۰ نفر

«بایدن» با «هریس» به نبرد ترامپ می‌رود

۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۵:۲۹
کد خبر: 459509
«بایدن» با «هریس» به نبرد ترامپ می‌رود

«کاملا هریس»، صیاد آرای زنان و رنگین‌پوستان و عامل فتح احتمالی کلیدی‌ترین ایالت امریکا، معاون اول کاندیدای دموکرات شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، جست‌وجوی طولانی جو بایدن برای انتخاب معاونش برای شرکت در انتخابات 2020 ریاست جمهوری امریکا سرانجام روز گذشته ثمر داد و وی «کاملا هریس» را به این سمت برگزید.

هریس سناتوری از ایالت کالیفرنیا و زنی با ریشه‌های هندی- جاماییکایی است که در هفته‌های اخیر نیز چهره فعالی داشت و از پلیس امریکا خواسته بود در برخورد با تظاهرات گسترده افراد معترض به تبعیض ‌نژادی روش‌های ملایم‌تری را در پیش بگیرند. به گزارش «سی‌ان‌ان»، بایدن که خودش هشت سال معاون باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا بود، در زمان معرفی هریس با رجوع به فرهنگ و اصطلاحات ورزشی وی را «بهترین انتخاب خود در نقل و انتقال‌های تابستانی» نامید. اکنون هریس باید در کنار بایدن با زوج دونالد ترامپ و معاونش مایک پنس بستیزد تا در اواسط آبان‌ماه مشخص شود کدام‌یک هدایتگران کاخ سفید طی چهار سال بعدی خواهند بود. پیش از هریس فقط دو زن به‌عنوان معاونان کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا وارد این کورس شده و البته هر دو شکست خورده بودند. این زنان جرالدین فرارو دستیار والتر ماندیل دموکرات در سال 1984 و سارا پیلین معاون منتخب جمهوریخواهان در انتخابات 2008 بودند. با این حال هریس اولین زن رنگین‌پوست انتخاب شده برای این سمت است و هر دو فرد قبلی سفیدپوست بودند.

توئیت‌های پر از تمجید بایدن

توئیت‌های روز چهارشنبه بایدن در مورد دلایل انتخاب هریس سرشار از تمجیدهایی است که وی سزاوار شریک تازه‌اش می‌داند. بایدن آورده است: «هریس یک جنگاور تمام‌عیار و از بهترین خدمتگزاران کشور است. او موقعی‌که دادستان کل کالیفرنیا بود، بسیار اصولگرایانه کار می‌کرد و هرگز نمی‌گذاشت در منطقه تحت اداره‌اش به زنان و کودکان ظلم شود. به همین سبب احساس افتخار می‌کنم که معاون اولم آدمی در حد هریس باشد.» هریس هم بیکار ننشست و در توئیت‌هایی به نوبه خود بایدن را ستود و آورد: «بایدن بهتر از هر کسی می‌تواند وحدت را به ‌کشور متفرق شده امریکا بازگرداند.»

دشمن دیروز، شریک امروز

به‌ گزارش سایت شبکه خبری «بی بی‌سی»، بایدن از ماه مارس 2020 (اسفند 1398) گفته بود که احتمالاً یک زن را به‌عنوان معاون اول خود برخواهد گزید و زمانی رویکرد او به یک سیاهپوست برای این مهم وسیع‌تر و ضروری‌تر شد که ماجرای قتل بی‌رحمانه جورج فلوید سیاهپوست به‌دست پلیس مینیاپولیس یک جنبش سراسری در حمایت از سیاهان را در امریکا راه‌اندازی کرد. هریس 55 ساله در ابتدای انتخابات درون حزبی امسال امریکا از نماینده‌های دموکرات‌ها و در پی کسب آرای لازم بود اما بسیار زود حس کرد که حریف بایدن یا برنی سندرز (که او هم کنار کشید) نمی‌شود و در نتیجه از آن کورس انصراف داد.

جالب‌تر اینکه در آن هفته‌های کم شمار هریس بارها بایدن را به سبب تمایل به قوانینی که ناقض حقوق سیاهان است، شماتت کرده بود اما با روال کنونی و فعالیت‌اش به‌عنوان «دست‌راست» بایدن می‌تواند در انتخابات آبان ماه امریکا، خیل عظیمی از آرای سیاهان را برای کاندیدای حزب دموکرات به ارمغان آورد.

مهاجرزاده‌ای که به هاروارد رفت

کاملا هریس زاده شهر اوکلند در ایالت کالیفرنیای امریکا است و هم پدر و هم مادرش از مهاجران بوده‌اند. پدر او یک جاماییکایی است و مادرش زنی که در هند چشم به‌جهان گشوده است. کاملا در جوانی به دانشگاه معروف هاروارد رفت و امروز می‌گوید هر یک از راه‌های تحصیلی و سیاسی که طی بیش از پنج دهه طی کرده اسباب رضایت اوست و سبب شد وی انسان کاملتری شود. وی به واشینگتن پست گفته است: «این که سفید هستید یا سیاه اهمیتی ندارد و مهم‌تر از هر چیزی انسان بودن و داشتن وجدانی آسوده است.» با این حال به‌نظر می‌رسد مسائل لجستیکی و نگرش‌های انتخاباتی سهم اول را در گزینش هریس توسط بایدن داشته است، زیرا او نه فقط تأمین‌کننده قسمت اعظم آرای سیاهپوستان برای بایدن سفیدپوست خواهد بود، بلکه با فتح احتمالی آرای الکترال ایالت کالیفرنیا که شمارشان به 55 می‌رسد، یک سنگ بنای قوی را برای پیروزی احتمالی بایدن ایجاد خواهد کرد.

