۰ نفر

در پی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران

آمریکا اصلاحاتی در قطعنامه علیه ایران اعمال کرد

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۱۳
کد خبر: 459230
آمریکا اصلاحاتی در قطعنامه علیه ایران اعمال کرد

واشنگتن اصلاحاتی را در پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال کرده و از اعضای شورای امنیت خواسته تا روز چهارشنبه نظر خود درباره این پیش‌نویس را ارائه دهند.

به گزارش رویترز در سازمان ملل، واشنگتن در پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی علیه ایران اصلاحاتی انجام داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، آمریکا در این پیش‌نویس، به زبان ساده از اعضای خواسته تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تا زمانی که شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد تمدید کنند.

آمریکا از اعضای شورای امنیت خواسته تا ساعت 10 صبح چهارشنبه نظر خود را درباره این پیش‌نویس قطعنامه ارائه دهند.

نشریه فارن‌پالیسی سه روز پیش جزئیاتی را درباره قطعنامه پیشین آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران فاش کرده بود. 

پیش‌نویس قطعنامه قبلی آمریکا علاوه تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، به دنبال تحمیل مجازات‌هایی مانند مصادره دارایی‌ها و منع سفر برای افراد و نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

در حالی که قرار بود دیروز (سه‌شنبه) درباره این پیش‌نویس در شورای امنیت سازمان ملل رای‌گیری شود اما «کیلی کرفت» نماینده آمریکا در سازمان ملل خبر داد که رای‌گیری درباره پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک هفته به تعویق افتاده است. 

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر (27 مهر) سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است.

دولت ترامپ گفته در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

با این حال کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.