۰ نفر

هند ،روسیه و چین در خط مقدم دور زدن دلار

اقتصادهای بزرگ جهانی دلار آمریکا را کنار می‌گذارند

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۶
کد خبر: 457168
اقتصادهای بزرگ جهانی دلار آمریکا را کنار می‌گذارند

یکجانبه گرایی آمریکا، جنگ‌های تجاری و تحریمهای غیرقانونی آمریکا علیه کشورهای مختلف جهان موجب شده که بسیاری از کشورهای بزرگ جهان به فکر کنار گذاشتن دلار آمریکا از مبادلات تجارت خارجی خود باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  پایگاه خبری اورسیا تایمز ،به علت یکجانبه گرایی آمریکا و مناقشه بر سر توافقهای تجاری با کشورهای مختلف ، جهان به دو اردوگاه تقسیم شده است : آنها که هنوز از کاربرد دلار آمریکا به عنوان ارز جهانی حمایت میکنند و کشورهایی که در مبادلات تجاری منطقه ای و جهانی جایگزینی پول ملی  و دیگر ارزها را به جای دلار آغاز کرده اند .

چین: مناقشه جاری تجاری بین آمریکا و چین و همچنین تحریمهای اعمال شده علیه شرکای جاری بزرگ چین این کشور را مجبور کرده که گامهایی به سمت کاهش وابستگی به دلار بردارد .

در سبک خاص قدرت نرم چین ، دولت این کشور هیچ اعلامیه پر سر وصدایی درباره این موضوع صادر نکرده است اما "بانک خلق" چین بطور منظم در حال کاهش سهم چین در خزانه داری آمریکا بوده است. چین همچنان نگهدارنده شماره یک بدهی آمریکا است اما سهم خود را به پایین ترین میزان از ماه مه 2017 کاهش داده است.

بعلاوه ، چین بجای کنار گذاشتن فوری دلار در تلاش است تا پول خود – یوان – را به پولی بین المللی تبدیل کند . یوان در سبد صندوق بین المللی پول در کنار دلار آمریکا ، ین ژاپن ، یورو و پوند انگلیس قرار دارد. پکن بتازگی اقدامات مختلفی برای تقویت یوان از جمله تجمیع ذخایر طلا ، راه اندازی معاملات نفتی آتی بر پایه یوان و استفاده از یوان در تجارت با شریکان بین المللی انجام داده است.

چین به عنوان بخشی از ابتکار بلندپروازانه کمربند و جاده در نظر دارد که سواپ را در کشورهای مشارکت کننده ایجاد کند تا از این طریق کاربرد یوان را ارتقا بدهد. بعلاوه ، این کشور فعالانه در حال پیشبرد توافق تجارت آزاد "مشارکت اقتصادی فراگیر منطقه ای" (RCEP) ایجاد کند که در بر گیرنده کشورهای جنوب شرقی آسیا خواهد بود. این پیمان تجاری می تواند به آسانی جانشین "مشارکت ترانس پاسیفیک" (TPP) شود ؛ توافق تجاری پیشنهادی که ترامپ پس از به قدرت رسیدن آن را از بین برد. مشارکت اقتصادی فراگیر منطقه ای شامل 16 کشور است و این پیمان بالقوه می تواند اتحادیه ای شامل نزدیک به 3.4 میلیارد از جمعیت جهان با اقتصاد مجموع 49.5 تریلیون دلاری تشکیل دهد که این رقم نزدیک به 40 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان است .

هند :  هند که به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ جهان رده بندی شده است یکی از بزرگترین واردکنندگان کالاهای تجاری است. جای تعجب نیست که این کشور بطور مستقیم تحت تاثیر بسیاری از مناقشه های ژئوپلتیک جهان قرار می گیرد و تحریمهای علیه شریکان تجاری هند نیز تاثیر زیادی بر این کشور می گذارد.

پیشتر در سال جاری به علت تحریمهای تجاری آمریکا علیه مسکو ، از پرداخت به روبل برای تامین سامانه دفاع هوایی اس-400 روسیه استفاده کرد. این کشور همچنین پس از اعمال مجدد تحریمهای آمریکا علیه ایران مجبور شد برای خرید نفت از ایران از روپیه استفاده کند.

هند و امارات در ماه دسامبر یک موافقتنامه سواپ (مبادله) ارزی برای تقویت تجارت و سرمایه گذاری بدون دخالت پول ثالث امضا کردند.

