۰ نفر

سهم دلار در تجارت روسیه و چین به کمتر از 50 درصد رسید

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۹
کد خبر: 458716
سهم دلار در تجارت روسیه و چین به کمتر از 50 درصد رسید

داده‌های بانک مرکزی روسیه و اداره گمرک فدرال نشان داد که سهم دلار در تبادلات بین چین و روسیه به پایین‌ترین سطح تاریخ خود، یعنی ۴۶ درصد، رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، داده‌های بانک مرکزی روسیه و اداره گمرک فدرال نشان داد که سهم دلار در تبادلات بین چین و روسیه به پایین‌ترین سطح تاریخ خود، یعنی ۴۶ درصد، رسیده است.

ارزش دلار اخیراً در برابر ارزهای دیگر جهان پایین آمده و تنها در ماه جولای ۵ درصد سقوط کرده است. این بزرگترین افت در ۱۰ سال اخیر است.

این سقوط باعث شده است تا اقتصاددانان در سراسر جهان را به ارزیابی مجدد نقش دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی واداشته است و چندین کشور در مبادلات دو جانبه خود ارزهای ملی را جایگزین کرده‌اند.

دیمیتری زیمس، دانشمند روسی-آمریکایی علوم سیاسی، می‌گوید: داده‌های تجارت چین و روسیه باعث شده تا متخصصان به این نتیجه برسند که این دو شریک تجاری حالا در حال اتحاد بانکی یا مالی هستند.

در ۳ ماهه اول ۲۰۲۰ کمتر از ۵۰ درصد تبادلات بین چین و آمریکا به دلار بوده است، در حالی که ۳۰ درصد دیگر آن با یورو انجام شده و ۲۴ درصد باقیمانده با ارزهای ملی دو کشور صورت گرفته است.

در نیمه اول امسال تجارت غیر دلاری بین دو کشور به ۴۹.۱۵ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ بیش از ۹۰ درصد تراکنش‌های بین دو کشور به دلار انجام می‌شد.