۰ نفر

واکسن، بازیگر اصلی بازارها

۲۰ شهریور ۱۳۹۹، ۷:۰۹
کد خبر: 465921
واکسن، بازیگر اصلی بازارها

بازارهای سهام اروپایی روز چهارشنبه با بی‌اعتنایی به موج فروش گسترده روز سه‌شنبه بازارهای سهام آمریکا به کار خود ادامه دادند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ شاخص STOXX۶۰۰ که وضعیت سهام ۶۰۰ شرکت‌ اروپایی با ابعاد مختلف از ۱۷ کشور را در این قاره شامل می‌شود روز گذشته با ۷/ ۰ درصد افزایش به مرز ۳۶۶ واحدی رسید. این در حالی بود که دیگر شاخص مهم قاره سبز، یعنی FTSE ۱۰۰ که مرتبط با بازار سهام انگلیس است نیز افزایشی ۸/ ۰ درصدی را به ثبت رساند.

این در حالی بود که بازارهای سهام آمریکایی پس از اعلام ناموفق بودن تست واکسن شرکت AstraZeneca در روز سه‌شنبه یکی از بدترین روزهای خود  را در ماه‌های اخیر پشت سر گذاشت. پس از اعلام این خبر و تزریق نگرانی به بازارها روز سه‌شنبه بازارهای آمریکایی یک‌دست قرمز‌پوش شدند.

شاخص S&P۵۰۰ پس از یک روز تعطیلی در بازارهای آمریکایی با افتی ۷۸/ ۲ درصدی مواجه شد و شاخص نزدک نیز افت شدید ۷۷/ ۴ درصدی را به ثبت رساند. شاخص صنعتی داوجونز نیز از این سقوط سراسری بی‌نصیب نماند و کار خود را در روز سه‌شنبه با کاهش ۲۵/ ۲ درصدی به پایان رساند. تحلیلگران دلیل بی‌توجهی بازارهای اروپایی به افت شدید بازارهای آمریکایی در روز سه‌شنبه را حفظ امیدواری سرمایه‌گذاران اروپایی به ریکاوری اقتصاد قاره سبز عنوان کردند. شرکت داروسازی AstraZeneca اعلام کرد که به دلیل ابتلای یکی از موارد مورد آزمایش به بیماری ناشناخته فعلا آزمایش جهانی این واکسن را متوقف خواهد کرد.

دو نظر متفاوت

به‌طور کلی دو نظر متفاوت در مورد وضعیت کنونی بازارهای سهام وجود دارد. از طرفی برخی از تحلیلگران بر این باورند که سقوط سراسری بازارها در روز سه‌شنبه اصلاح قیمتی قابل پیش‌بینی بود و همچنان سرمایه‌گذاران به چشم‌انداز بخش‌هایی مانند سهام تکنولوژی خوشبین هستند. بخشی از صنعت که مانند بخش تکنولوژی که از مدل جدید زندگی مردم پس از دوران کرونا سودهای بسیاری کسب کرده‌اند همچنان می‌توانند بخش امیدوارکننده بازارها باشند. اما از سوی دیگر برخی معتقدند فدرال رزرو با دستکاری اقتصاد، در حال ایجاد یکی از بزرگ‌ترین حباب‌های مالی در طول تاریخ است. این گروه استدلال می‌کنند دخالت‌های فدرال رزرو در اقتصاد سبب سرمایه‌گذاری‌های نامطلوب و انباشت بیش از حد بدهی در بازارها شده است. رون پاول نماینده سابق کنگره آمریکا در این باره معتقد است که دخالت‌های فدرال رزرو سبب شده است بازارهای سهام به کمک حبابی بی‌سابقه رشد کنند و سیستم مالی نیز در آستانه فروپاشی قرار بگیرد. پاول در این مورد گفت: من اعتقاد دارم این بزرگ‌ترین حباب مالی در تاریخ سیاست‌گذاری پولی در سراسر جهان است. به همین دلیل بازارها احتمالا با اصلاح بسیار شدیدی در آینده پیش‌رو مواجه خواهند شد و این موضوع می‌تواند اثرات مخرب بسیار بزرگی برای اقتصاد در پی داشته باشد.

توقف طلا پشت سد دلار

اونس طلا در روز چهارشنبه همچنان با نوسان در ۱۹۲۰تا۱۹۵۰دلار معامله شد. یکی از دلایل نوسان ارزش اونس در روز گذشته، همان عاملی است که در روزهای گذشته به‌عنوان سد محکمی در برابر طلا ایستاده بود؛ دلار آمریکا. ارزش شاخص دلار آمریکا که در هفته جاری کاملا صعودی بوده است، روز گذشته نیز با ثبت رشد ۱۸/ ۰ درصدی به مقدار ۶/ ۹۳ واحدی رسید تا ارزش پول ملی آمریکا به بالاترین مقدار خود در یک ماه گذشته رسیده باشد.

از سوی دیگر موج فروش شدید در بازارهای سهام آمریکا در روز سه‌شنبه تا حدودی گریبانگیر طلا شده بود. تحلیلگران عنوان کردند بسیاری از سرمایه‌گذاران که در روز سه‌شنبه ضررهای سنگینی را تحمل کردند، با خرید طلا تا حدودی سعی در خنثی کردن اثر ضررهای روز سه‌شنبه داشتند. از طرفی خبر به تاخیر افتادن آزمایش واکسن کرونا، توانست با ایجاد نگرانی و نااطمینانی در بازارها به رشد قیمت طلا کمک کند. مدل قیمتی طلا به‌طور کلی در هفته‌های گذشته از همین روند تبعیت می‌کرده است. به این صورت که عواملی مانند تقویت دلار آمریکا با فشار بر بازار اونس سبب کاهش قیمت طلا می‌شدند، اما حضور عواملی که به نااطمینانی اقتصادی و سیاسی دامن می‌زنند، سبب رشد قیمت فلز زرد می‌شده است.