۰ نفر

در پی شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل

چین: آمریکا باید به تحریم‌های یکجانبه پایان دهد

۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۳۳
کد خبر: 460558
چین: آمریکا باید به تحریم‌های یکجانبه پایان دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت که آمریکا باید به تحریم‌های یکجانبه پایان داده و به مسیر صحیح احترام به توافق هسته‌ای ایران بازگردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، چین روز دوشنبه از پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای برگزاری نشستی با هدف جلوگیری از بروز درگیری به دلیل تهدید آمریکا برای فعال کردن سازوکار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران،‌ استقبال کرد.

آمریکا روز جمعه با شکست سنگینی در شورای امنیت سازمان ملل مواجه شد و نتوانست اعضای شورای امنیت را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با خود همراه کند.

روسیه و چین با این قطعنامه آمریکا ابراز مخالفت کرده و 11 کشور نیز به آن رای ممتنع دادند و تنها جمهوری دومینیکن با آمریکا در این قطعنامه ضد ایرانی همراهی کرد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «شکست قطعنامه آمریکا بار دیگر نشان داد که یکجانبه‌ گرایی هیچ حمایت مردمی با خود ندارد و رفتارهای هژمونیک با موفقیت همراه نخواهد شد.»

ژائو تاکید کرد: «آمریکا باید به تحریم‌های یکجانبه‌ پایان داده و رویکردی منطقی اتخاذ کند و به مسیر صحیح احترام به توافقنامه ایران و تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل بازگردد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «در خصوص پیشنهاد روسیه برای برگزاری نشست تلکنفرانسی درباره موضوع هسته‌ای ایران، چین استقبال و تقدیر خود را از آن ابراز می‌دارد.»

وی ادامه داد: «ما همچنان تمایل داریم که به حفظ ارتباطات وهمکاری تنگاتنگ با تمامی گروه‌های مربوط ادامه دهیم تا به طور مشترک راه‌حل سیاسی را برای موضوع هسته‌ای ایران به پیش ببریم.»

کاخ کرملین روسیه روز جمعه در بیانیه‌ای از خواسته پوتین برای برگزاری یک نشست آنلاین با حضور پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان و ایران خبر داد.

پوتین در بیانیه خود تصریح کرد: «بحث درباره موضوع ایران در شورای امنیت سازمان ملل بسیار پرتنش شده است. تنش‌ها همچنان رو به افزایش است. اتهامات بی‌اساسی علیه ایران مطرح می‌شود. پیش‌نویس قطعنامه‌ها با هدف از بین بردن مصوبات متفق‌القول پیشین شورای امنیت تهیه می‌شوند».

پوتین در ادامه ضمن حمایت از برجام تأکید کرد: «روسیه کاملاً به توافقنامه هسته‌ای ایران پایبند است. حصول این توافق در سال ۲۰۱۵ میلادی، یک دستاورد بزرگ سیاسی و دیپلماتیک بوده و امکان جلوگیری از درگیری‌های مسلحانه را فراهم آورده و نظام منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را نیز تقویت می‌کند.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین با معرفی مجدد مفهوم امنیت جمعی ۲۰۱۹ خود برای منطقه خلیج‌فارس که به منظور تنش‌زدایی در منطقه گفت: «ما شدیداً معتقدیم که اگر با مسئولیت‌پذیری مناسب به مواضع یکدیگر توجه کرده و با احترام و به صورت جمعی عمل کنیم، می توان بر این مشکلات فائق آمد.»