۰ نفر

هریس: ترامپ با شکست در شورای امنیت، آمریکا را منزوی کرد

۶ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۰۲
کد خبر: 462891
هریس: ترامپ با شکست در شورای امنیت، آمریکا را منزوی کرد

معاون بایدن نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که ترامپ با شکست در تمدید تحریم علیه ایران در شورای امنیت، واشنگتن را منزوی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «کاملا هریس» گزینه حزب دموکرات برای معاونت ریاست جمهوری در انتخابات پیش روی آمریکا بامداد پنجشنبه در یک کنفرانس آنلاین در پاسخ به پرسشی درباره تبعات خروج واشنگتن از برجام، گفت: بگذارید صریح بگویم، ما [در صورت پیروزی در انتخابات] اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. تمام.

هریس در عین حال از سیاست دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در قبال ایران انتقاد کرد و گفت: دولت ترامپ به تازگی موضوع تحریم تسلیحاتی علیه ایران را به شورای امنیت [سازمان ملل] برد و تنها یک کشور به نفع ما رای داد.

معاون «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات افزود: از نظر من درست است که بگوییم رویکرد «آمریکا اول» تبدیل به «آمریکا تنها» شده است که به نفع ما و متحدانمان نیست.

هریس که با مخاطبان یهودی سخن می‌گفت، درباره سیاست دولت بایدن در قبال رژیم صهیونیستی در صورت پیروزی در انتخابات گفت که به حمایت قاطع از این رژیم ادامه خواهد داد و هرگز کمک‌های امنیتی از این رژیم را به تصمیم‌های سیاسی آن گره نخواهد زد.

بایدن و مشاوران انتخابات او در گفت‌وگوها و سخنرانی‌های متعددی وعده داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، آمریکا را به برجام بازمی‌گردانند و از دور کردن متحدان اروپایی واشنگتن از خود جلوگیری می‌کنند.

 دولت ترامپ پس از پایان دادن به مشارکت خود در برجام، در این ماه بر آن شد تا مانع از پایان یافتن محدودیت تسلیحاتی مندرج در پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شوند. از این رو ابتدا یک قطعنامه ۱۳ صفحه‌ای ارائه دادند که با مخالفت کلی اعضای شورا روبه رو شد، در نتیجه وادار شدند مفاد آن را به کلی حذف و در ۴ بند ارائه دهند که هدف اصلی آن تداوم محدودیت تسلیحاتی فعلی ایران بود.

این قطعنامه هم نتوانست حد نصاب لازم برای تصویب را به دست آورد و نیازی به وتوی چین و روسیه نبود. هرچند این دو کشور متحد ایران به این قطعنامه رای منفی دادند.

با تحمل این شکست، مایک پمپئو در ۳۱ مرداد ماه امسال با سفر به نیویورک و حضور در سازمان ملل متحد، به عنوان بالاترین مقام به اصطلاح دیپلماسی آمریکا، نامه درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه را به رئیس شورای امنیت ارائه داد.

با گذشت حدود یک هفته از آن، در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی اعلام شد با توجه به نظر مخالف اکثریت قریب به اتفاق اعضا با درخواست آمریکا، اقدام دیگری برای آن نمی‌تواند انجام شود و اینگونه آمریکا بار دیگر در عرصه بین‌المللی با شکست دیگری در برابر ایران مواجه شد.