ژاپن که پیش از شیوع ویروس کرونا نیز از اقتصادی بیمار رنج می‌برد، برای سه ماهه دوم سال 2020 شاهد سقوط رشد تولید ناخالص داخلی خود به منفی 28.1درصد است که رکورد بیشترین کاهش در تاریخ این کشور را نشان می‌دهد.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ تولید ناخالص داخلی ژاپن در نرخ سالانه برای سه ماهه دوم سال 2020، به منفی 28.1درصد رسید که سومین فصل متوالی رشد منفی و بزرگترین سقوط ثبت شده برای این کشور بود. در حقیقت، اقتصاد ژاپن حتی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز با رکود اقتصادی غریبه نبوده است.

در این زمینه بخوانید

ضربه کرونا به اقتصاد سنگاپور چقدر بود؟

تاثیر کرونا بر وضعیت جرایم در انگلیس

کدام کشورها بحران کرونا را بهتر مدیریت کرده‌اند؟

اولین مورد، ناشی از زمین‌لرزه ویرانگر و سونامی بود که در سال 2011 به ژاپن ضربه زد، در حالی که دو مورد رشد منفی دیگر را می‌توان به رکود طولانی مدت اقتصاد ژاپن در زمان ترکیدن حباب قیمت دارایی‌های این کشور در دهه 1990 نسبت داد.

پس از این بحران، ژاپن کوهی از بدهی‌ها را جمع کرد و تا به امروز با خود حمل می‌کند. پیر شدن جمعیت و سقوط بازار مصرف‌کننده نیز از دیگر عواملی است که احیای اقتصاد ژاپن را دشوار می‌کند. همچنین این کشور به اتکای خود به صادرات و تمایل به سرمایه‌گذاری در خارج به جای داخل ادامه می‌دهد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور از طریق برنامه احیای اقتصادی " Abenomics" خود وعده احیای اقتصادی داد اما هنوز کشور از رکود خارج نشده است.

دولت آبه، سیاست پولی را به میزان قابل توجهی کاهش، و هزینه‌های دولت را افزایش داد، در حالی که همزمان اصلاحات ساختاری را برای بیشتر رقابت‌پذیر کردن اقتصاد ژاپن مورد هدف قرار داد.

برخی از این اصلاحات، به عنوان مثال گرفتن نیروی کار زن بیشتر، موفقیت‌آمیز بوده است. برخی دیگر مانند افزایش کارگران خارجی، هنوز فاقد مقبولیت هستند.

در نمودار ارائه شده، رشد فصلی تولید ناخالص داخلی ژاپن از سال 2008 تا 2020 را مشاهده می‌کنید؛

تولید ناخالص داخلی ژاپن