۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مصاف بایدن و ترامپ بر سر نژادپرستی و خشونت در کمپین ۲۰۲۰/ چه کسی پیروز میدان مبارزه خواهد بود؟

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۰۷
کد خبر: 463599
مصاف بایدن و ترامپ بر سر نژادپرستی و خشونت در کمپین ۲۰۲۰/ چه کسی پیروز میدان مبارزه خواهد بود؟

جو بایدن نامزد دموکرات‌ها و دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه، در لحظات تعیین کننده‌ای برای آغاز نبردی هیجان انگیز در ورود به کاخ سفید با در پیش گرفتن موضوعات حساسی از جمله خشونت‌های مدنی و عدالت نژادی، آماده می‌شوند.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛  به گزارش سی ان ان، در حال حاضر برهه حساسی از تاریخ سیاسی مدرن آمریکا در حال رقم خوردن است؛ رقبای انتخابات ریاست جمهوری 2020 از کنوانسیون‌ها و قراردادهایی صحبت می‌کنند که چشم اندازهای کاملا متفاوتی از آینده ارائه می‌دهد؛ گویی هر کدام در میان مردمی متفاوت با دیدگاه‌هایی متفاوت، هدفی متفاوت از دیگری را دنبال می‌کنند در واقع می‌توان ادعا کرد که این روزها اهمیت به سزایی در نتیجه رقابت‌های انتخاباتی دارد.

بایدن قرار است امروز دوشنبه در پیتزبورگ سخنرانی و یک سوال را مطرح کند: آیا شما در آمریکای ترامپ احساس امنیت دارید؟ رییس جمهوری اما علیرغم عدم رضایت فرماندار ویسکانسین قرار است روز سه شنبه به شهر خشونت زده کنوشا سفر کند. رییس جمهوری در حال ترسیم تصویری نادرست از مردمی است که در تلاش برای ترمیم جایگاه خود در میان رای دهندگان سفیدپوست هستند و مورد خشونت خیابانی قرار گرفته‌اند. بایدن همزمان ترامپ را به تحریک ناآرامی‌ها و تقسیم کشور برای منافع سیاسی متهم کرده است.

پیامدهای حملات ترامپ این است که او در یک انتخاب دوگانه میان حمایت از اجرای نظم و قانون و ایجاد تفاهم یا راهی برای اجرای عدالت در مورد سیاهپوستان قرار گرفته است. استراتژی وی ایجاد یک قرارداد به شدت گمراه کننده جمهوری خواهان است که اجرای «قانون و نظم» را در جنبش‌های خیابانی برای دور کردن توجه از مرگ بیش از 180 هزار آمریکایی بر اثر شیوع کرونا کلید زده است.

مناظره میان بایدن و ترامپ بر سر اعتراضات و مساله نژادپرستی جریانی را می‌گشاید که به ناچار تغییراتی را در روند سیاسی کشور ایجاد خواهد کرد، بر همین اساس هفته گذشته بازیکنان NBA و سایر ورزشکاران برای اصلاح رفتار پلیس با شهروندان از ادامه بازی‌ها امتناع کردند.

با این وجود، در پایان هفته با هفت مرتبه شلیک پلیس به جیکوب بلیک سیاهپوست در کنوشا اوضاع رو به وخامت گذاشت و در اعتراضات مرتبط با آن دو مرد مسافر که از کشوری دیگر به آمریکا سفر کرده بودند به دست نیروهای ضد شورش کشته شدند. این در حالی است که ترامپ مداخله هواداران خود را در پورتلند اوریگان یعنی شهری که یکی از اعضای یک سازمان راستگرا به ضرب گلوله کشته شده، در این اعتراضات تشویق کرده است.

در چنین شرایطی ترامپ تحت فشارهای فزاینده‌ای برای پاسخ به حملات ترامپ قرار گرفته و هواداران خواهان آن هستند که در موضعی علیه حمایت او از اقدامات بی اساس پلیس در مرگ جورج فلوید و اعتراضات پس از آن راهی در پیش بگیرد. در یک اقدام تهاجمی نامزد دموکرات‌ها روز یکشنبه در پیش نمایش سخنرانی خود با صدور بیانیه‌ای ترامپ را متهم به «شعله‌ور کردن آتش خشم، نفرت و تفرقه» در میان مردم این کشور کرد و خواستار محکومیت هر نوع خشونتی از سوی ترامپ شد.

