۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برگ برنده‌ای که ترامپ در چنته دارد/ رییس جمهوری آمریکا چگونه جای پای خود را محکم می‌کند؟

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۴۱
کد خبر: 465471
برگ برنده‌ای که ترامپ در چنته دارد/ رییس جمهوری آمریکا چگونه جای پای خود را محکم می‌کند؟

با نزدیکتر شدن تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، گمانه‌زنی‌های متفاوتی از نتیجه انتخابات از سوی موسسات نظرسنجی و تحلیل‌گران سیاسی مطرح می‌شود؛ علیرغم آنکه بر اساس نظرسنجی‌های مختلف در آمریکا عموما ترامپ در رقابت با بایدن از نفع چندانی برخوردار نیست اما همچنان احتمال پیروزی وی در این رقابت‌ها منتفی اعلام نشده است، گویی همواره نیم نگاهی به ارائه برگ برنده‌ای از سوی او برای انتخاب دوباره و عقب راندن بایدن وجود دارد.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ دونالد ترامپ در مقام ریاست جمهوری ایالات متحده بیش از دیگر روسای جمهوری حاشیه داشته است، از مسائل و مشکلات خانوادگی تا روابط او با دیگر رهبران جهان و مذاکراتی که با رهبر کره شمالی به عنوان یک مقام رسمی از ایالات متحده انجام داد، تنها تعداد محدودی از مواردی است که حاشیه‌های حضور او را طی چهار سال گذشته در کاخ سفید شکل داده است.

تیم انتخاباتی ترامپ نزدیک به یک ماه پیش اعلام کرد که میزان کمک‌های مالی انتخاباتی جمع‌آوری شده او از مرز یک میلیارد دلار گذشته است، گفته می‌شود این حجم از کمک‌های مالی انتخاباتی بی‌سابقه بوده، بر اساس اخبار منتشر شده، دونالد ترامپ تنها در ماه جولای ۱۶۵ میلیون دلار کمک مالی انتخاباتی دریافت کرده و به این ترتیب، مجموع کمک‌های مالی دریافت شده از سوی تیم انتخاباتی او به یک میلیارد و یکصد میلیون دلار رسیده است.

همچون هر نامزد انتخاباتی دیگری ترامپ هم مخالفان و موافقان خود را دارد؛ در کنار انتقاداتی که مخالفانش در از دست دادن جایگاه بین‌المللی و جنگ تجاری ایجاد شده با چین و نحوه برخورد با شیوع کووید – 19 و اعتراضات نسبت به مرگ جورج فلوید به او دارند، موافقانش کاهش مالیات‌ها، رشد اقتصادی و افزایش احترام بین‌المللی آمریکا را از جمله مواردی می‌شمارند که باعث شده عده‌ای خواهان تمدید چهار ساله حضور وی در کاخ سفید باشند.

در حالی که نظرسنجی‌ها عموما خبر از برتری بایدن نسبت به ترامپ در انتخابات ماه نوامبر می‌دهد، ترامپ و تیمش در یک حرکت رو به جلو سخن از دخالت دیگر کشورها در انتخابات آتی به میان آورده است. در این میان چین و ایران دو کشوری هستند که به گمان رییس جمهوری آمریکا بیشترین میزان دخالت را در انتخابات آتی این کشور در پیش گرفته‌اند. دونالد ترامپ پیشتر مدعی شده بود، پکن از جو بایدن نامزد دموکرات‌ها و رقیب او حمایت می‌کند و به شدت مایل است تا او پیروز انتخابات شود.

در حالی که طرفداران ترامپ معتقدند حضور چهار ساله وی در کاخ سفید موجب افزایش احترام بین‌المللی به ایالات متحده شده است، مخالفانش حضور وی را موجب انزوای این کشور در محافل بین‌المللی می‌دانند. اگرچه از نتیجه قطعی انتخابات حتی یک روز پیش از اجرای آن نمی‌توان حرف زد اما نامزدهای منتخب هر دو حزب نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با طرح مواردی که از دیدگاه آنها مهمترین مسائل روز است، آرای مردمی را به نفع خود جلب کنند.

