۰ نفر

مبادلات ارزی ایران و عراق دچار مشکلاتی شده است

تجارت پرسود ریال و دلار در سلیمانیه

۱۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱
کد خبر: 457967
تجارت پرسود ریال و دلار در سلیمانیه

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی وضعیت بازار ارز همسایه غربی ایران پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، تجارت ارز و معامله دلار و ریال ایران در منطقه عراق کردستان یک تجارت بزرگ بوده است. با این حال با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها، مبادلات ارزی بین دو کشور دچار مشکلاتی شده است. خبرگزاری فرانسه با این مقدمه راجع به بازار ارز سلیمانیه می نویسد: به دنبال کاهش ارزش ریال، بسیاری از عراقی ها نسبت به خرید آن اقدام کردند و تجارت ریال و دلار به عنوان یک گزینه مطلوب در شرایط مالی بحرانی کنونی مورد استقبال آن ها قرار گرفت. 

عراق اکنون با یکی از سخت ترین بحران های اقتصادی معاصر خود مواجه شده و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، درآمدهای دولت را شدیدا کاهش داده است. انتظار می رود در نتیجه این وضعیت، دولت عراق سیاست های ریاضتی را تشدید کند.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از یک معامله گر عراقی می افزاید: از زمان شیوع کرونا و بحران اقتصادی پس از آن، بسیاری از کسانی که نتوانستند به کار خود برگردند اقدام به خرید ریال ایران کردند. 

با توجه به ثبات نسبی نرخ برابری دینار عراق در برابر دلار آمریکا، معامله گران عراقی با معامله ریال امیدوارند تا بتوانند از نوسانات نرخ ارز سود خوبی کسب کنند. با توجه به وجود دو شهر مقدس کربلا و نجف در جنوب عراق که برای شیعیان مقدس است، هر ساله میلیون ها شیعه که عمدتا ایرانی هستند روانه عراق می شوند و با خود برای تجارت و خرید، ریال می آورند. طی سال های اخیر این بازدیدکنندگان حدود پنج میلیارد دلار به عراق آوردند که با توجه به نقش بالای گردشگری مذهبی از درآمدهای توریستی عراق، برای این کشور حیاتی است. این حجم گردشگر مذهبی همچنین باعث ایجاد صدها هزار شغل در عراق شده و طبق داده های رسمی، ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی عراق از این محل ایجاد شده است. 

با این حال تحریم های آمریکا پس از خروج از برجام و دشواری های اقتصادی ایجادشده ناشی از آن، باعث کاهش ورود گردشگران ایرانی به عراق شده و با شیوع کرونا، این روند تشدید شده است. طبق پیشبینی صندوق بین المللی پول، هم ایران و هم عراق با شرایط دشواری روبرو خواهند بود و رشد هر دو کشور منفی خواهد شد. شمار زیادی از عراقی ها هنوز به امید تغییر شرایط و افزایش ارزش ریال، به معامله گران ارزی مراجعه و اقدام به خرید ریال می کنند.