صدفی پر از کرم؟!

زندگی سیاسی - اجتماعی هریس با انواع «اولین»‌ها پیوند خورده است. او سال 2011 اولین فرد سیاهپوستی شد که پست حساس و خطیر دادستان کل ایالت کالیفرنیا را احراز کرد و از آنجا که این منطقه پرجمعیت‌ترین ایالت امریکا است، می‌توان به اهمیت این انتخاب پی برد. او امروز متهم به این است که چرا در اواخر سال 2019 و اوایل 2020 حضوری غیر‌دقیق و فاقد اهداف مشخص در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها داشته اما در عین حال گزینش او توسط بایدن نشان می‌دهد خود دموکرات‌ها چه نگاه ویژه و توأم با تحسینی به این زن دارند ولی این نیز قابل پیش‌بینی و فهم است که ترامپ سرکرده لجوج حزب جمهوریخواه و مالک فعلی کاخ سفید با کلماتی آتشین به توصیف هریس بپردازد. ترامپ روز چهارشنبه به خبرنگاران در شهر نیویورک گفت: «این خانم هریس آدمی است که کیلو کیلو‌(!) دروغ گفته است. فراموش نکنید که شرکت او در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها حضوری فاجعه‌بار بود و پس از آن همه ادعاهای بزرگ در پنج ایالت اول بیشتر از دو درصد آرا را کسب نکرد. از همه بدتر و عجیب‌تر شخص بایدن و روش‌های انتخابات و متدهای کاری او است زیرا او فردی را به‌عنوان نزدیک‌ترین دستیارش برگزیده که در جریان انتخابات اولیه حزب‌شان هرچه به دهان و ذهنش رسید، در انتقاد از بایدن گفت و رفتار منحوسانه‌ای با وی داشت. شما چطور می‌توانید رسوا‌کننده‌تان را به‌عنوان معاونت‌تان انتخاب کنید و این گزینش نشان می‌دهد بایدن یک صدف توخالی است که درون آن کرم‌های رادیکال حزب دموکرات خانه کرده‌اند و به‌نام وی هر کاری را که می‌خواهند انجام می‌دهند.»

اما بر خلاف او باراک اوباما در توئیتی نوشت: «هریس را مدتها است می‌شناسم. او فرد مناسبی برای این پست است.» هیلاری کلینتون هم وی را رهبری فوق العاده خواند. سوزان رایس هم که خود از گزینه‌هایی بود که در هفته های اخیر بسیاری معتقد بودند، بایدن او را انتخاب خواهد کرد، زوج هریس- بایدن را برگ برنده دموکرات ها در انتخابات 2020 نامید. الیزابت وارن دیگر کاندیدای معاونت بایدن هم تلاش‌های هریس در جهت مبارزه برای عدالت اجتماعی را ستود و گفت همراهی او با بایدن در این زمینه‌ها رضایت بخش است.مری ترامپ برادرزاده رئیس جمهوری امریکا هم از بایدن بابت این انتخاب تشکر کرد و نوشت: کشورمان را پس خواهیم گرفت. به جز سیاستمداران، بازیگران هالیوود هم از انتخاب بایدن ابراز رضایت کردند. از بین آنها می توان به راب راینر، جان لجند، میا فارو، ووپی گولدبرگ و سباستین روشه اشاره کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، چند نهاد حامی حقوق بشر نیز که مقر اصلی‌شان در امریکا است، دیروز گفتند هریس حتی می‌تواند پلی بین عبور یک امریکای عصیان‌زده از نسل فعلی رهبران نژادپرست خود به زمانه‌ای باشد که احترام رنگین‌پوستان در آن بیشتر مراعات خواهد شد، ولی آینده دور هرچه باشد، دستاوردها و مهارت‌های هریس در زمان حاضر است که دلیل اصلی انتخاب او بوده است.

نگاه هریس به سال‌های بعدی و پست اول

با این حال در گمانه‌زنی‌های متخصصان امور سیاسی در امریکا انتخاب «کاملا هریس» به عنوان شریک اول بایدن در انتخابات پیش‌رو می‌تواند تبعاتی بسیار طولانی‌تر از چهار سال پیش‌رو داشته باشد. بایدن در 78 سالگی می‌تواند پیرترین رئیس جمهوری منتخب امریکا در صورت غلبه بر ترامپ شناخته شود اما سران حزب دموکرات امیدوارند در سیما و اقدامات هریس فردی را یافته باشند که پس از غروب بایدن جای او را در پست اول کاخ سفید بگیرد و در آن صورت به اولین رئیس جمهوری زن در تاریخ امریکا تبدیل شود. چیزی که هیلاری کلینتون هم چهار سال پیش در انتخابات امریکا تا یک قدمی آن پیش رفت اما مغلوب سیاستگذاری‌های کهنه خودش و حملات بنیان‌برافکن تاجر تندروی نیویورکی (ترامپ) به کل بنیادهای حزبی و روش‌های انتخاباتی در امریکا شد که در زبان و نگرش ترامپ جز سرشکستگی برای امریکا چیزی را دربر نداشته است.

پل عبور به سمت آینده‌ای آرامتر

انجمن‌های مختلـــــف حامـــــــــی سیاهپوستان در امریکا دیروز انتخاب هریس را به‌عنوان معاون اول بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 امریکا ستودند و یکی از آنها که سازمانی موسوم به Black Pac بود در اطلاعیه‌ای هریس را زنی مبارز و آرمانخواه توصیف کرد که از ارزش مبارزات ماه‌های اخیر امریکایی‌ها برای احیای حقوق سیاهان به‌خوبی مطلع است و در تضاد با ترامپ نژادپرست این امر را در کاخ سفید نهادینه خواهد کرد.