در واقع تحلیل‌گران بر این باورند که یک سخنرانی موثر و اقدام پیشگیرانه از سوی بایدن می‌تواند ترس دموکرات‌ها را از مبارزات سخت قانون و نظم جمهوری‌خواهان از بین برده و نظرسنجی‌ها را به نفع نامزد دموکرات‌ها تغییر دهد. چنین اقدامی فرصتی برای بایدن به حساب می‌آید تا ظرفیت خود را برای همدلی با مردم نشان داده و مسیری را در بحران ایجاد شده از سوی ترامپ که حتی به نظر نمی‌رسد تمایلی به مرتفع کردن آن داشته باشد، بازگشایی خواهد کرد.

در چنین شرایطی تلاش ترامپ برای انتقال مبارزات انتخاباتی به آنچه که وی معتقد است زمینه‌ای مطلوب‌تر فراهم خواهد کرد، با نشانه‌های تازه‌ای همگام شده است که نشان دهنده نوع استفاده وی از قدرت دفتری خود برای جلب آرا در دور دوم انتخابات است. پس از آنکه مدیر اطلاعات ملی اذعان کرد که اقدام به برگزاری جلساتی برای قانون گذاران درباره امنیت انتخاباتی خواهد کرد، دموکرات‌ها نسبت به چنین رویکردی واکنش شدیدی نشان دادند. دکتر استفان هان، رییس اداره دارویی فدرال همچنین افزود: هنگامی که در نشریه فایننشال تایمز مجوز استفاده اضطراری از واکسن کرونا پیش از پایان مراحل آزمایشی فاز 3 مطرح شده بود، این نگرانی ایجاد شد که سیاست در مقابل علم قرار گیرد.

کمپین ترامپ معترضان را تروریست می‌خواند

مبادلات انجام شده میان دو کمپین انتخاباتی بیانگر آن است که چگونه هر یک از نامزدها قصد دارد یک صحنه ملی خارق العاده در روزهای پرتنش پیش رو ایجاد کند و هر کدام از رقبا در کدام یک از موضوعات دست برتر را نسبت به رقیب خود دارند.

ترامپ و اعضای کمپین او به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار بایدن را تحت یک فشار قرار داده‌اند. این در حالی است که نامزد دموکرات‌ها به شدت با اعتراضات «زندگی سیاهان اهمیت دارد» همگام شده و همین باعث شده تا ترامپ این رفتار او را نوعی ابزار تبلیغاتی و تشویق برخی از معترضان در به آتش کشیدن برخی از شهرها بخواند. بایدن اما خشونت را از هر دو سو محکوم کرده و علیرغم تلاش ترامپ و رسانه‌های محافظه کار شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد این خشونت‌ها تنها از سوی گروه‌های چپ افراطی به کار گرفته نشده و سازمان‌های آنارشیست راست افراطی نیز در آن دخیل بوده‌اند.

اما در راستای هیجانات مبارزات انتخاباتی در واپسین ماه‌های ریاست جمهوری ترامپ، چنین امتیازاتی نادیده گرفته می‌شوند. «اشتباه نکنید: اینها تروریست‌های چپ و رای دهندگان به جو بایدن هستند.» این ادعایی است که تیم مورتاگ مدیر ارتباطات تبلیغات انتخاباتی ترامپ در توییت خود مطرح کرد، آن هم درست پس از سخنرانی ترامپ در نیوهمپشایر مبنی بر اینکه «حزب دموکرات امروز پر از نفرت است، معترضان همان دموکرات‌ها هستند، معترضی وجود ندارد، آنها آشوبگر و غارتگر هستند.»