با در نظر گرفتن اینکه هند سومین کشور جهان از لحاظ برابری قدرت خرید است ، گام هایی از این نوع می تواند نقش دلار در تجارت جهانی را تا حد زیادی تقلیل دهد.

ترکیه : پیشتر در سال جاری ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طرحهایی برای پایان دادن به انحصار دلار آمریکا از طریق یک سیاست جدید با هدف تجارت غیردلاری با شریکان بین المللی این کشور اعلام کرد. این رهبر ترکیه بعدا اعلام کرد که آنکارا در تدارک تجارت از طریق پول های ملی با کشورهای چین ، روسیه و اوکراین است. ترکیه همچنین درباره جایگزینی احتمالی دلار آمریکا با پولهای ملی در معاملات تجاری با ایران بحث و بررسی کرد.

علت این گام دلایل و عوامل سیاسی و اقتصادی بود. روابط بین آنکارا و واشنگتن از زمان کودتای نافرجام برای برکناری اردوغان در سال 2016 رو بو وخامت بوده است. گزارش شده است که اردوغان به مداخله آمریکا در آن قیام (کودتای نافرجام) مظنون است و واشنگتن را به پناه دادن به فتح الله گولن روحانی تبعیدی که آنکارا او را مغز متفکر کودتا می داند متهم می کند.

اقتصاد ترکیه پس از تحریمهای آمریکا به علت بازداشت "اندرو برانسون" کشیش مسیحی به اتهام تروریستی در ارتباط با کودتا ، ضربه خورد.

اردوغان مکررا واشنگتن را به علت جنگ تجاری جهانی ، تحریم ترکیه و تلاش برای انزوای ایران مورد نکوهش قرار داده است . تصمیم این عضو "ناتو" برای خرید سامانه های موشکی اس-400 روسیه بر آتش این اختلافات دمید.

بعلاوه ، ترکیه در تلاش است تا برای حمایت از پول ملی خود دلار را کنار بگذارد. لیره ترکیه در سال گذشته نزدیک به نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. کاهش ارزش لیره به علت تورم شدید و افزایش قیمت کالا و خدمات بدتر شد.

ایران : بازگشت پیروزمندانه ایران به عرصه تجارت جهانی زیاد طول نکشید. ترامپ اندک زمانی پس از پیروزی در انتخابات از توافق هسته ای سال 2016 با ایران خارج شد . این کشور نفتی بار دیگر هدف تحریم های شدید آمریکا قرار گرفته است .

تحریمها موجب شده که تهران به دنبال جایگزینهایی برای دلار آمریکا به عنوان پرداختی برای صادرات نفت خود باشد . ایران به توافقی با هند برای دریافت پول نفت به روپیه  رسید و همچنین برای یک توافق پایاپای با عراق مذاکره کرد. این شریکان همچنین در نظر دارند از دینار عراق برای معاملات دوجانبه به منظور کاهش وابستگی به دلار آمریکا در بحبوحه مشکلات بانکی مرتبط با تحریمهای آمریکا استفاده کنند.

روسیه : ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که آمریکا از طریق مخدوش کردن اعتمادبه دلار یک اشتباه راهبردی بزرگ مرتکب می شود. پوتین هیچگاه خواستار محدودسازی معاملات یا ممنوعیت استفاده از دلار آمریکا نشده است اما آنتون سیلانوف وزیر دارایی روسیه پیشتر در سال جاری گغت که این کشور باید ذخایر خود از دارایی های آمریکا را کاهش دهد و به سمت دارایی های ایمن تر مانند روبل ، یورو و فلزات گرانبها برود.

این کشور اقدامات مختلفی برای دلار-زدایی اقتصاد خود در بحبوحه فشار تحریمها انجام داده است. روسیه در پی تهدید تحریم های شدیدتر آمریکا علیه نظام مالی روسیه ، یک سیستم پرداخت ملی به عنوان جایگزینی دربرابر "سوئیفت" و "ویزا" و "مسترکارت" ایجاد کرد.

مسکو تاکنون موفق شده است که تا حدی دلار را از صادرات خود کنار بگذارد و توافقهای مبادله ارزی با کشورهایی مانند چین و هند و ایران امضا کرده است. روسیه بتازگی همچنین پیشنهاد کرده که در معامله با اتحادیه اروپا بجای دلار از یورو استفاده کند.

روسیه که زمانی یکی از 10 بدهکار بزرگ به آمریکا بود تا حد زیادی ذخایر  آمریکایی را کاهش داده و از این پول برای تقویت ذخایر خارجی خود و ایجاد ذخایر طلا برای تقویت روبل استفاده کرده است.