۰ نفر

دوئل سیاسی مرکل و پوتین

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۴:۵۲
کد خبر: 462637
دوئل سیاسی مرکل و پوتین

الکسی ناوالنی، منتقد صریح روس که هفته پیش به «کما» رفت، قربانی «مسمومیتی» شده که به گفته پزشکان آلمانی، او را به فهرست بیمارانی که با خشم کرملین به‌صورت رازآلود می‌میرند، افزوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته «ملیسا ادی» و «اندرو کرامر» در گزارشی که ۲۴ آگوست برای نیویورک تایمز نوشتند، ناوالنی که روز شنبه به بیمارستانی در برلین اعزام شد در بیمارستان «شاریته» در این کشور تحت مراقبت شبانه‌روزی قرار گرفته بود. او اندکی پس از پرواز هواپیمای سیبری به مسکو حالش بد شد و هواپیما بلافاصله در شهر «اومسک» مجبور به فرود شد.

در هر حال، گزارشگران نیویورک تایمز می‌نویسند، مسمومیت وی نشان می‌دهد روسیه کشوری است که در آن قانون جایی ندارد. پزشکان معالج الکسی ناوالنی در بیمارستان شاریته برلین، شواهد مسمومیت او با مشتقات داروی «کولین استراز همر» (Cholinesterase-Hemmer) را تصدیق کرده‌اند. آنها وضعیت سلامتی این منتقد کرملین را بحرانی می‌خوانند اما می‌گویند خطر مرگ متوجه او نیست. این دارو در اصل برای درمان دمانس و آلزایمر و تحریک سیستم اعصاب تجویز می‌شود و عوارضی جانبی چون حبس ادرار، اختلال در تنفس و گوارش و کارکرد قلب ایجاد می‌کند. بیمارستان شاریته البته جزئیات این آزمایش‌ها را اعلام نکرده است.  تیم پزشکی روس که اولین بار ناوالنی را در شهر اومسک در سیبری تحت معالجه قرار داد، پنهان‌کردن علت بیماری ناوالنی به دستور مسکو را تکذیب کردند. آنها از سوی نزدیکان و خانواده ناوالنی متهم هستند که او را عمدا چند روز در بیمارستان نگه داشته‌اند تا با دفع آثار سم از بدن، اثبات مسمومیت ناممکن شود. الکساندر موراچوفسکی، پزشک ارشد این بیمارستان گفت: «ما اصلا تحت هیچ فشاری از بیرون نبودیم، بلکه با تلاش فراوان توانستیم جان بیمار را نجات دهیم». پزشکان روسی ابتدا می‌گفتند به دلیل شرایط نامساعد ناوالنی، انتقال او به آلمان ممکن نیست اما سرانجام با چند روز تاخیر موافقت خود را با این امر اعلام کردند. ناوالنی با یک آمبولانس هوایی به برلین منتقل شد. «ادی-کرامر» در گزارش خود نوشتند، وزارت بهداشت روسیه با صدور بیانیه‌ای یافته‌های پزشکان آلمانی را به چالش کشید و گفت علائم ناوالنی با مهارکننده‌های «کولین استراز» منطبق نیست. اما پس از اعلام آلمان، پزشکی در بیمارستان سیبری که ابتدا ناوالنی در آن بستری شده بود، گفت که به بیمار داروهایی برای دفع سم داده شده است. یک خبرگزاری دولتی روس با عنوان «RIA» که یک گروه حامی کرملین شناخته می‌شود در بیانیه‌ای از فرصت استفاده کرد و گریزی به جنگ جهانی دوم زد. این گروه که «روسیه قوی» (Strong Russia) نام دارد، از دولت آلمان به‌خاطر درمان ناوالنی انتقاد کرد و گفت چگونه است که ناوالنی را درمان می‌کنید؛ اما به کهنسالان روسی که هنگام حمله نازی‌ها به شوروی همچون کودک رنج می‌کشیدند کمکی ارائه نکردید؟

گزارشگران نیویورک تایمز به بخش دیگری از بیانیه این گروه اشاره کرده و افزودند:«البته، ما امیدواریم ناوالنی هم مانند بیماران دیگر مداوا شود اما آیا برلین آمبولانس هوایی برای بازداشتی سابق در اردوگاه کار اجباری فرستاد؟» ظهر دوشنبه ۳ شهریورماه، سخنگوی صدراعظم آلمان هم به نشانه‌های یک «حمله سمی» در معاینات ناوالنی اشاره کرده بود. اشتفان زایبرت گفت: «به همین دلیل محافظت ویژه از ناوالنی ضروری است.» چنین بود که پلیس جنایی آلمان اعلام کرد که مسوولیت حفاظت امنیتیِ تمام وقت از این منتقد ۴۴ ساله پوتین در بیمارستان شاریته را بر عهده دارد. زایبرت در عین حال توضیح داد که از سوی صدراعظم آلمان «دعوت رسمی» برای معالجه در آلمان صورت نگرفته؛ بلکه خانم مرکل صرفا به دلایل انسان‌دوستانه و به درخواست خانواده ناوالنی برای درمان در این کشور پاسخ داده است. ناوالنی از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است و بنیاد او در سال‌های گذشته، بارها فساد مالی و زندگی مجلل و پر ریخت‌وپاش نخبگان دولتی را افشا کرده است. او حزب «روسیه متحد» متعلق به پوتین را «حزب حقه‌بازها و دزدها» می‌نامد. او اخیرا در تلاش برای جلوگیری از پیروزی نامزدهای طرفدار دولت در انتخابات محلی ماه سپتامبر، یک تور انتخاباتی در روسیه به راه انداخته بود. خود ناوالنی به دلیل سابقه محکومیت در یک پرونده اختلاس، حق کاندیداتوری در انتخابات روسیه را ندارد. در هر حال، پزشکان آلمانی اعلام کردند که انتظار دارند ناوالنی زنده بماند اما تاثیرات این حمله سمی احتمالا تا سال‌ها با او خواهد بود. «ادی- کرامر» در بخش دیگری از گزارش خود افزودند که ناوالنی بارها مورد حمله فیزیکی هم قرار گرفته که در یکی از این حملات از ناحیه یک چشم به شدت آسیب دید. اگرچه آلمان روابط اقتصادی و فرهنگی قدرتمندی با روسیه دارد، اما این باعث نشده که آلمان‌ها از سیاست‌های پوتین انتقاد نکنند.