پیشتر زمانی که او در مصاحبه با فاکس نیوز اعلام کرده بود که هر اندازه هرج و مرج و خرابکاری و خشونت بیشتری حاکم باشد، انتخاب واضح‌تری در مقابل دیدگان رای دهندگان قرار می‌گیرد که چه کسی در برقراری نظم و امنیت عمومی عملکرد بهتری خواهد داشت.

این در حالی است که او در پاسخ به سی ان ان درباره کشته شدن دو معترض در کنوشا از اظهارنظر واضحی امتناع و بارها تکرار کرد که «کل وضعیت یک فاجعه بود.» من نمی‌خواهم ببینم کسی جان خود را از دست می‌دهد، همانطور که نمی‌خواهم خشونت‌ها ادامه یابد، همینطور نمی‌خواهم شاهد به آتش کشیدن شهرها باشم، در رابطه با تخریب اقتصادی هم همینطور؛ من همه این موارد را محکوم می‌کنم.

در دیدار مطبوعاتی با NBC مارک میدوز رییس ستاد کاخ سفید ادعای عجیب و غریبی کرد مبنی بر اینکه آمریکای تحت فرمان ترامپ صلح آمیز است و در رابطه با ناآرامی در برخی از ایالت‌ها این فرمانداران هستند که باید پاسخگو باشند؛ ادعای عجیب و نادرستی که به نوعی به مفهوم عدم کنترل رییس جمهوری بر کل کشور است.

آزمون سخت بایدن

چالشی که در روزهای آینده پیش روی جو بایدن قرار دارد، موضع گیری در مساله برقراری عدالت نژادی برای سیاهپوستان، به عنوان پذیرش ناآرامی‌هایی است که ترامپ ادعا می‌کند به نوعی پیش نمایش آینده آمریکا تحت فرمان یک دولت دموکرات خواهد بود. این در حالی است که خشونت‌های کنونی زیر نظر رییس جمهوری کنونی در جریان است و ترامپ و تیمش کمترین پاسخ ممکن را در برابر درخواست معترضان و سیاهپوستان داشته‌اند. به عنوان مثال مارک شورت یکی از مقامات کاخ سفید اعتراض بازیکنان NBA را «پوچ» خواند.

جو بایدن معاون پیشین اوباما به نظر می‌رسد که وظیفه حساس‌تری نسبت به ترامپ که به طور کلی این اعتراضات را عوام فریبی خوانده است، داشته باشد؛ به همین منظور هم بایدن در بیانیه اخیر خود از ترامپ خواسته است تا همه خشونت‌ها را از هر طرف –به خصوص کشته شدن یکی از معترضان در پورتلند- محکوم کند.

در بخشی از سخنرانی آتی بایدن که قرار است امروز دوشنبه انجام دهد، آمده است: «تیراندازی به سوی مردم در خیابان‌های آمریکا به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و من این خشونت‌ها را صریحا محکوم می‌کنم؛ هر نوع خشونتی چه از سوی چپ‌های افراطی و یا راست‌گرایان افراطی به شدت از طرف من محکوم است و من ترامپ را به این چالش دعوت می‌کنم که در اقدامی مشابه هر نوع خشونتی را محکوم کند. امروز خانواده دیگری در آمریکا عزادار از دست دادن یکی از عزیزان خود است و من عمیق‌ترین همدردی‌ها و تسلیت خودم و جیل (همسر بایدن) را به آنها اعلام می‌کنم.»

کمپین بایدن در تلاش است تا با ترسیم تنش‌ها و ناآرامی‌های موجود به عنوان نتیجه اجتناب ناپذیر انتخاب رییس جمهوری که بر تفرقه و جنگ فرهنگی تاکید دارد، مسیر نامزد دموکرات‌ها را به سوی کاخ سفید باز کند.

سدریک ریچموند نماینده لوییزیانا و یکی از روسای ستاد انتخاباتی بایدن در یک نشست مطبوعاتی تاکید کرد:«چه کسی طرفدار عدالت است؟ چه کسی از پلیس قانونی حمایت می‌کند؟ این همان آمریکایی است که ترامپ برای ما باقی گذاشته است.»