بر اساس آخرین تجزیه و تحلیل انجام شده در خصوص وضعیت کشورها نسبت به کرونا، با در نظر گرفتن معیارهای مختلف، در حال حاضر کشورهایی مانند آلمان، نیوزیلند، کره جنوبی و سوئیس جزو امن‌ترین مناطق، و سومالی، سودان جنوبی، افغانستان و مالی جزو خطرناک‌ترین کشورها در بحران کرونا شناخته شده‌اند.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش فوربس، بر اساس یک رتبه‌بندی که اخیرا منتشر شده، در حال حاضر امن‌ترین کشور برای کووید-19، آلمان است. به دنبال آن، نیوزیلند و کره‌جنوبی قرار دارند. سوئیس که در صدر این لیست قرار داشت، به رتبه چهارم سقوط کرده است. ژاپن در جایگاه پنجم، و استرالیا و چین در رتبه‌های ششم و هفتم قرار دارند.

آمریکا در حال حاضر با قرار گرفتن در رتبه 55، هنوز از مجارستان، ویتنام، چین، مالزی و بلغارستان عقب است.

خطرناک‌ترین کشورها برای کووید-19 کدامند؟

به گفته گروه Deep Knowledge، سرزمین سومالی، سودان جنوبی، افغانستان و مالی، خطرناک‌ترین کشورها شناخته شده‌اند.

گفتنی است که گروه Deep Knowledge، اولین رتبه‌بندی امن‌ترین کشورهای جهان از نظر کووید-19 را در ماه ژوئن منتشر کرد. اکنون این اندیشکده داده‌ها و روش‌ خود را به روزرسانی کرده و دوباره گزارشی را در خصوص امن‌ترین کشورها و مناطق منتشر کرده است.

این رتبه‌بندی آن چیزی نیست که اکثر مردم انتظار دارند: این تنها به شمار مبتلایان در حال حاضر یا مرگ و میر ناشی از کووید-19 مربوط نمی‌شود.

بلکه در خصوص مجموعه‌ای ارزیابی پیچیده از عوامل مختلف پزشکی، اقتصادی و سیاسی است. با در نظر گرفتن مجموع آنها، امتیاز یک کشور افزایش یا کاهش می‌یابد.

در این زمینه بخوانید

کدام کشورها بحران کرونا را بهتر مدیریت کرده‌اند؟

کدام کشورها هیچ مورد ابتلای به کرونا گزارش نکرده‌اند؟

مقبولیت رهبران جهان در روزهای کرونایی چه تغییری کرد؟

اگر شاخص قبلی نشانه‌ای باشد، جایی که کشوری در این لیست قرار می‌گیرد می‌تواند بحث‌ برانگیز باشد. نیوزیلند و سایر کشورهای حوزه دریای کارائیب و جنوب شرقی آسیا، عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، نکته این نیست که هنوز به شدت بر اثر کرونا به سختی آسیب دیده است یا خیر – گرچه قطعا مهم است- بلکه وجود اراده سیاسی و پذیرش اجتماعی قرنطینه و اقدامات قرنطینه نیز حائز اهمیت است.

اینکه آیا دولت‌های ملی و محلی به خوبی همکاری می‌کنند یا خیر. اینکه کشوری از نظارت و تشخیص سیستم پزشکی قوی برخوردار باشد و چقدر یک کشور در برابر نابسامانی اقتصادی ناشی از کووید-19 آسیب‌پذیر است، به علاوه میزان مجهز بودن یک کشور برای مدیریت شرایط اضطراری.

این گروه اذعان داشت: "مطالعه موردی ویژه کووید-19 توسط گروه Deep Knowledge، برای طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل و رتبه‌بندی ثبات اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی به دست آمده از هر 250کشور و منطقه موجود در تجزیه و تحلیل خود و همچنین نقاط قوت، ضعف و فرصت‌ها،  و تهدیدها یا خطراتی که آنها در نبرد با بحران جهانی بهداشتی و اقتصادی ناشی از کووید-19 نشان می‌دهند، طراحی شده است."

این گروه اذعان داشت که آنها بیش از 140 پارامتر را بررسی کرده و بیش از 35هزار نقاط داده، که هر دو از گزارش ماه ژوئن به میزان چشمگیری افزایش یافته‌اند را در نظر گرفته است.

امن ترین کشورهای کرونایی