۰ نفر

سران پنتاگون آماج تیرهای انتقادی ترامپ

۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵
کد خبر: 465698
سران پنتاگون آماج تیرهای انتقادی ترامپ

رئیس جمهوری امریکا سران نظامی را متهم به جنگ افروزی به نفع اسلحه سازان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، دونالد ترامپ از پنجشنبه گذشته که نویسنده مقاله‌ای در نشریه آتلانتیک فاش کرد، رئیس جمهوری امریکا به سربازان کشته شده امریکایی بی‌احترامی کرده، در فاصله کمتر از دو ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اوضاع تیره‌تری پیدا کرده است. او به همین سبب رو به استراتژی جدیدی آورده و با متهم کردن سران نظامی کشورش به جنگ افروزی قصد جلب آرای مخالفان جنگ را دارد.

به‌گزارش «سی‌ان‌ان»، ترامپ در روز دوشنبه در حمله تازه به نظامیان کشورش و روش‌های کاری آنها در گذشته و حال حاضر گفت: سران ارتش از شرایط جنگی استقبال و حتی آن را زمینه چینی می‌کنند تا به کارخانه‌های اسلحه‌سازی کمک کنند و پول هنگفتی را به جیب آنها و البته خودشان بریزند. ترامپ در نشستی خبری در کاخ سفید نه تنها آثار منفی حرف‌های جنجالی هفته گذشته‌اش را جمع و رفع و رجوع نکرد، بلکه گفت: «سربازان ساده، همگی مرا دوست دارند اما در پنتاگون، آنجا که طرح‌های بزرگ نظامی ریخته و اجرا می‌شود با من خوب نیستند زیرا می‌دانند که من روش‌های آنان را نفی می‌کنم. آنها با قصد و نقشه قبلی جنگ راه می‌اندازند تا بتوانند میلیاردها دلار سلاح را که در کمپانی‌ها و کارخانه‌های جنگی تولید شده، به فروش برسانند.» به گزارش «سی بی‌اس نیوز» اظهارات ترامپ در این نشست آشکارا ناقض ادعاهایی بود که او در مورد صحیح نبودن محتوای مقاله چاپ شده در آتلانتیک بیان کرده است. در مقاله آتلانتیک فاش شده بود، ترامپ وقتی در سفر سال 2018 وی به پاریس، از او خواسته شد از گورستان سربازان کشته شده امریکا در جنگ جهانی دوم بازدید کند، این سربازان را احمق‌هایی توصیف کرد که حقایق سیاسی را نمی‌دانسته‌اند. پس از انتشار این اظهارات در مقاله آتلانتیک یک ادمیرال نیروی دریایی امریکا ترامپ را مورد سرزنش قرار داده و به بی‌احترامی به تمامی قربانیان جنگی این کشور متهم کرده بود. پس از اظهارات دوشنبه شب ترامپ نیز جان کربی تحلیلگر امور سیاسی امریکا گفت: «پس از آن همه تکذیبیه در قبال مطالب نشریه آتلانتیک اظهارات جدید ترامپ در مذمت سران ارتش به مثابه تأیید واضح آن اظهار نظرها است. این اتفاق در حالی روی می‌دهد که ترامپ به حضور وسیع و محکم نظامی‌ها در درگیری‌های خیابانی این روزهای امریکا نیاز مبرم دارد و ژنرال مارک مایلی رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا گزارش‌های روز به روزی را در این خصوص به کاخ سفید می‌فرستد که همچون یک نقشه راه برای ترامپ به قصد برون رفت از بحران فعلی است.»

