۰ نفر

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد؛

محدودیت صدور روادید برای 14مقام ایرانی

۳۱ مرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۲۶
کد خبر: 461490
محدودیت صدور روادید برای 14مقام ایرانی

آمریکا از محدودیت صدور روادید برای 14مقام ایران خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه از محدودیت صدور روادید برای 14 مقام ایرانی به دلیل ادعایی نقض حقوق بشر خبر داد.

در بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا آمده است که محدودیت صدور ویزا شامل 13 مقام ایرانی می‌شود که به ادعای آمریکا در ترور برنامه ریزی شده در سوئیس در سال 1990 دست داشته‌اند.

آمریکا همچنین «حجت‌الله خدایی سوری» رئیس سابق زندان اوین را به لیست کسانی که با محدودیت صدور روادید آمریکا مواجه خواهند شد، اضافه کرده است.

آمریکا که حدود دو سال و نیم پیش از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد به زعم خود گمان می‌کرد که با پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، ایران را مجبور خواهد کرد تا به پای میز مذاکره آمده و با شرایط دلخواه آمریکا، توافق جدیدی را بپذیرد.

پس از گذشته حدود دو سال و نیم آمریکا به هیچ یک از اهداف خود علیه ایران دست نیافته و با نزدیک شدن به 27 مهرماه که زمان پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه تهران است به تکاپو افتاده است تا این تحریم‌ها را تمدید کند.

آمریکا هفته پیش قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرد که طی آن خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده بود اما این قطعنامه به یکی از رسوایی‌های آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تبدیل شد و به جز جمهور دومینیکن، هیچ کشور دیگری با آمریکا در این قطعنامه همراه نشد.

واشنگتن پس از انزوا در شورای امنیت، روز گذشته (پنجشنبه ۲۱ اوت/۳۰ مرداد) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.