۰ نفر

۱۵ یار بایدن

۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۵۷
کد خبر: 465225
۱۵ یار بایدن

کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده و «جو بایدن» نامزد نهایی حزب دموکرات و هوادارانش امید زیادی برای پیروزی در انتخابات سوم ماه نوامبر دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، بایدن که سابقه هشت سال حضور در کاخ سفید به‌عنوان معاون «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده و سال‌ها حضور در مجلس سنا را دارد، در آستانه این انتخابات گروهی 15‌نفره را انتخاب کرده تا در صورت پیروزی در انتخابات، روند حدودا دو ماهه انتقال قدرت از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور را در دست بگیرند.

 «پت بوتجیج» یکی از رقبای درون‌حزبی بایدن در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها و شهردار «ساوت بند» در ایالت ایندیانا و «سوزان رایس» مشاور سابق امنیت ملی در دولت اوباما که پیش از این هم نامش در فهرست نامزدهای احتمالی برای معاونت بایدن مطرح شده بود، از جمله افراد شاخصی هستند که در تیم انتقالی بایدن حضور دارند.

 نکته جالب درباره تیم انتقالی بایدن این است که پنج نفر به‌صورت مشترک مدیریت این تیم را بر عهده دارند. «تد کافمن» دوست دیرینه بایدن و سناتور سابق ایالت دلاور، «جفری زینتنس» مشاور ارشد اقتصادی اوباما که مسئولیت راه‌اندازی سیستم بهداشتی مورد نظر رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را بر عهده داشت، «میشله لوخان گریشام» فرماندار ایالت نیومکزیکو که او هم از زنانی بود که نامش در لیست معاونان احتمالی بایدن مطرح شده بود، «سدریک ریچموند» قائم‌مقام بایدن و یکی از رؤسای کمپین انتخاباتی این نامزد حزب دموکرات و در نهایت «آنیتا دان» یکی از مشاوران ارشد کمپین انتخاباتی بایدن، مدیریت این گروه 15‌نفره را بر عهده خواهند داشت.

 علاوه بر پت بوتجیج و سوزان رایس، این هیئت همچنین شامل «ویوک مورتی» ژنرال و جراح سرشناس آمریکایی  است که در کمپین انتخاباتی بایدن درمورد سیاست‌ها و تاکتیک‌های مبارزاتی در زمان شیوع ویروس کرونا توصیه‌هایی به او کرده بود و «سالی یتس» معاون سابق دادستان کل ایالات متحده هم در تیم انتقالی احتمالی حضور خواهند داشت.

انتقال  قدرت   در   دوره   بحرانی

این اقدامات در حالی انجام می‌شود که تیم انتقالی بایدن که قرار است زمینه‌های انتقال دولت را در صورت پیروزی او فراهم کند، احتمالا در یکی از بحرانی‌ترین دوره‌ها این کار را انجام خواهد داد. شیوع ویروس کرونا و تبعات آن از جمله وضعیت نامناسب اقتصادی و نیز تهدیدهای ترامپ و اطرافیانش در این مورد که در صورت شکست در انتخابات، کاخ سفید را به‌سادگی تحویل نخواهند داد، چالش‌های متعددی را پیش‌روی تیم انتقالی بایدن قرار خواهد داد.

«دیوید مارشیک» مدیر  مرکز انتقال ریاست‌جمهوری که با تیم‌های انتقال ریاست‌جمهوری در هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات کار کرده است، می‌گوید: «وضعیتی که امروز در آن قرار داریم، در هیچ دوره‌ای از تاریخ معاصر ایالات متحده سابقه نداشته است. شرایط امروز به‌گونه‌ای است که انگار تمام بحران‌های سال‌های 1918، 1932 و 1968 را یک جا در سال 2020 جمع کرده‌اند. به همین دلیل تلاش جدی برای آماده‌سازی روند انتقال قدرت در صورت پیروزی رویکرد صحیحی است. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه ویژه کرد، این است که انتقال قدرت احتمالی پس از انتخابات نوامبر، نخستین انتقال قدرت مجازی در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شود؛ چرا‌که به دلیل شیوع ویروس کرونا انجام بسیاری از اقدامات و هماهنگی‌ها باید به‌صورت مجازی صورت گیرد».

براساس روندی که در هر انتخابات انجام می‌گیرد، تیم انتقالی بایدن هفته گذشته با اداره خدمات عمومی دولت ترامپ تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند. طبق قانون وجود چنین سندی الزامی است و چگونگی کمک دولت فدرال به تیم بایدن را برای انتخابات و در صورت پیروزی پس از آن را مشخص و رسمی می‌کند.