رئیس ارتش: ما سیاسی نیستیم

علاوه بر این اظهارات، ترامپ در ردیف بودجه‌های تازه کشوری از حق و حقوق بسیاری از سران ارتش کاسته است. ارتش امریکا با‌وجود درخواست‌های مکرر مطبوعات این کشور برای اظهار نظر صریح پیرامون اظهارات بحران ساز ترامپ از این اقدام اجتناب کرده است اما گزارش‌ها حاکی از آن است که سران نظامی کوشیده‌اند با جذب هر چه بیشتر سیاهپوستان به خدمات و پست‌های نظامی این فرضیه را که نظامیان امریکا بشدت‌ نژاد پرست‌اند، منتفی سازند. مایلی هم دیروز به گفتن این عبارت در مواجهه با روزنامه نگاران در واشنگتن اکتفا کرد: «با‌وجود همه حرف‌ها و شایعه‌ها نوع فکر و عملکرد ارتش امریکا همیشه فراحزبی و عاری از گرایش‌های سیاسی و فقط در جهت حفظ منافع ملی بوده است.» مایلی ماه گذشته هم تأکید کرده بود وارد جنگ انتخاباتی ترامپ و بایدن نمی‌شود و حتی اگر آرای انتخاباتی آنها تقریباً برابر شود، ارتش این را وظیفه خود نمی‌داند که در این خصوص اظهار نظر و یک نفر از این دو را به‌عنوان رئیس جمهوری شناسایی و معرفی کند.

12 از 100

توهین‌های ترامپ به نظامیان کشورش سابقه دارد. در سال 2016 که ترامپ جمهوریخواه با شکست دادن هیلاری کلینتون دموکرات وارد کاخ سفید شد، توهین‌های مشابه‌اش به‌جان مک کین سناتور مسن ایالت آریزونا صدای عده‌ای را درآورد، اما او و حرف‌هایش چنان برای مردم امریکا تازگی داشتند که این مسأله مانعی برای پیروزی‌اش ایجاد نکرد. او در آن سال گفت مک‌کین تبلیغات دروغین برای خود می‌کند و هرگز یک «قهرمان جنگ» نبوده است. اما امروز که وضع ترامپ متزلزل‌تر از هر زمانی است، اهانت تازه وی به سربازان قربانی شده در جنگ‌ها می‌تواند برایش بسیار گران‌تر از اینها تمام شود، تحت هر شرایطی ارتشی‌های فعلی و سابق چیزی حدود 12 درصد از کل آرای هر دوره انتخابات امریکا را به صندوق‌های رأی می‌ریزند و در رقابت‌های نزدیک حتی یک ششم این میزان هم برای برد یا شکست یک مدعی مقام ریاست‌جمهوری کافی خواهد بود.

ارتشی‌ها پای صندوق‌های رأی نمی‌روند؟

به‌گزارش نیویورک تایمز، شاید اثر حرف‌های انتقادی ترامپ دلسرد شدن اکثر نظامی‌ها و غیبت انبوهی از آنان در انتخابات ماه نوامبر باشد اما در چنین وضعیتی بایدن را هم نمی‌توان برنده بزرگ چنین فرآیندی دانست. البته ترامپ با یک تیراندازی خطای دیگر به سمت اهداف پیش رو، جایگاه خود را در رقابت نهایی‌اش با بایدن در شرایطی سست‌تر کرده است که بر اثر ضعف شدید در برخورد با کرونا و همچنین تظاهرات وسیع مخالفان تبعیض نژادی علیه عملیات سرکوبگرانه پلیس سفیدپوست این کشور و کشیدن دامنه این ماجرا به تظاهرات هر روزه در نقاطی از امریکا، اوضاع تیره‌ای در نظرسنجی‌ها دارد و آشکارا با وجود افزایش نسبی محبوبیتش در برخی مناطق روستایی، همچنان از بایدن عقب است.

این جمله کم سابقه است

تاریخ نگاران نظامی هم معتقدند تا به حال کم سابقه بوده که یک رئیس جمهوری امریکا در اظهاراتش ارتش را که به هرحال تحت امر وی و وسیله‌ای در دست او است، هدف حمله قرار دهد.

«اندرو باسه ویچ» که سابقه حضور در جنگ ویتنام  را دارد و کتاب سیاسی – نظامی «عصر توهم‌ها» را نوشته است، می‌گوید:«ترامپ چهار سال پیش از بسط این ایده که نظامی گرایی‌های افراطی امریکا همه را به ستوه آورده و به این روال باید پایان داد آرای فراوانی را در انتخابات کسب کرد اما اینک به همان ارتشی حمله می‌کند که به قول خودش فقط وسیله اجرای خواسته‌های سیاستمداران است و از طرف دیگر این را در سال و ماهی انجام می‌دهد که قرار است دوره جدید انتخابات برگزار شود و این قطعاً به سود رقیب ترامپ است و نه خود او.»