۰ نفر

۱۰نشانه خودکامگی در دونالد ترامپ

۲۶ شهریور ۱۳۹۹، ۵:۱۹
کد خبر: 467369

۱۰نشانه خودکامگی در دونالد ترامپ

ناظران مسائل امریکا، از مدت ها پیش از آنکه «دونالد ترامپ»، بر کرسی ریاست جمهوری امریکا بنشیند، نگران تمایلات دیکتاتورمآبانه وی بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  آنها که سال‎ها اقدامات و رفتارهای این تاجر موفق را رصد می‌کردند، اسناد معتبری از خودشفتگی‎های او در دست داشتند. برای درک  تمایلات دیکتاتوری ترامپ کافی است به 10 نشانه توجه شود.

1. ارعاب رسانه‌ها

این تاکتیک از همان نخستین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید شروع شد. او در توئیت‌هایش بارها از واژه «اخبار جعلی» استفاده کرد و شماری از رسانه‎ها را به نخستین میهمانی‌اش راه نداد و حتی آشکارا به برخی از صاحبان رسانه‌ها همچون واشنگتن پست و سی ان ان حمله کرد. او بعد‌ها به خبرنگار «پی بی اس» گفت: «می‌دانی چرا این کار را کردم؟ چون می‌خواهم همه شما را رسوا کنم تا هر وقت چیزی علیه من نوشتید کسی باور نکند.»

2. ساخت رسانه‌ای محبوب برای خود

ترامپ با وجود همه مخالفت‎ها و توهین‌هایی که به رسانه‎ها می‌کرد، تلاش کرد یکی از این رسانه‎ها را به عنوان رسانه محبوب خود لقب دهد و به این ترتیب این رسانه را در اختیار خود بگیرد. البته پیش از آن برخی معتقد بودند که وی قصد دارد رسانه‌ای را احداث کند. اما او به جای صرف هزینه برای این کار، فاکس نیوز را به سمت خود کشید و از آن رسانه‌ای ساخت که به عنوان رسانه مورد حمایت ترامپ شناخته می‌شود.

3. سیاسی کردن ارتش و آژانس‌های امنیتی

طبق قوانین امریکا رئیس جمهوری این کشور شاید فرمانده کل قوا باشد، اما زمانی که قرار است کارکنان هر کدام از این قوا سوگند وفاداری یاد کنند، به قانون اساسی قسم می‌‎خورند و نه رئیس جمهوری کشور.  اما ترامپ در سال‎هایی که در کاخ سفید بود، با نادیده گرفتن چنین بندی هر کدام از کسانی را که در سمت‎های عالی این بخش‎ها بودند، مجبور می‌کرد در کنار سوگندی که خورده بودند، سوگند وفاداری به وی را نیز بر زبان آورند.

4. سوءاستفاده از خدمات نظارتی دولت

هنوز نمی‌دانیم که آیا ترامپ از اف بی آی، سازمان سیا ویا دیگر ادارات نظارتی برای جاسوسی از جو بایدن، رقیب انتخاباتی خود استفاده می‌کند یا نه. اما بخوبی می‌دانیم که او از این نهادها برای جاسوسی از معترضانی که به خیابان‎ها می‌روند، استفاده می‎کند. او حتی با سوء استفاده از قدرتی که در دست دارد، در حمایت از راست گرایان افراطی گفته است، می‌تواند چپ‎گرایان افراطی (آنتیفا) را تروریستی اعلام کند.

5. پاداش به متحدان و مجازات دشمنان

باید اعتراف کرد، سند محکمی که چنین چیزی را نشان دهد، در دست نداریم. البته گاه چیزهایی شنیده می‎شود که باور کردن آنها سخت است. مثل شایعات مربوط به پرداخت بدهی‎های هتل ترامپ در واشنگتن. اما برخی از این شنیده‌ها جدی تر هستند و می‌توان در مورد آنها تأمل کرد. اخیراً اندیشکده بروکینگز در تحقیقاتی اعلام کرده بود که ترامپ در بحران کووید19 به برخی شرکت‎هایی که نزدیک به او بوده‌اند، تحت عنوان مبارزه با کرونا بودجه‎هایی کلان داده است. اما در نقطه مقابل کسانی را که دشمن خود قلمداد کرده است، مورد تنبیه قرار داده است. برای مثال ترامپ معتقد است، گوگل دشمن اوست بنابراین در جهت تنبیه این شرکت فناوری به ویلیام بار دستور داد تا اقدامات قانونی علیه آن و آنچه وی انحصار گرایی گوگل خوانده انجام دهد.

6. مداخله در دیوان عالی

ترامپ برای رسیدن به مقاصد خود دست به نفوذ در دیوان عالی امریکا زده و در مدتی که در کاخ سفید بوده، دو قاضی مورد حمایت خود را وارد دیوان عالی کرده است تا براحتی بتواند از سد دیوان عالی در اقداماتی که انجام می‌دهد اما ممکن است در دادگاه‎های ایالتی با مشکل مواجه شود، عبور کند. این مسأله آنقدر جدی است که اگر ترامپ در انتخابات 2020 پیروز نشود، دیوان عالی می‌تواند مدعی تقلب و مشکلات انتخاباتی در برخی از ایالت‌ها شود.

7. قانون در خدمت «من»

اسناد و مدارک در این خصوص فراوان است. کافی است نگاهی به اظهارات ترامپ و اقداماتش در مقابل مهاجران، معترضان و حتی بایدن - که ترامپ او را خواب‌آلود می‌خواند- بیندازید و ببینید چگونه چشمش را به روی سایر مسائلی که خلاف قانون هستند، می‌بندد. در واقع  او از قانون فقط در جایی نام می‌برد که به نفع اوست. برای مثال چپ‌های افراطی تروریست هستند و باید با آنها مبارزه کرد. اما راست‎های افراطی تروریست نیستند و باید با آنها  ولو اگر کشتار می‌کنند، ابراز همدردی کرد.

8. سیستم تقلب

وقتی می‌بینید در نیویورک تایمز نوشته می‌شود، آماده نافرمانی مدنی بعد از انتخابات باشید، باید بدانید که در مشکلی عظیم به سر می‌بریم. این یعنی ترامپ خود را آماده کرده است، ولو با تقلب در انتخابات پیروز شود. زیرا با کارنامه‎ای که به جا گذاشته، بویژه در بحران کرونا که احتمالاً تا زمان انتخابات باعث مرگ 200 هزار امریکایی می‌شود، مشخص است که رأی آوردن او دشوار است. او این بار حتی نمی‎تواند امیدوار باشد که رأی الکترال کالج‌ها را هم در دست داشته باشد.

9. هراس‌افکنی

وقتی شخصی مثل ترامپ در انتخابات شانسی برای پیروزی ندارد، چه باید انجام دهد؟ خیلی ساده: او می‌تواند به مردم این باور را دهد که اگر نباشد، همه کشور به هم می‌ریزد و دشمنانی که او با آنها مبارزه می‌کند، مثل مسلمانان و مهاجران و مکزیکی‌ها، آنها را می‌کشند.

10. شیطانی معرفی کردن مخالفان

همه سیستم‌های کلاسیک دیکتاتوری این کار را می‌کنند. آنها دشمنان خود را همدستان شیطان می‌نامند. نمونه این رفتار در ترامپ را می‌توان در سخنرانی او در راشومور در 4 جولای دید. او در این سخنرانی معترضان به نژادپرستی در امریکا را جمعیت خشمگینی نامید که در حال نابود کردن یادبودهای مقدس هستند.