۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رکورد افزایش مبتلایان کرونا در بسیاری از نقاط جهان/ موج جدیدی از تعطیلی‌ها در راه است؟

۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۲۹
کد خبر: 455364
رکورد افزایش مبتلایان کرونا در بسیاری از نقاط جهان/ موج جدیدی از تعطیلی‌ها در راه است؟

به نظر می‌رسد با توجه به برداشتن سریع محدودیت‌های اعمال شده برای مهار شیوع ویروس کرونا در کشورهای جهان، موج دوم با سرعت و قدرت بیشتری آغاز شده؛ به گونه‌ای که بسیاری از کشورها در روزهای اخیر رکورد افزایش در شمار مبتلایان را گزارش می‌کنند.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، تقریبا 40کشور در طول هفته گذشته رکورد یک روزه در افزایش مبتلایان به ویروس کرونا را اعلام کرده‌اند که تقریبا دو برابر آمار آن در هفته گذشته بود.

نرخ مبتلایان نه تنها در کشورهایی مانند ایالات متحده، برزیل و هند، که عناوین اولیه جهانی شیوع گسترده را داشته‌اند رو به افزایش بوده، بلکه در استرالیا، ژاپن، هنگ‌کنگ، بولیوی، سودان، اتیوپی، بلغارستان، بلژیک، ازبکستان و سایر کشورها نیز رشد داشته است.

بسیاری از کشورها، به ویژه مناطقی که مقامات زودتر فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه را کاهش دادند، یک ماه پس از گزارش اولین موارد خود، موج دوم بیشتری را تجربه می‌کنند.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در هفته جاری گفت: "ما به وضعیت عادی قدیمی باز نخواهیم گشت. این بیماری همه‌گیر روش زندگی ما را تغییر داده است. ما از همه تقاضا داریم که تصمیمات در خصوص اینکه کجا می‌روند، چه می‌کنند و با چه کسانی ملاقات می‌کنند را به عنوان تصمیمات مرگ و زندگی آنها را تلقی کنند."

داده‌های رویترز  نشان‌دهنده افزایش مداوم در تعداد کشورهایی است که رکورد افزایش روزانه در مبتلایان کووید-19 را در طول ماه گذشته گزارش کرده‌اند. حداقل هفت کشور چنین افزایش‌هایی را در سه هفته گذشته ثبت کردند، که در طول دو هفته گذشته به 13کشور، 20کشور در هفته گذشته و 37کشور در هفته جاری رسیده است.

کارشناسان و مقامات بهداشت می‌گویند که ارقام واقعی موارد ابتلا و مرگ و میر گزارش نشده، به خصوص در کشورهایی که دارای سیستم مراقبت‌های بهداشت ضعیف‌تری هستند. برای این گزارش، داده‌های رویتز به کشورهایی که ارقام روزانه را به صورت منظم ارائه می‌کنند محدود شده است.

گفتنی است که ایالات متحده همچنان در صدر لیست مبتلایان قرار دارد که در هفته جاری بیش از چهار میلیون موارد ابتلا و هزار مورد مرگ و میر در چهار روز متوالی را گزارش کرده است. در برزیل و هند نیز موارد ابتلا از یک میلیون گذشت.

موج دوم ویروس کرونا

داده‌های ارائه شده رشد مجدد مبتلایان به ویروس کرونا را در کشورهای همه مناطق جهان نشان می‌دهد.

در استرالیا، مقامات پس از شیوع مجدد، تعطیلی شش‌ هفته‌ای و استفاده از ماسک را برای ساکنان دومین شهر بزرگ این کشور، ملبورن، اجباری کردند.

استرالیا و ژاپن که رکورد مبتلایان روزانه را در هفته جاری ثبت کردند، هر دو در خصوص رشد این بیماری در میان جوانان هشدار دادند که بسیاری از آنها پایان محدودیت‌های اجتماعی را در رستوران‌ها و کافه‌ها جشن گرفته بودند.

در مکزیک نیز که رکورد روزانه خود را در هفته جاری ثبت کرد و رتبه چهارم را در مرگ و میر در میان کشورها دارد، مقامات هشدار دادند که روند نزولی در شمار مبتلایان که در اواسط ماه ژوئن آغاز شد، تقریبا در بازه زمانی که شهر آغاز به کاهش اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی کرد، می‌تواند معکوس شود.

بر اساس میزان پذیرش بیمارستان‌ها در طول هفته گذشته، شهردار مکزیک اعلام کرد که میزان بستری در ماه اکتبر می‌تواند از ارقام ثبت شده در ژوئن تجاوز کند.

در اروپا که فصل تعطیلات تابستانی در نوسان قرار دارد، رکورد ارقام جدید روزانه در اسپانیا به احتمال زیاد مانع از بازدید گردشگران از یکی از مقصدهای این قاره می‌شود.

آفریقا کمتر از دو هفته پس از بازیابی فعالیت‌ها، از جمله پروازهای داخلی، رکورد بالاترین شمار مبتلایان روزانه را ثبت کرد. رئیس‌جمهور این کشور که اعلام کرده بود پروازهای بین‌المللی از یکم اوت از سر گرفته می‌شوند، در روز دوشنبه مقامات را برای بحث در خصوص افزایش مبتلایان به یک جلسه اضطراری فراخواند.

در خاورمیانه، عمان پس از گزارش رکورد در شمار مبتلایان، محدودیت‌های جدیدی را که از روز شنبه آغاز می‌شود برای مدت دو هفته اعمال کرد که با جشن اسلامی عید قربان تداخل خواهد داشت.