به عنوان مثال از مواردی که دونالد ترامپ از جمله افتخارات خود در طول چهار ساله ریاست جمهوری عنوان می‌کند کاهش قابل توجه آمار بیکاری در این کشور است که آن را نتیجه در پیش گرفتن سیاست کاهش مالیاتی عنوان می‌کند، ترامپ و هوادارانش معتقدند رشد اقتصادی آمریکا در طی این چهار ساله – به غیر از چند ماهه شیوع کرونا – رشد قابل توجهی بوده که نتیجه سیاست‌های درست دولت جمهوری خواه مستقر در کاخ سفید است. در واقع آنها معتقدند توان اقتصادی آمریکا در طول چهار سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. از همین روست که او در سخنرانی‌های خود این روزها بارها تاکید کرده در صورتی که دموکرات‌ها بار دیگر بر مسند قدرت بنشینند، مالیات‌ها به شدت افزایش می‌یابد.

اگرچه در این میان افراد زیادی از نزدیکان ترامپ به دلیل سیاست‌های این چهار ساله علیه او برخاسته‌اند، از مایکل کوهن وکیل شخصی وی که علیهش شهادت داد تا جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برادر زاده‌اش که کتاب معروف و پرفروش «خیلی زیاد و ناکافی» را نوشت و حتی خواهری که او را فردی «دروغگو که به هیچ اصولی پایبند نیست» خوانده بود.

در این باره بیشتر بخوانید:

مصاف بایدن و ترامپ بر سر نژادپرستی و خشونت در کمپین ۲۰۲۰

تاثیر حضور هریس بر جلب آرا به نفع بایدن

 دموکرات‌ها از کاخ سفید چه می‌خواهند؟

انتخابات آمریکا و پایان تنش‌های سیاسی

در مقابل ترامپ هم با انواع القاب عجیب و غریب به بایدن تاخته است؛ او پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را "بدترین کابوس" برای شهروندان آمریکا و "جنون کامل" خواند. در تازه‌ترین اقدامی که در پیش گرفت، سخن از تست اعتیاد به میان آورد و بر انجام تست مواد مخدر توسط دو کاندیدا پیش از مناظرات ریاست جمهوری در ماه سپتامبر تاکید و بدون هیچ‌گونه مدرکی ادعا کرد که جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها "نوعی محرک مصرف می‌کند." دلیل آن را هم پیشرفت ناگهانی در توانمندی مناظره بایدن نسبت به مناظره‌های ماه مارس وی با برنی سندرز عنوان کرده است.

موانع پیش روی ترامپ برای آغاز دوره دوم

رویکرد ترامپ و دولتش در مساله کرونا از جمله مسائلی است که بسیاری معتقدند می‌تواند معادلات را به نفع دموکرات‌ها تغییر دهد؛ بر این اساس عملکرد ضعیف ترامپ در مقابله با شیوع بیشتر کرونا منجر به تعطیلی و از دست دادن مشاغل و افزایش آمار بیکاری در این کشور شده است، موضوعی که تا پیش از شیوع کرونا برگ برنده ترامپ بود، اکنون به یکی از نقاط ضعف عملکرد دولت او در ماه‌های گذشته تبدیل شده است.

میزان حمایت از او در اواسط ماه مارس، یعنی هنگامی که اعلام وضعیت اضطراری کرد و ۵۰ میلیارد دلار بودجه برای مهار شیوع ویروس به ایالت‌ها داد، به اوج خود رسید. در آن برهه و بنا به آماری که توسط یکی از شرکت‌های برجسته نظرسنجی به نام ایپسوس منتشر شد، ۵۵ درصد آمریکایی‌ها از اقدامات او حمایت می‌کردند. با این حال، آمارهای اخیر نشان می‌دهد که با شیوع مجدد ویروس در ایالت‌های جنوبی و غربی آمریکا حالا حتی حامیانش هم با تردید به برخورد او با این بحران نگاه می‌کنند. میزان حمایت از او در بین جمهوری‌خواهان تا اوایل جولای به ۷۸ درصد کاهش پیدا کرده بود.

برخورد غیرمنطقی وی با معترضان به نژادپرستی از جمله موارد دیگری است که محبوبیت ترامپ را تحت تاثیر قرار داده است؛ البته این موضوع را باید از دسته برخورد و نگاهش با مسلمانان و مهاجران جدا کرد؛ ترامپ در واکنش به اعتراض‌های خیابانی پس از کشته شدن جورج فلوید و چند سیاهپوست دیگر به دست پلیس آمریکا بارها تهدید به استفاده از قدرت نظامی آمریکا علیه معترضان کرد. بدون تردید جایگاه وی در بین رنگین پوستان با موضع‌گیری‌های اخیرش تحت تاثیر قرار گرفته است، این مساله‌ای است که اخیرا در نظرسنجی‌ها هم بر آن تاکید شده است.

