۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه چین:

آمریکا حق ندارد خواستار بازگشت تحریم‌های ایران شود

۳۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۳۰
کد خبر: 461452
آمریکا حق ندارد خواستار بازگشت تحریم‌های ایران شود

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به عهدشکنی آمریکا در برجام اعلام کرد این کشور حق ندارد خواستار فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چین اعلام کرد آمریکا حق ندارد خواستار بازگشت تحریم‌های ایران شود، زیرا این واشنگتن بود که «وعده‌های خود را نقض کرد».

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، به خبرنگاران گفت آمریکا حق ندارد خواستار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران شود زیرا واشنگتن دو سال پیش به طور یک‌جانبه توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران، موسوم به برجام را کنار گذاشت.

او افزود: «اعضای برجام و اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت سازمان ملل معتقدند درخواست آمریکا برای فعال شدن سریع مکانسیم ماشه هیچ دلیل قانونی ندارد.»

پیش از این هم نماینده چین در سازمان ملل تاکید کرد اقدام آمریکا برای برگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی با استفاده از مکانیسم ماشه یک نمایش سیاسی است که واشنگتن به راه انداخته است.

شب گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در نامه به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواستار فعال‌سازی مکانیسم ماشه مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شد. او که کشورش از برجام خارج شده است و بنا بر اعلام متحدان غربی خود حقی در اقدام علیه ایران در این خصوص ندارد، مدعی شد به دلیل نقض توافق‌نامه هسته‌ای تهران، باید تمامی تحریم‌های پیشین علیه تهران فعال شود.

روند فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگشت خودکار تحریم‌های ایران ۳۰ روز زمان خواهد برد.