۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی میزان ضرر اقتصادی کشورها بر اثر کرونا/ احتمال سقوط رشد تولید جهانی به منفی ۳.۸درصد

۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۴۴
کد خبر: 466868
 بررسی میزان ضرر اقتصادی کشورها بر اثر کرونا/ احتمال سقوط رشد تولید جهانی به منفی ۳.۸درصد

با توجه به اثرات مخرب ویروس کرونا بر اقتصاد سراسر جهان، پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2020، به منفی 3.8درصد سقوط کند که شرایطی به مراتب بدتر را از زمان بحران مالی سال 2009 نشان می‌دهد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ موسسه مالی بین‌المللی (IIF) در آخرین گزارش خود گفت: "اقتصاد جهانی در مسیر رکود قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید ناخالص داخلی در سال 2020، 3.8درصد کاهش یابد که به مراتب بدتر از انقباض 0.4درصدی در جریان بحران مالی جهانی در سال 2009 است.

بر خلاف بهبود پس از بحران مالی سال 2009، بهبود بازارهای نوظهور از شوک کووید-19، سطحی‌تر و در نتیجه مسیریابی آن دشوارتر خواهد بود.

در این گزارش آمده: "ما رکود اقتصادی عمیقی را در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم که احتمالا تولید ناخالص داخلی 3.8درصد منقبض شود. رکودی که ما در اقتصادهای توسعه‌یافته پیش‌بینی می‌کنیم با تجربه سال 2009 قابل مقایسه است. در عوض، کشورهای چین و هند هستند که تصویر ضعیف‌تر رشد جهانی را به خود اختصاص می‌دهند."

حتی با وجود اینکه اقتصاد سالانه چین در سه ماهه دوم 3.2درصد رشد داشت، این بار محرک‌های زیرساختی موجود در طول رکود اقتصادی سال 2009، وجود ندارد. در نتیجه، فعالیت اقتصادی جهانی و قیمت کالاها، نیروی محرکی که به شدت به آن نیاز داشتند یا آخرین بار در گذشته در اختیار داشتند را دریافت نکرده‌اند.

در همین حال، هند در حال تجربه رکود اقتصادی عمیق است و بر اثر قرنطینه‌های ناشی از کووید-19، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری، برخلاف رشد در سال 2009، به شدت کاهش یابد.

اقتصاد هند در سه ماهه منتهی به ژوئن 23.9درصد کوچک شد. تحلیلگران نگران این هستند که اگر این روند در سه ماهه سوم سال 2020 ادامه یابد، این کشور به سمت رکود اقتصادی پیش رود.

حتی پیش از شوک کووید-19، اقتصاد این کشور از مسیر خارج شده بود. اقتصاد هند در سه ماهه نخست منتهی به مارس در سال 2020، 3.1درصد رشد کرد که کمترین میزان آن در حدود یک دهه گذشته بود.

بنابراین، چین و هند اثر دومینویی بر اقتصادهای کالا محور در آمریکای جنوبی و اقتصادهای مرتبط از نظر جغرافیایی در آسیای جنوب شرقی داشته‌اند.

در گزارش IIF آمده است: "برای این دو مورد، به دلیل اثرات نامطلوب بر آمریکای لاتین از طریق کانال کالا و نتایج منفی برای سایر نقاط آسیا از طریق ارتباطات تجاری، تقریبا رکود عمیق‌تری را پیش‌بینی می‌کنیم."

تولید ناخالص داخلی سالانه در سراسر اقتصادهای توسعه‌یافته در سه ماهه دوم سال 2020، 11.5درصد کاهش یافت؛ در حالی که این عدد در بازارهای نوظهور 10درصد سقوط کرد (به استثنای چین و هند به دلیل اندازه آنها).