۰ نفر

اقتصاد جهان چه مشکلات دیگری را تا پایان ۲۰۲۰در پیش دارد؟

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۴۹
کد خبر: 465505
اقتصاد جهان چه مشکلات دیگری را تا پایان ۲۰۲۰در پیش دارد؟

در شرایطی که همه منتظر واکسن کرونا هستند، آغاز زمستان در نیمکره شمالی می‌تواند باعث موج جدیدی از همه گیری این ویروس شود.

به گزارش بلومبرگ، روند بهبود اقتصاد جهان از عمق بحران کرونا کند شده و یک پایان نامطمئن را برای سال جاری میلادی رقم زده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، نگرانی های بسیاری وجود دارد. در شرایطی که همه منتظر واکسن کرونا هستند، آغاز زمستان در نیمکره شمالی می‌تواند باعث موج جدیدی از همه گیری این ویروس شود. حمایت دولتی از کارگرانی که به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند و مهلت بانک ها برای بازپرداخت وام ها رو به پایان است. درگیری بین آمریکا و چین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر شدت گرفته و اطمینان در تجارت را از بین برده است.

 نرخ بیکاری در آمریکا کاهش چشمگیری در ماه اوت داشته و بازار مسکن رونق گرفته است. روند یکنواخت بهبود اقتصاد چین  مسیر حرکت سایر اقتصادهای جهان را نشان می دهد و اطلاعات صنعتی خوبی از آلمان به دست آمده است. بازارهای نوظهور هم از کاهش ارزش دلار سود برده اند.

 ولی نگه داشتن همین روند مثبت در تمام این جوانب آسان نیست و لازم است سیاست‌گذاران تلاش های خود برای ایجاد محرکهای اقتصادی را ادامه دهند. با وجود تمام پیشرفت هایی که در تولید واکسن صورت گرفته، به این زودی ها در دسترس عموم قرار نمی گیرد تا همه گیری ویروس کرونا کنترل شود.

 مشکلاتی هم بر سر راه اقتصاد وجود دارد. برخی از برترین برندهای صنعتی دنیا در همین ماه اعلام کرده‌اند به زودی تعدیل نیرو های بزرگی خواهند داشت. مثلا شرکت فورد موتور حدود 5 درصد کارگران حقوق بگیر خود را اخراج خواهد کرد و شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز 16 هزار شغل را در ماه آینده کاهش می دهد.

 حتی در چین که همه گیری ویروس کرونا مدت‌ها قبل کنترل شده، مصرف کنندگان علاقه‌ای به خرج کردن ندارند و بزرگترین بانک های این کشور بیشترین کاهش سود دهی را طی بیش از یک دهه گذشته به خاطر وام های بد ثبت کرده اند.

قانونگذاران آمریکا همچنان بر سر محرکهای مالی بیشتر، اختلاف دارند که برای ادامه بهبود بزرگترین اقتصاد دنیا لازم است.

 در اروپا کارخانه ها سعی می کنند هزینه های خود را کاهش دهند چون تقاضای ضعیف و کاهش قیمتها حاشیه‌ سوددهی آنها را پایین آورده است.

 شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که استعفای خود را در ماه گذشته اعلام کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی هشدار داد زمستان نزدیک است و ژاپن باید فکری به حال مهار کرونا کند.

 ادامه همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان تمام این اتفاقات را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی اگر واکسن کرونا تایید شود، جهانی کردن آن زمان زیادی طول می کشد و تا آن زمان ،همه گیری ویروس کرونا 35 تریلیون دلار تا 2025 به اقتصاد جهان ضربه خواهد زد.