیه که از سوی جوزف کیت کی‌لاگ، مشاور امنیت ملی مایک پنس نوشته شده، او تاکید کرده اولویا تروی در طول دوره کاری خود هیچ‌گاه درباره واکنش دولت به ویروس کرونا و سیاست‌های اتخاذ شده در این زمینه اعتراضی نکرده است. جاد دی‌یر، معاون دبیر مطبوعاتی کاخ سفید نیز در پاسخ به خبرنگاران درباره این موضوع گفته است که اظهارات اولیویا تروی، «غیردقیق» و «بر پایه ادعاهایی دروغین» است که نمی‌تواند تلاش دولت را زیر سوال ببرد. او تاکید کرده «واقعیت این است که رییس‌جمهور امریکا همواره سلامتی شهروندان این کشور را در اولویت قرار داده است.» ترامپ نیز در واکنش به سخنان این دستیار سابق کاخ سفید، مدعی شد که او را نمی‌شناسد و قبلا ندیده است.

تروی گفته است اگر رییس‌جمهوری امریکا شیوع ویروس کرونا را جدی گرفته بود و حتی اقدام کوچکی برای جلوگیری از این بیماری انجام می‌داد، سرعت همه‌گیری بیماری کند می‌شد و جان بسیاری از مردم در امان می‌ماند. تروی همچنین افشا کرد که ترامپ در یکی از جلسات تیم کارشناسی کرونا در کاخ سفید گفته است که کرونا چیز خوبی است زیرا او دیگر لازم نیست تا با این مردم چندش‌‌آور و نفرت‌انگیز دست بدهد.

تروی 43 ساله که خود را یک «همیشه جمهوری‌خواه» می‌خواند، گفته است که تا پیش از انتخابات 2016 همواره به کاندیداهای حزب رای داده اما در سال 2016 ترجیح داده از ترامپ حمایت نکند، چراکه اظهارات او را درست نمی‌دانست. او در افشاگری‌های اخیر خود تاکید کرده هنوز احترام زیادی برای معاون اول رییس‌جمهور امریکا قائل است و در طول دوره همکاری تلاش کرده با نهایت وفاداری برای او و مردم امریکا کار کند.

«دشمنی برای دموکراسی»

اولیویا تروی تنها عضو سابق دولت نیست که در هفته‌های اخیر علیه رییس‌جمهور امریکا شوریده و گفته است که به رقیبش رای می‌دهد. پیش از تروی، مایلز تیلر مقام پیشین وزارت امنیت داخلی امریکا و جاش ونابل معاون وزیر آموزش به کمپین جمهوری‌خواهان علیه ترامپ پیوسته بودند. این کارزار که با محوریت افرادی نظیر جیمز متیس و جان بولتون فعالیت می‌کند، تلاش دارد به مردم امریکا اعلام کند که ترامپ در حد و اندازه‌های ریاست‌جمهوری این کشور نیست.

دن کوتس، رییس نهاد «اطلاعات ملی» در ۲ سال نخست دولت ترامپ که ناظر و هماهنگ‌کننده

۱۶ سازمان اطلاعاتی و امنیتی در امریکاست و عضوی از کارزار جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ به شمار می‌آید روز جمعه در یادداشتی در نیویورک تایمز از ترامپ به عنوان یکی از جدی‌ترین تهدیدها علیه دموکراسی در ایالات‌متحده نام برد.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه در توییتی نوشته بود ایالت‌هایی که به‌طور غیر‌غیابی یا پُستی رای‌گیری می‌کنند قبل از اینکه دیر شود از مردم خود بخواهند مانند گذشته به مراکز اخذ رای‌ بروند و رای بدهند. رییس‌جمهور امریکا از مدت‌ها قبل علیه رای‌گیری پستی موضع‌گیری کرده و مدعی شده که بر‌گزاری انتخابات به این صورت متقلبانه خواهد بود.

دن کوتس در این خصوص در نیویورک تایمز می‌نویسد: یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های دشمنان خارجی ما بی‌اعتماد کردن مردم به سیستم انتخاباتی در امریکا و زیر سوال بردن دموکراسی است که با زحمات بسیار در طول تاریخ به دست آمده است. او نوشته است که اقدام رییس‌جمهور دشمنی با دموکراسی است و اگر نتایج انتخابات 2020 زیر سوال رود -فارغ از اینکه چه کسی پیروز می‌شود- ضربه بزرگی به امریکا وارد خواهد آمد.

«ترامپ جان سربازان امریکایی را بی‌ارزش کرد»

صحبت‌های دن کوتس پایان افشاگری‌ها و موضع‌گیری‌های جمهوری‌خواهان علیه ترامپ نبود و همان روز ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی سابق رییس‌جمهور امریکا نیز تصمیم گرفت در حوزه سیاست خارجی به انتقاد از ترامپ و رفتارهایش بپردازد. مک‌مستر در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌بی‌اس که پنجشنبه منتشر شد اقدام دولت ترامپ در خارج کردن نیروهای امریکا از افغانستان را «سیاستی نابخردانه» توصیف کرد. او در این برنامه درباره کتاب خود با عنوان «میادین نبرد» که قرار است به زودی وارد بازار شود هم صحبت کرد. مک مستر در این کتاب نوشته ترامپ با اعطای امتیازات بیش از حد به طالبان، جان سربازان امریکایی که در افغانستان کشته شدند را «بی‌ارزش کرد.»

در حالی که به نظر می‌رسد ترامپ تلاش دارد با نادیده گرفتن این افشاگری‌ها یا کوچک شمردن آنها از این بحران‌ها عبور کند، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این موضوعات در تغییر نظر برخی اقشار در جامعه امریکا موثر بوده و جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ باید نگران آن باشند.