مجله آتلانتیک می‌گوید ترامپ در سال ۲۰۱۸ بازدید از یک قبرستان سربازان آمریکایی در خارج از پاریس را لغو کرد و گفت که «این قبرستان پر از بازندگان است.» این ادعاها از آن زمان توسط دو مقام ارشد نظامی در گزارشی در خبرگزاری آسوشیتدپرس تایید شد اما رییس جمهوری آمریکا در یک توییت این ادعاها را "ساختگی و خبر جعلی" دانسته است. همچنین ادعا شده که در همان سفر، نامزد کنونی جمهوری‌خواهان ۱۸۰۰ سرباز آمریکایی را که در "بلا‌ وود" جان باختند، تحقیر کرده و از آنها به عنوان " احمق" نام برده است. منتقدان از آنجا که وی سابقه‌ای قابل توجه در زیر سوال بردن اقدامات سربازان آمریکایی داشته اکنون توجیهات او را بی اساس تلقی می‌کنند، ترامپ پیشتر هم در سال ۲۰۱۵ قهرمانی جان مک کین، سناتور جمهوری خواه را که در جریان جنگ ویتنام اسیر شده بود، زیر سوال برده بود.

جریان اوکراین گیت، یکی دیگر از موانعی است که اکنون بر سر راه وی قرار گرفته و محبوبیت و مقبولیت نامزد جمهوری‌خواهان را تحت تاثیر قرار داده است. حدود یک سال پیش، افشاگری یک مامور مخفی «سیا» که ظاهرا برای نظارت بر عملکرد اعضای ارشد دولت در کاخ سفید گماشته شده بود، روشن کرد که ترامپ با هدف بی‌اعتبار کردن بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، از اختیارات رییس‌جمهوری و روابط خارجی آمریکا سو استفاده کرده است.

آن طور که متن مکالمه ترامپ با ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین نشان می‌دهد، رییس‌جمهوری آمریکا از همتای اوکراینی خود خواسته پرونده قضایی علیه هلدینگ «بریسما» را که «هانتر بایدن» پسر جو بایدن عضو هیات مدیره آن است، پیش ببرد. هرچند ترامپ این موضوع را رد می‌کند، اما ظاهرا برای تحت فشار قرار دادن کی‌یف، کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را تعلیق کرده و تنها زمانی با پرداخت این کمک‌ها موافقت کرده که زلنسکی به او اطمینان داده دادستان کل اوکراین پرونده بریسما را پیش می‌برد. هلدینگ بریسما به فساد مالی متهم است و به نظر می‌رسد ترامپ تلاش داشته تا از طریق مفسد نشان دادن فرزند بایدن، شخص بایدن را هم بی‌اعتبار کرده و شانس او برای پیروزی در انتخابات را کاهش دهد.

آنچه واضح است آنکه در فاصله کوتاه باقی مانده به برگزاری انتخابات و داغ‌تر شدن رقابت‌ها، وقوع سلسله‌وار جریان‌های تاثیرگذار بر انتخابات باعث شده تا پیش بینی نتایج سخت‌تر شود. در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در نیویورک تایمز به کمتر شدن فاصله میان دو رقیب اشاره شده است. بر اساس این گزارش در شرایطی که ترامپ توانسته جایگاه خود را در میان هوادارانش ازجمله جمعیت روستایی بازسازی کند، بایدن از جایگاه ویژه‌ای در میان شهرنشینان برخوردار شده است. گفته می‌شود فاصله دو نامزد در رقابت‌های ایالتی هم بر خلاف آنچه که پیشتر خبر از برتری بلامنازع بایدن می‌داد، کاهش یافته است. اما بدون شک از جمله مشکلات اساسی که ترامپ با آن روبرو شده عده‌ای از جمهوری‌خواهان هستند که در اعتراض به حضور وی، اعلام کرده‌اند به نامزد رقیب رای خواهند داد.

نگاهی به رفتارهای سیاسی ترامپ این شائبه را در میان عده‌ای ایجاد کرده او قصد دارد در واپسین روزها و فرصت‌های باقی مانده تا برگزاری انتخابات برگ برنده در اختیار خود را که افشاگری بزرگی علیه بایدن خواهد بود، رو کند؛ پیشتر در انتخابات 2016 در حالی که بسیاری از نظرسنجی‌ها خبر از برتری هیلاری کلینتون نسبت به ترامپ می داد، رسوایی او در مساله ایمیل‌های شخصی‌اش در دوران تصدی وزارت امور خارجه این کشور، در نهایت منجر به ورود ترامپ در سال 2016 به کاخ سفید شد.