۰ نفر

در پی شیوع گسترده کرونا:

۲میلیارد کارگر قربانی مشکلات مالی شدند

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۴۹
کد خبر: 456220
۲میلیارد کارگر قربانی مشکلات مالی شدند

جدیدترین گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد کارگران غیررسمی که تعداد آنها 2میلیارد نفر برآورد می‌شود، متحمل بیشترین خسارت مالی به سبب شیوع کرونا در جهان شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حدود ۲ میلیارد کارگر غیررسمی در جهان وجود دارد که این رقم حدود ۶۲ درصد از نیروی کار را در جهان به خود اختصاص می‌دهد. افرادی که به سبب شیوع بیماری کرونا و رکود بازار کاردر جهان، با بیشترین بحران روبرو شده‌اند.

بانک جهانی می‌گوید میزان درآمد کارگران غیررسمی در مقایسه با کارگران رسمی حدود ۱۹ درصد کمتر است. همچنین دولت‌ها چنان که باید از این کارگران در دوران کرونا حمایت نکرده‌اند.

پیشتر بانک جهانی اعلام کرده بود در سناریوی خوش‌بینانه، امسال تعداد مردم در فقر شدید به ۶۷۹ میلیون نفر و در سناریوی بدبینانه به ۷۱۹ میلیون نفر خواهد رسید، در حالی که پیش از بحران کووید-۱۹ پیش‌بینی می‌شد که در سال ۲۰۲۰، تعداد فقیران جهان به ۵۹۵ میلیون نفر کاهش یابد.

در ماه آوریل، بانک جهانی برآورد کرده بود که به علت بیماری کووید-۱۹، ۴۰ تا ۶۰ میلیون نفر به فقر شدید کشیده شده‌اند. از آن زمان تا کنون، کانون شیوع کرونا از شمال آمریکا و اروپا به جنوب کره زمین کشیده شده است. این مسئله، باعث افزایش تلفات در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط شده و هم‌زمان، هزینه‌های اقتصادی آن‌ها را هم افزایش داده است. در نتیجه، برآورد بانک جهانی نیز تغییر کرده است.

بانک جهانی با توجه به گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان، دو سناریو برای تاثیر کووید-۱۹ روی فقر طراحی کرده است. در سناریوی اول، میزان شیوع بیماری در سطح کنونی باقی می‌ماند و فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته می‌شوند.

اما در سناریوی دوم، میزان شیوع بیشتر و طولانی‌تر می‌شود و محدودیت‌های فعالیت‌های اقتصای نیز باقی مانده و یا حتی بیشتر می‌شود. در سناریوی دوم، شرکت‌های آسیب‌پذیر به کل از بازار کنار گذاشته می‌شوند. میزان مصرف خانوارها به شدت کاهش می‌یابد و بعضی از کشورهای با درآمد پایین، با خطرات مالی گسترده‌ای روبرو خواهند شد. در سناریوی اول، رشد اقتصادی جهان منفی ۵ درصد و در سناریوی دوم، منفی ۸ درصد است.