با وجود اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و مشاغل سراسر جهان، میزان حواله وجوه توسط برخی از مهاجران کشورهای آمریکای لاتین به زادگاه خود، دوباره در حال افزایش است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ در طول ماه‌های نخست شیوع بیماری کووید-19، به دلیل کاهش چشمگیر ارسال پول توسط مهاجران به خانواده‌ها در کشورهای خود، میزان حواله وجوه در سراسر جهان به صورت قابل توجهی سقوط کرد.

اما در حال حاضر داده‌ها نشان می‌دهد که حواله وجوه در برخی کشورهای آمریکای لاتین، به سرعت در حال بازگشت است.

بر اساس آمار اخیر جمع‌آوری شده توسط مرکز تحقیقات پیو، کشورهایی مانند مکزیک، کلمبیا و گواتمالا، در سال 2020 نسبت به مدت مشابه در 2019، بار دیگر مبالغ بیشتری را ارسال می‌کنند.

گفتنی است که مکزیک در ماه ژوئن شاهد افزایش 9درصدی حواله وجوه بود، در حالی که جمهوری دومنیکن در همین ماه، افزایش 26درصدی را تجربه کرد.

قابل ذکر است که بسیاری از کشورها شاهد کاهش دو رقمی در ارسال وجوه برای ماه‌های آوریل و مه بودند؛ مانند السالوادور که میزان آن در ماه آوریل 40درصد سقوط کرد.

منشا بخش عمده‌ای از حواله وجوه که به این کشورها بازگردانده می‌شود، از ایالات متحده است، جایی که بازگشت به مشاغل، به بزرگترین جمعیت مهاجران جهان اجازه کسب درآمد و ارسال پول به خانه‌های خود را می‌دهد.

حواله وجوه، به میزان قابل توجهی به ورود پول به کشورهای آمریکای لاتین کمک می‌کند. برای مثال، مکزیک بین ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال جاری، حدود 20میلیارد دلار از این طریق به دست آورده است.

با این وجود، در حالی که مکزیک و سایر کشورهای آمریکای لاتین، نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهند، ارسال پول هنوز در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و جهان، پایین‌تر از سطح سال 2019 است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که حتی اگر اقدامات بازگشایی ادامه یابد، میزان ارسال پول در سال جاری به میزان دو رقم کاهش می‌یابد.

در نمودار ارائه شده، مقایسه میزان تغییر در حواله وجوه در کشورهای آمریکای لاتین در سال جاری با سال گذشته را مشاهده می‌کنید؛

حواله وجوه