۰ نفر

سید حسن نصرالله: باید هر کس مسئول است محاکمه شود

۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۱۸
کد خبر: 458217
سید حسن نصرالله: باید هر کس مسئول است محاکمه شود

سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی لبنان اظهار داشت که حادثه انفجار بیروت، «فاجعه انسانی بزرگی است» و این حزب آماده کمک به دولت برای برون‌رفت از این بحران و فاجعه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان عصر جمعه (۱۷ مرداد) در خصوص تحولات منطقه و تحولات این کشور بعد از انفجار بندر بیروت از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد.

قرار بود سخنرانی سید حسن نصرالله چهارشنبه این هفته انجام شود که به دلیل وقوع انفجار در بندر بیروت و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از شهروندان لبنانی به جمعه موکول شد. تاکنون بر اثر این انفجار، بیش از ۱۵۰ نفر جان خود را از دست داده و پنج هزار نفر دچار مصدومیت شدند و ده‌ها نفر نیز همچنان مفقود هستند.

بر اساس این گزارش، سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود اظهار داشت که قرار بود در سخنرانی روز چهارشنبه در مورد تحولات لبنان از اوضاع اقتصادی تا بحران سوخت در لبنان سخنرانی کند ولی به دلیل انفجار لغو شد و سخنرانی امروز مختص حادثه انفجار بندر بیروت خواهد بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان این حادثه را به بازماندگان و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و برای زخمی‌های حادثه طلب شفای عاجل کرد و ابراز امیدواری کرد که هرچه روزدتر با همکاری همه، بتوان پیامدهای این حادثه را که در تاریخ معاصر لبنان بی‌سابقه بوده، پشت سر گذاشت.

او گفت: «در برابر این گونه حوادث استثنائی در تاریخ لبنان نیاز به تعامل استثنائی در سطوح روانی، سیاسی و رسانه‌ای وجود دارد». سید حسن نصرالله گفت که آنچه بعد از این حادثه جلب توجه کرد همبستگی و همکاری جمعی از فراخوان برای جمع کردن کمک و .. تا پیام‌های همدردی و همبستگی به رغم همه بحران‌های لبنان بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که این حزب و همه نیروها و کادر و تجهیزات آن در اختیار دولت است تا این بحران را پشت سر بگذارد. وی اظهار داشت که حزب‌الله آماده است در قضیه اسکان و پناه دادن به خانواده‌های بی‌پناه و تهیه مسکن جایگزین برای آن‌ها مشارکت و همکاری کند.

وی افزود: «بر طرح اسکان تأکید می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که هر خانواده‌ای که مسکن خود را از دست داده یا نیازمند ترمیم است یا فعلا به سرپناهی موقت نیاز دارد، ما آماده کمک به این خانواده‌ها هستیم. خوب نیست [برای ما] که خانواده‌ای در خیابان باشد یا اینکه احساس کند باری بر دوش کسی یا نزدیکانش شده است».

سید حسن نصرالله با بیان اینکه فاجعه انفجار بیروت، فاجعه بسیار بزرگ و خطرناکی است و نتایج و پیامدهای اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی برای لبنان خواهد داشت.

او از تلاش برخی گروه‌ها و جریان‌ها در داخل و خارج لبنان برای تخریب حزب‌الله و متهم کردن این حزب به دست داشتن در این انفجار انتقاد کرد و گفت که از همان ساعات اول وقوع انفجار نیروهای سیاسی و رسانه‌ها شروع کردند و گفتند که این انفجار مربوط به انبار موشک‌های حزب‌الله است.

سید حسن نصرالله ادامه داد: «این که برخی می‌گویند انفجار بیروت ناشی از مخارن و انبارهای موشکی حزب‌الله است، در حق ما بسیار ظلم می‌کنند. ما قاطعانه و با جدیت وجود هرگونه موشک یا مواد [منفجره] متعلق به ما در بندر بیروت چه در گشذته و چه در حال حاضر را تکذیب می‌کنیم».

وی ادعای برخی از رسانه‌ها و جریان‌ها مبنی بر اینکه حزب‌الله بندر بیروت را مدیریت می‌کرد شدیداً رد کرد و گفت که ما همواره بر این موضع خودمان مبنی بر اینکه در این انفجار دخالتی نداشتیم، تأکید خواهیم کرد.

سید حسن نصرالله اظهار داشت که موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای شتابزده در مورد این حادثه و فاجعه مبتنی بر انحراف واقعیت‌ها بوده و بر اساس این قاعده که «دروغ بگو، تا همه باور کنند» است.

وی اظهار داشت که برخی به دنبال بهره‌برداری سیاسی از حادثه انفجار هستند ولی حزب‌الله مصر است که این شرایط و لحظات، زمان مناسبی برای حسابات سیاسی و حزبی نیست. سید حسن نصرالله از مردم لبنان خواست رسانه‌هایی را که اقدام به تحریم و تشویق و سوق دادن به جنگ داخلی در لبنان کرده‌اند، محاکمه کنند.

وی در پاسخ به یاوه‌گویی‌های رسانه‌های مخالف و اتهام‌زنی‌ها علیه حزب‌الله نیز گفت: «فعلا وقت تسکین درد  است [نه نمک بر زخم پاشیدن]. ما در آینده پاسخ این‌ها را خواهیم داد و اثبات خواهیم کرد که چه کسی در وهم و خیال زندگی می‌کند».

دبیرکل حزب‌الله لبنان خواستار انجام تحقیقات شفاف  در حادثه پیش آمده و محاکمه کسانی شد که در مسئولیت خود کوتاهی کرده است. وی با بیان اینکه امکان مشارکت دادن ارتش در انجام تحقیقات وجود دارد، اظهار داشت که همه حتی ارتش و پارلمان نیز در برابر محاکمه عاملان مسئولیت دارند.

او گفت: «حادثه انفجار بندر بیروت، فاجعه‌ای نیست که در باره آن دست به سیاسی‌کاری و فرقه‌گرایی زد و اظهارات مبتنی بر وهم و خیال بر زبان آورد. باید حقیقت برملا شود بدون اینکه در این ارتباط از کسی یا گروهی حمایت شود. در غیر این صورت، ما با بحرانی به نام بحران نظام و حتی بحران موجودیتی مواجه خواهیم شد».

سید حسن نصرالله از دولت لبنان به نخست‌وزیری «حسان دیاب» خواست با جدیت تمام و قاطعانه با طبقه سیاسی تعامل کند.