تد کافمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ما در پس‌زمینه بحران جهانی بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا و چالش‌های اقتصادی آماده انجام انتقال هستیم. در این روند انتقالی هیچ گروه دیگری وجود نخواهد داشت و ما متعهد شده‌ایم که به جو بایدن در چالش‌های فوری پیش‌رو کمک کنیم. رؤسای این گروه، هیئت مشاوران و کارمندان ارشد گروه شامل طیف متنوعی از کارشناسان می‌شوند که متعهد به کمک به یک دولت احتمالی بایدن-هریس هستند تا بحران بهداشت عمومی ناشی از شیوع کرونا را مدیریت کنند و آمریکایی‌هایی که کار خود را از دست داده‌اند، دوباره مشغول به کار شوند».

مشاورانی که کافمن در بیانیه خود به آن اشاره کرده است، شامل فهرست بلند‌بالایی می‌شود که در میان آنها می‌توان به «تونی آلن» رئیس دانشگاه ایالتی دلاور، «جرد برنستاین» مشاور اقتصادی بایدن، «لسلی کالدول» معاون دادستان‌ کل سابق، «مارک گیتنستاین» سفیر سابق آمریکا در رومانی، «سیسیلیا مارتینز» متخصص محیط ‌زیست، «باب مک‌دونالد» وزیر سابق خارجه، «مور مینیون» فعال کهنه‌کار دموکرات، «ترزا رومرو» از رهبران اتحادیه کشاورزان آمریکا، «لونی استفنسن» از گروه برادری بین‌المللی کارکنان صنعت برق، «کتی راسل» رئیس سابق دفتر «جیل بایدن» همسر جو بایدن که مدتی هم باراک اوباما او را به‌عنوان فرستاده ایالات متحده در امور زنان منصوب کرده بود و «فلیسیا وانگ» رئیس مؤسسه روزولت اشاره کرد. مدیریت کارمندان این گروه هم بر عهده «یوهانس آبراهام» از اعضای شناخته‌شده کمیته اجرائی حزب دموکرات است.

«سینتیا هوگان» دستیار دیرینه بایدن و لابی‌گر سابق شرکت «اپل» که در هدایت روند تعیین معاون بایدن نیز نقش داشت از جمله هشت ‌نفری است که اضافه‌شدن هر فردی در گروه بزرگ انتقالی بایدن باید با نظر مثبت او انجام شود. «سسیلیا موونز»، رئیس شورای سیاست داخلی کاخ سفید در دوره ریاست‌جمهوری اوباما هم چهره شاخص دیگری است که در این روند با هوگان همکاری می‌کند.

تجربه  تیم   انتقالی  ترامپ

با نگاهی به تیم انتقالی بایدن به‌راحتی می‌توان دریافت که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیاری از این چهره‌های شاخص راهی دولت بایدن -هریس خواهند شد. کافمن، هوگان و چهره‌های باسابقه‌ای مانند زیتنس، رایس، مورتی و مونوز از جمله افرادی هستند که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات سوم نوامبر می‌توانند در کنار او بمانند و وظیفه تعیین برنامه‌ها و سیاست‌های دولت جدید را بر عهده بگیرند. با اینکه روند انتقال قدرت در ایالات متحده روندی آرام و بدون دردسر است اما چهار سال پیش و پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تیم انتقالی او در ابتدای کار با چالشی جدی مواجه شدند. «کریس کریستی»، فرماندار سابق نیوجرسی که مدیریت این گروه را در دست داشت، یک‌باره از سوی ترامپ برکنار شد و تیم مشاوران تازه‌کار او مدیریت گروه انتقالی را در دست گرفتند.  مارشیک می‌گوید: «با توجه به تجربه زیادی که بایدن در دولت و کنگره آمریکا دارد، چنین چالش‌هایی برای او ایجاد نخواهد شد، مگر آنکه دولت ترامپ در این مسیر کارشکنی کند. انتخاب ریچموند و داون که در کمپین انتخاباتی بایدن حضوری پررنگ دارند اقدامی هوشمندانه است. دیگر افرادی حاضر در این گروه هم رابطه‌ای نزدیک با بایدن دارند. تعداد زیادی از آنها شاهد روند انتقال قدرت در دولت‌های قبلی بودند و از اشتباهات و نواقص آنها می‌توانند درس بگیرند».