۰ نفر

مرکز آمار اتحادیه اروپا:

روند کاهشی تورم هسته در منطقه یورو کند شد

۲۷ شهریور ۱۳۹۹، ۲۳:۱۴
کد خبر: 467798
روند کاهشی تورم هسته در منطقه یورو کند شد

مرکز آمار اتحادیه اروپا تایید کرد که شاخص قیمت مصرف کننده در این بلوک در ماه آگوست بدنبال افت بهای حامل‌های انرژی کاهش پیدا کرده اما تورم هسته که این عوامل پرنوسان را شامل نمی‌شود،به شدت کند شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایبنا، نرخ تورم در ۱۹ کشور با واحد پول یورو در آگوست نسبت به ماه گذشته ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد که با برآوردهای اولیه یورواستت و انتظارات بازار همخوانی داشت.

قیمت حامل‌های انرژی که در آگوست نسبت به سال گذشته ۷.۸ درصد کاهش یافته است، بیشترین تاثیر را روی تورم کل شاخص قیمت مصرف‌کننده داشته و باعث کسر ۰.۷۷ واحد درصد از رقم نهایی شده است.

سایر کالاهای صنعتی نیز باعث کسر ۰.۰۳ واحد درصد از شاخص نهایی شده و افزایش ۰.۳۳ واحدی بهای مواد غذایی، نوشیدنی و دخانیات و همچنین ۰.۳۰ واحدی قیمت خدمات را جبران کرد.

بدون در نظر گرفتن نوسان قیمت مواد غذایی و حامل های انرژی یا آنچه بانک مرکزی اروپا «تورم هسته» می نامد، قیمت ها به ازای هر ۰.۶ درصد افزایش سالانه، با افت ۰.۵ درصد در ماه روبرو شده است.

بانک مرکزی اروپا قصد دارد تا نرخ تورم را در میان مدت پایین تر از ۲درصد اما نزدیک به آن نگه داشته و در تصمیمات سیاستی خود شاخص تورم هسته را به دقت زیر نظر دارد.